UPUTE ZA VREDNOVANJE I OCJENJIVANJE TIJEKOM NASTAVE NA DALJINU
PREPORUKE ZA RODITELJE/STARATELJE
S obzirom na nastalu situaciju, roditelji trebaju biti uključeni u rad škole, ali i osiguravanje kruga povjerenja za učenje, posebno kod učenika razredne nastave. Roditelj učenicima treba postaviti pravila škole u kući i odrediti vrijeme za učenje, poticati ih na samostalno rješavanje zadataka te ih ohrabriti da se obrate učiteljima za sve nejasnoće. Roditelji bi pritom trebali pripaziti da njihova pomoć ne prijeđe u pisanje zadaća umjesto učenika. Na taj se način šteti razvoju samostalnosti i odgovornosti kod djece. Poželjna je suradnja roditelja s učiteljima i stručnim suradnicima.
Tijekom nastave na daljinu u prvom planu treba biti dobrobit učenika, a ocjenjivanje je u drugom planu.
Vrednovanje se u ovom slučaju ne odnosi prvenstveno na poznavanje sadržaja, već se obraća pažnja i na druge stvari - samostalnost, kreativnost, korištenje naučenog i timski rad.
Učenici u ovom razdoblju trebaju dobiti ocjenu i iz aktivnosti u izvršavanju svojih obaveza, a očekuje se i samostalan rad na složenijim zadatcima. Cilj vrednovanja je davanje povratne informacije učenicima o ostvarenju odgojno-obrazovnih ishoda i o tome kako poboljšati svoje učenje. Sadržaje koje nastavnici poučavaju, a kasnije i vrednuju i ocjenjuju, treba usmjeriti na bitno, a osloboditi sporednih i manje bitnih činjenica. Inovativne metode vrednovanja uključuju izradu projekta, plakata, rješavanje problema, istraživačke i praktične radove, projekte, izradu e-portfolija. Za sve njih važna je potpora učitelja i postupnost izrade uz povratne informacije.
Dakle, u svim predmetima može se vrednovati aktivnost preko diskusija i domaćih zadaća i tome se može pridodati bar jedna ocjena. U svakom se predmetu može napraviti i vrednovati jedan složeniji zadatak.
Pod "opširnije" možete detaljnije pročitati o ovim uputama.
NAGLASCI ZA RODITELJE/STARATELJE
Obzirom na izvanrednu situaciju, roditelji u ovom trenutku više nego ikad trebaju biti uključeni u rad škole, ali i u osiguravanje kruga povjerenja za učenje, a posebno je to izraženo kod učenika u razrednoj nastavi u osnovnoj školi. Svima nam je na prvom mjestu dobrobit samih učenika koje kvalitetnim povratnim informacijama treba poticati na učenje, pritom je ocjenjivanje u drugom planu. S obzirom na to da smo se svi našli u potpuno novoj situaciji i vrsti nastave, važno je da svi - učitelji, učenici i roditelji, imaju razumijevanja jedni za druge.
Iako je to teško s obzirom na okolnosti, od roditelja se u nastavi na daljinu očekuje više nego u nastavi u školi jer su oni odrasle osobe koje s učenicima imaju izravan svakodnevni kontakt te je dobro da budu upoznati i s načinima vrednovanja i ocjenjivanja, sada u nastavi na daljinu više nego inače. Naime, sad im je cjelokupni proces učenja i poučavanja vidljiviji nego kad se veći dio toga procesa odvijao u školi, ali i zato što dolazi do pomaka u načinu vrednovanja i ocjenjivanja.
Roditelj treba;
Roditeljska je uloga:
Odgovornost je roditelja da pomognu djetetu – ali ne i raditi umjesto njega.
Iako je razumljivo nastojanje roditelja da učenici postignu bolje rezultate, a time i ocjene, pomoć roditelja ne smije prijeći u:
Roditelji koji prelaze u pomoć koja to nije, štete razvoju odgovornosti i samostalnosti kod djece i umanjuju njihove šanse za samostalno snalaženje u procesu cjeloživotnog učenja i svakodnevnog rješavanja problema.
Roditelji su ti koji moraju odgajati svoju djecu da:
U virtualnom okruženju za učenje, potrebno je uvesti jasnu strukturu i vrijednosti, što uključuje:
Naime, učenici trebaju biti svjesni odgovornosti prema sebi i svojem znanju te ih trebamo odgajati tako da ne predaju uratke koje nisu posve samostalno napravili. Roditelji u tom smislu imaju veliku odgovornost i na njima je da učeniku pruže trajnu potporu u procesu rasta i svjesnosti za odgovorno ponašanje.
Pritom roditelji trebaju surađivati s učiteljima, nastavnicima i stručnim suradnicima da bi osigurali opću dobrobit svoje djece, poticali ih na učenje, na istraživanje i dobru organizaciju vremena tijekom nastave na daljinu.
Tijekom učenja i vrednovanja, roditelj može pratiti način rada učenika i u suradnji s učiteljima, nastavnicima i stručnim suradnicima, pomagati mu u osmišljavanju što boljih pristupa učenju i načina učenja, odnosno pomagati mu da uči kako učiti.
Što se tiče vrednovanja, u prvom planu treba biti dobrobit samih učenika koje kvalitetnim povratnim informacijama treba poticati na učenje, pritom je ocjenjivanje u drugom planu.
Roditelji trebaju uočiti da se vrednovanje ne oslanja, kao do sada, na poznavanje sadržaja kao glavni pokazatelj znanja, već da treba obratiti pažnju i na druge elemente:
Posebno je istaknuto da svi učenici u ovom razdoblju trebaju dobiti i ocjenu iz aktivnosti u izvršavanju svojih obaveza, ali i da se očekuje da samostalno rade na složenijim zadacima. U tim složenijim zadacima dobro je da roditelji budu upoznati s njima, ali nikako da sudjeluju u izradi i pisanju takvih radova umjesto učenika.
Zašto vrednujemo?
Vrednujemo i zato da bismo učeniku dali povratnu informaciju:
Da bismo to postigli, moramo pratiti rad učenika i poticati njihovu aktivnost i suradnju, kako s učiteljem, tako i s drugim učenicima.
Što se vrednuje?
Ono što treba posebno naglasiti je da sadržaje koje nastavnici poučavaju, a kasnije vrednuju i ocjenjuju, treba:
Kod svih metoda vrednovanja treba imati na umu da je potrebno jasno razlučiti bitne sadržaje od onih manje bitnih ili sporednih.
Može se vrednovati:
Dakle, barem dvije ocjene do kraja nastavne godine mogu dobiti svi učenici.
Predmetna nastava:
- Za predmete u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi koji se izvode satnicom od četiri sata tjedno (Hrvatski jezik i Matematika), usmeno ispitivanje je potrebno provesti jedanput do kraja nastavne godine, a posebno ukoliko nastavnik ili učenik imaju dvojbu oko zaključne ocjene, odnosno, ukoliko nema dovoljno elemenata za zaključivanje ocjene.
- Za predmete s tjednom satnicom od tri sata tjedno usmeno ispitivanje preporuča se provesti ukoliko se učenika ocjenjuje ocjenom odličan i nema dovoljno elemenata za zaključivanje ocjene.
- U nekim predmetima kao što su Matematika, Fizika i Kemija, uobičajeno je da se provjerava i pisanim putem jer to uključuje i rješavanje zadataka te vrednovanje drugih različitih uradaka. Nakon što učenik preda pisani rad koji ima značajan utjecaj na ocjenu, potrebno je organizirati i kratak usmeni razgovor/ispit kako bi nastavnik s učenikom prošao kroz njegov uradak i razjasnio poteškoće (ili rješenja) testa.
Razredna nastava
Treba osiguravati ostvarivanje:
Za razrednu nastavu dovoljno je:
U razrednoj nastavi ne treba učenika usmeno ispitati tijekom nastave na daljinu.
Zaključno, u ovakvim izvanrednim uvjetima, odluke se donose sukladno preporukama stručnjaka i epidemiološkoj situaciji te stalno uslijed promjena okolnosti možemo očekivati i promjene nekih odluka, ali naglašavamo da one sigurno neće biti donesene na štetu učenika ili njihovih mogućnosti za nastavak obrazovanja. U tom duhu, molimo roditelje za strpljenje i suradnju.
Ministarstvo znanosti i obrazovanja
« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Stranice |
Dnevni tisak |