« Srpanj 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Dan hrvatske glagoljice i glagoljaštva spomendan je Republike Hrvatske koji je Hrvatski sabor službeno proglasio 2019. godine na inicijativu Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje. Obilježava se 22. veljače kao spomen na dan kada je 1483. godine tiskana prva hrvatska knjiga – Misal po zakonu rimskoga dvora.
Hrvatska glagoljica povijesno je hrvatsko pismo, jedan od nezaobilaznih simbola nacionalnoga identiteta na temelju kojega smo i danas prepoznatljivi i jedinstveni u Europi i svijetu. Glagoljica je najstarije slavensko pismo. Autorom glagoljice smatra se Konstantin Filozof – sv. Ćiril, Grk iz Soluna, koji ju je osmislio za misiju među moravskim Slavenima u 9. st. Konstantin i njegov brat Metod bili su nositelji misije koja je opismenjavala i prosvjećivala Slavene.
Svojom inicijativom Institut je želio skrenuti pozornost javnosti i svih govornika hrvatskoga jezika na važnost promicanja vrijednosti i ljepota hrvatskog glagoljičnoga pisma te omogućiti glagoljici da jedan dan u godini bude upravo njezin spomendan.
Dan glagoljice su obilježili i naši učenici. Sedmi su se razredi prisjetili najstarijih spomenika pisanih glagoljičnim pismom, peti razredi su pisali poruke na glagoljici i okušavali se u pisanju slova na glagoljici. Posebno im je bilo zanimljivo čuti da svako glagoljsko slovo ima ime, prema imenima prvih dvaju slova (az i buki) te se pismo naziva glagoljska azbuka. Imena slova imaju značenje. Tako primjerice, prvih devet slova glagoljskoga pisma (A = az, B = buki, V = vjedi, G = glagolju, D = dobro, E = jest, Ž = živjeti, DZ = zelo, Z = zemlji) izriču poruku „Ja koji poznajem slova govorim da je vrlo dobro živjeti (na) Zemlji”. Ta misao iznosi i stav da su poznavanje slova i pismenost temelj dobroga života.
Učenici 4.b razreda pisali su poruke glagoljičnim pismom. Učenici PŠ Sotin u produženom su boravku vježbali pisati na glagoljici, a potom su prva slova svojih imena ukrašavali slobodnim tehnikama.
Posebno je pohvalno što su se učenici 1.razreda u produženom boravku, unatoč što tek usvajaju pisanje slova na latinici, okušali u pisanju na glagoljici.
Koordinatorica Vedrana Žutić, prof. hrv. jezika