JELOVNIK
RASPORED SATI I SATNICA
ŠKOLSKI DOKUMENTI
POLICA OSIGURANJA CROATIA OSIGURANJE
ZAKONI I PRAVILNICI
UDŽBENICI
Web stranicu i društvene mreže su u 2023./24. uređivali: Mario Stančić, Margareta Živković, Nataša Narančić, Monika Injić, Ana Obradović i Ema Štrocinger.
Voditelji domaćinstva su Gordana Lešnjak, Ksenija Dretar i Dario Mijač.
Od ove školske godine u našoj školi s radom počinje nova izvannastavna aktivnost-domaćinstvo. Ideja o uvođenju domaćinstva u školu potekla je od samih učenika koji su s oduševljenjem sudjelovali u školskom projektu Zdravi tjedan . U sklopu tog projekta učenici su se natjecali u obavljanju jednostavnih kućanskih poslova, šivanju i kuhanju. Dobro su se zabavljali i puno su naučili. Da bi se ovim aktivnostima mogli baviti tijekom cijele školske godine, u našu školu ponovo uvodimo DOMAĆINSTVO. Učenici će naučiti neke praktične vještine kao što su: priprema jednostavnih jela, spremanje zimnice, pečenje kolača, šivanje i izrada ukrasnih predmeta. Formirane su dvije grupe, jedna za učenike viših razreda koju vodi pedagoginja škole Ksenija Dretar, te jedna grupa za učenike nižih razreda koju vodi učiteljica Gordana Lešnjak. Profesor Dario Mijač priključit će se u sklopu Školskog projekta Zdravi tjedan.
U Školskim novinama je objavljen članak o izvannastavnoj aktivnosti Domaćinstvo koja se provodi u VI. osnovnoj školi Varaždin. U privitku možete pročitati i preuzeti cijeli članak.
Učenici VI. osnovne škole Varaždin od ove školske godine u prostorijama škole svakodnevno kuhaju, šiju, uče o navikama, stilovima i plesovima našeg naroda u prošlosti i još mnogo toga.
Želimo naučiti više o nekadašnjim zanatima, kuhinji i načinu odijevanja te to primijeniti u svakodnevnom životu.
VI. osnovna škola Varaždin predana je razvijanju zdravih navika i ekološkog načina razmišljanja kod učenika, roditelja i šire zajednice. Više od 10 godina ponosni smo nositelji Zelene zastave. Za izraziti doprinos u ostvarivanju programa od 2014. godine ostvarili smo „Zlatni status – The Gold Certificate“. U školi redovito pokrećemo akcije kojima želimo osvijestiti važnost zdrave i pravilne prehrane te kretanja i vježbanja u svakodnevnom životu. Već tri godine zaredom u školi održavamo projekt širokih razmjera pod nazivom „Zdravi tjedan“. Učenici su pokazali velik interes za ovakvu vrstu istraživačke nastave gdje cijeli tjedan mogu kuhati, peći kolače, spravljati deserte i jesti zdravo i ukusno. Osim kuhanja i bavljenja hranom, učenici u tom projektu mogu pokazati praktična znanja u metenju, pranju suđa, zabijanju čavala, šijenju i ostalim stvarima potrebnim u svakodnevnim životnim situacijama. Budući da smo uvidjeli koliko je stvarno potrebno djecu pripremiti za stvaran svakodnevni život sa svim što on donosi i kad smo shvatili interes i zanimanje za Zdravi tjedan, odlučili smo u školski život kao izvannastavnu aktivnost uvesti domaćinstvo i u niže i u više razrede. U nižim razredima kuha, peče kolače, priprema palačinke, brine se o zdravoj i ukusnoj prehrani učiteljica 4. a razreda Gordana Lešnjak koja nam je o svemu rekla: „ Od ove školske godine učenicima razredne nastave ponuđena je nova izvannastavna aktivnost-domaćinstvo. Učenicima smo na taj način omogućili da se tijekom cijele školske godine bave aktivnostima koje su inače bile „rezervirane“ za naš školski projekt „Zdravi tjedan“. U sklopu tog projekta učenici su učili o važnosti zdrave prehrane, ali su i sudjelovali u praktičnim aktivnostima: pripremanju jednostavnih jela i obavljanju jednostavnih kućanskih poslova kao što su guljenje jabuka, pranje suđa ili šivanje. Velik interes i oduševljenje učenika potaknulo nas je da učenicima omogućimo aktivnost u kojoj će tijekom cijele školske godine usvajati praktične vještine potrebne u svakodnevnom životu. Početkom jeseni iskoristili smo plodove koje smo ubrali u vrtovima i voćnjacima naših baka i djedova te smo tako pripremili sok od jabuke i mrkve, čips od jabuke i voćnu salatu. Pripremili smo zimnicu od paprike i mrkve. Pekli smo palačinke i božićne kolače. Učenici su sve recepte zapisivali u svoju bilježnicu kako bi ih mogli i kod kuće isprobati. Naučili su kako se šivaju gumbi i izrađuju ukrasi od slanog tijesta. Proljeće će sa sobom donijeti nove, zanimljive aktivnosti pa smo tako predvidjeli da će učenici, čim za to dođe vrijeme, sijati začinsko bilje, naučiti kako se reciklira papir te kako napraviti jednostavne ukrasne predmete koje mogu poklanjati prijateljima.“
Osim Gordane, u višoj smjeni s našim učenicima radi pedagoginja škole i vrsna kuharica gospođa Ksenija Dretar koja nas je također upoznala s ciljevima svoga rada u okviru domaćinstva. Rekla nam je kako njezini mali „domaćinci“ njeguju kulturu i baštinu našeg kraja tako što svladavaju vještine i stječu znanja neophodna u svakodnevnom životu. To su aktivnosti koje nisu predviđene redovnim odgojno-obrazovnim školovanjem, a razvijaju brzinu, spretnost, preciznost, kreativnost i snalažljivost. Kako danas učenici sve manje koriste ručne vještine, nastava domaćinstva korisna je upravo zbog razvijanja fine motorike ruku. Pripremanjem namirnica, spravljanjem zdravih obroka, šivanjem, izradom ukrasnih predmeta i sudjelovanjem u mnogim drugim aktivnostima, učenici stječu nova znanja i razvijaju radne navike. Možemo reći da je njihov cilj stjecanje kompetencija za pripremu i čuvanje namirnica, pripremu jednostavnih obroka, sušenje i čuvanje hrane, ukrašavanje i posluživanje pripremljenih obroka, kao i izrada predmeta korisnih za kućanstvo.
Učenici petih razreda tako su naučili kako skuhati domaći čaj od kamilice i lipe, kako napraviti kompot od jabuka i voćnu salatu. Naučili su ispeći palačinke i jednostavne kolače sa sirom, muffine i pripremilti salatu od tjestenine i jaja. Nakon kuhanja i pečenja kolača, učenici su se upoznali s osnovama šivanja i porubljivanja. Naučenim bodom porubili su tkaninu (podložak za čaše ili torbicu za mobitel), a prema želji je i ukrasili vezenim motivom. U našem daljnjem radu, rekla nam je gđa Dretar, planiramo naučiti izrađivati ukrasne kutije, okvire za sliku, čaše za olovke i slične dekorativne predmete pogodne za poklon ili vlastitu uporabu. U planu je i priprema jednostavnih namaza za doručak i večeru. Posljednji sat domaćinstva završit ćemo svečanom gozbom i počastiti se pripremljenom hranom i kolačima. Isto nam je rekao i Dario Mijač koji kuha s vrlo malim brojem učenika što je odlično, priznao nam je, jer mnogo više mogu napraviti kad nije gužva oko peći. Oni se stoga bave složenijim jelima poput čokoladnih suflea i ostalih jela iz naše ili drugih zamalja. Učenik 6. c razreda Matej Čok rekao mi je kao on obožava kuhati i veseli se svakom svom jelu, posebice kad naša škola ugosti prijatelje iz drugih mjesta pa mora kuhati za njih. A nikad ne izostanu niti pohvale. Jedino kada dobije neku lošu ocjenu ili nema dobar dan u školi, priprema jela postane problem, no, kako Matej kaže, to brzo prođe.
Ove ćemo godine imati treći Zdravi tjedan s temom „Brzo, zdravo i ukusno.“ Kuhat će i učenici nižih i učenici viših razreda. Ponovo ćemo imati izradu plakata na zadanu temu te će na završnoj svečanosti žiri , osim jela, birati i najbolji plakat. Vindija, kao partner, profesionalni kuhari i učitelji, stručna služba, tehničko osoblje i ostali, pomoći će učenicima da naprave još jednu svečanost hrane. Osim Kuhara za 6, učenici će moći svoje vještine pokazati i u holu škole gdje će biti Majstor za 6, točnije učenici će šivati gumbe, mesti, brisati mrvice sa stola, zabijati čavle te prati i brisati suđe.
Uza sve predstavljeno može se vidjeti kako naša škola spaja tradiciju i moderno doba te priprema učenike za praktična znanja iskoristiva u svakodnevnom životu. Još nam ostaje predstaviti Etno grupu koju vode učiteljice Nives Blažunaj i Nikolina Kelemenić u suradnji s Centrom tradicijske kulture Varaždin te koreografom Krešimirom Plantakom. Cilj rada ove grupe je njegovanje tradicijske kulture koja predstavlja usmenu predaju kulturno vrijednog stvaralaštva koje se dijeli na materijalnu i nematerijalnu kulturu. U materijalnu spada sve što čovjek stvara i oblikuje svojim rukama od materijala iz njegovog životnog okruženja, dok u nematerijalnu kulturu spadaju ples, glazba, pjesma, dječje igre, razne druge vještine, umijeća i znanja. Učenici kroz godinu stvaraju razne prigodne ukrase (npr. za bor), nakit, instrumente, slažu frizure (pletu pletenice), obilježavaju prigodne datume (Božić, Uskrs, Valentinovo, maškare) , ali i pjevaju i plešu. Aktivnost grupe ponekad se prenosi i na hodnike škole. Tako je hodnikom škole, početkom prosinca, odjekivao čaroban zvuk tamburice. Članovi Etno grupe, Hana Hudoletnjak (2. c) i David Hudoletnjak (1. d), sviraju u tamburaškom orkestru u Centru tradicijske kulture. Učenike je sviranje odmah pokrenulo na ples, a bilo im je i ugodno slušati kratki koncert na hodniku škole. Dio je to uspješne suradnje s Centrom tradicijske kulture. Voditeljice Etno grupe sudjelovale su na radionicama gdje su usvojile koreografije plesova našega zavičaja. Tamo se rodila ideja o daljnjoj suradnji i uvođenju projekta u našu školu. Projektom će se obuhvatiti svi uzrasti. U svakoj generaciji učenika naučit će se po jedan tradicijski ples. Cilj ovoga projekta je da učenici, na kraju osnovnog školovanja, usvoje osam plesova. Već ove godine započeli smo s provedbom projekta. Nakon edukacije učiteljica razredne nastave, kao i učitelja tjelesne i zdravstvene kulture, učenici su počeli uvježbavati plesove. Svoje će umijeće pokazati na Dan kulture u dvorištu škole. No, ne možemo otkriti baš sve. Nešto neka ostane iznenađenje.