« Siječanj 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Europski dan logopedije obilježava se svake godine 6. ožujka. Ove godine istaknula bih važnost čitanja, vještine koja se razvija od najranije dobi djeteta i proteže se kroz cijeli život.
"Čitanje je vrlo važno za zdrav govorno – komunikacijski razvoj djeteta jer se čitalačke vještine razvijaju postupno od trenutka kad dijete počne učiti govoriti, pa čak i prije, od trenutka kad počne slušati prve majčine riječi. Postupci roditelja, njihov način razgovora i igre s djetetom, primjer koji oni pružaju djetetu, zajedničko pričanje priča i čitanje slikovnica dovode do postupnog razvoja djetetove spoznaje o tekstu i do upoznavanja glasovne, pisane i smislene strukture riječi. Kad dijete dolazi u školu, ono je opremljeno svim tim znanjima i vještinama i učenje čitanja, tj. pretvaranje slova u glasove i razumijevanje poruke može početi.
Danas se dosta govori o važnosti čitanja i ranog poticanja razvoja predčitalačkih vještina kroz različite aktivnosti raznih društava, knjižnica, medija i slično te smatram kako je razvijena ta svijest kod ljudi, no uvijek postoje oni koji ne vide smisao u tome ili nemaju vremena u današnjem užurbanom svijetu odvojiti 20-ak minuta za ovu aktivnost.
Redovito čitanje je važno za razvoj djece jer je čitanje, za razliku od gledanja televizije, proces gdje sami stvaraju slike o pročitanom tekstu u glavi te tako razvijaju kreativnost te poboljšavaju koncentraciju. Svakodnevno čitanje omogućuje djeci da lakše uče potrebno gradivo, ali da se i lakše usredotoče na obavljanje bilo koje druge radnje. Čitanjem bogate svoj rječnik, uče nove riječi i izraze, razvijaju kritičko mišljenje, doznaju informacije o drugim kulturama i zemljama, mogu naučiti novi jezik ili narječje, uvježbati tehnike za kreativne radove. Čitajući, stvaramo vrijeme za sebe jer mnogi prije čitanja imaju opuštajuće rituale, poput pripreme čaja, poslastice i sl. Takvi povremeni užici donese pozitivan učinak na naše zdravlje i raspoloženje te „pune baterije“ za učenje, rad i druge obaveze.
Čitanje naglas je važna vještina koja potiče cjelokupni razvoj djeteta. Utječe na razvoj kognitivnih sposobnosti, pomaže djeci da povežu ono što vide, čuju i pročitaju, upoznaju se s književnim jezikom koji je drugačiji od svakodnevnog govora ili jezika koji čuju na televiziji ili pročitaju u novinama pa bolje razumiju složene rečenične strukture. Glasno čitanje omogućuje djeci maštanje o ljudima, mjestima i događajima koje nisu upoznali, stvara vezu između djeteta i odraslog koji mu čita te im tako osigurava zajedničke teme za razgovor. Govorenje i razgovor pomažu u razvoju vještina čitanja i pisanja.
Razvoj tehnologije i dostupnost iste djeci od najranije dobi može se povezati s povećanim brojem govorno – jezičnih teškoća kod djece, a kasnije i razvojem teškoća u čitanju i pisanju te općenito učenju. Djeca su okupirana sadržajima koje imaju na tabletima i mobitelima, ne druže se međusobno i ne razgovaraju. Čak i kada se dopisuju, pišu kratice i ne koriste cijele riječi što šteti njihovom rječniku i utječe na komunikaciju s drugima, kako u školi, tako i kasnije u životu.
Logopedi mogu pomoći savjetima i terapijom ukoliko se otkriju i dijagnosticiraju teškoće kod djece, no smatram kako su u tome i roditelji vrlo važna karika u lancu bez koje sav trud, kao i kampanje za poticanje čitanja, razgovor o teškoćama koje nastaju i koje su prisutne kod velikog broja djece u školama zapravo nemaju smisla. Velik broj je osvijestio potrebu za svakodnevnim čitanjem djeci od najranije dobi jer se tako stvara navika i velika je vjerojatnost da će i djeca sama kasnije čitati i voljeti čitanje. Velik je izazov boriti se s tehnologijom, koja je korisna i potrebna, ali isto tako treba naći pravi omjer i odgovorno se služiti istom.
Čitanje je jedna od temeljnih ljudskih vještina koja omogućuje snalaženje u raznim područjima života. Bez čitanja je nezamislivo otputovati u novo mjesto u kojem se tek moramo snaći, raditi u uredu, ispuniti kupon za nagradnu igru i slično. Ipak, još uvijek 758 milijuna ljudi diljem svijeta ne zna čitati.
Knjige otvaraju vrata u jedan sasvim novi svijet, prepun novih pustolovina, zanimljivosti, novih informacija, poistovjećivanja s likovima romana, razvijanja mašte, pa i utjehe u trenucima kada nam je to najpotrebnije."
Ivana Radić, prof. logoped
Ove godine Hrvatsko logopedsko društvo organizira skup povodom obilježavanja ovog dana s temom: Logopedija kroz sva životna razdoblja.