Waldorfska pedagogija
priredio: Juraj Marković, pedagog
Waldorfska pedagogija je oblik odgoja i obrazovanja utemeljem na antropozofnim načelima čiji je utemeljitelj Rudolf Steiner. Što je antopozofija? Antropozofija (od grčkog ανθρωπο+σοφία, ljudska mudrost) je skup ezoteričnog znanja o duhovnoj naravi čovjeka, svijeta i svemira.
Povijest Waldorfa
1919. godine u Stuttgartu nakon niza Steinerovih izlaganja i predavanja o potrebama drugačijeg ustroja u društvu javile su se i ideje u promjeni obrazovanja. Nakon njegovog predavanja radnici u tvornici Waldorf-Astoria pristupili su Steinerovim suradnicima i od njih zatražili da se za njihovu djecu uvede takav oblik obrazovanja. Tadašnji upravitelj tvornice, Emil Molt, bez obzira na odluku uprave tvornice odlučio je osnovati pri tvornici školu za djecu radnika pri čemu je Rudolf Steiner postao savjetnik te novoosnovane škole. Uskoro su sa svojom zajedničkom idejom Molt i Steiner izašli pred nadležno ministarstvo te ostvarili svoju ideju u pravnom obliku. Nakon odluke ministarstva o osnivanju škole ovakvog oblika osim djece radnika školu počinju pohađati i ostala djeca. Ubrzo nakon osnivanja ove prve Waldorfske škole počinju se osnivati i škole po cijelom svijetu, tako da njihov današnji broj iznosi oko 994, dok u Hrvatskoj djeluju dvije osnovne škole u Zagrebu i Rijeci, te osam dječjih vrtića – Zagreb, Rijeka, Split.
Waldorfska načela
Waldorfska pedagogija zauzima potpuno drugačija načela od klasične pedagogije. Glavni cilj ove pedagoške metode je težnja za usklađivanjem djetetovog „duhovnog i zemaljskog dijela“, kroz mnogo veću slobodu u odgoju. Njemu se pristupa kao pojedincu čiji se razum, emocije, i htijenje nastoje oplemeniti i razviti kao cjelovito biće. Znanje koje učenik ove škole stječe ne provjerava se pismenim i usmenim ispitivanjem te se ne vrednuje brojčanim ocjenama nego pismenim praćenjem od strane učitelja koji ujedno prati učenika tijekom svih osam godina obrazovanja. Također, u ovoj školi nema ni ponavljanja razreda. Odgoj i nastava se ne razlažu na teoriju i praksu, zbog čega nema odvojenog učenja zasebnih predmeta, već se nastava odvija po takozvanim „epohama“: jedan predmet ili tema se obrađuju dvaput godišnje, u trajanju od tri do četiri tjedna. Posebna pozornost posvećuje se godišnjim dobima i obilježavanju kršćanskih blagdana, napose Uskrsa, Božića, dana svetog Mihovila, rođenja Ivana Krstitelja, i spomendana svetog Martina. Religija prožima svakodnevan waldorfski odgoj. Nastoji se postići uživljavanje djece u vjerske predodžbe, neovisno o njihovim osobnim vjeroispovjestima. Nastava vjeronauka se organizira u skladu sa religijskom pripadnošću pojedinih učenika. zvođenjem specifičnih slikarskih i kiparskih vježbi razvija se kreativnost, čime se pokušava uspostaviti cjelovit razvoj osobe kao duševno duhovnog bića. Izvorne antropozofske vježbe imaju za cilj i poticanje zdravlja u ljudskom organizmu. Po znanstvenom ispitivanju, antropozofski obrazovana djeca obolijevaju 20% manje od alergija, od učenika ostalih obrazovnih ustanova.
Svi uporabni predmeti moraju biti od prirodnog drveta, kreativno oblikovanog. Traži se i uređenje arhitekture kroz zaobljene linije i nepravilne, pokretne plohe. Učenici waldorfskih ustanova stječu znanje kroz praktičnu primjenu teorijskog sadržaja. Odgajaju se živjeti u skladu sa ritmom prirode, i svemira, usklađujući svoje dnevne zadatke sa ritmičnim mjenama u prirodi i u ljudskom tijelu. Učenici izvode i euritmijske vježbe.
Iako učenici ne uče antropozofiju kao predmet, njeno proučavanje se savjetuje onima koji rade s djecom u školi. Roditelji imaju aktivnu ulogu u waldorfskom odgoju. Udruge građana su i zaslužne za osnivanje waldorfskih škola.
Negativni aspekt Waldofske pedagogije
U Hrvatskoj postoji određena bojazan prema Walorfskim školama zbog teškog privikavanja učenika na klasični način učenja i nastavku školovanja, te pojedinci smatraju da je Waldorfska pedagogija u suprotnosti s učenjem Katoličke crkve.
Kratki zaključak
Kada se sumiraju svi elementi koji se koriste u Waldorfskoj školi postoje određeni prigovori koji mogu biti prepreka u daljnjem obrazovanju, no kada bi se uzeli pojedini elementi Waldorfske pedagogije i implementirali u klasični oblik obrazovanja učenici bi vjerojatno imali puno veći spektar općeg znanja te razvijenije radne navike.
Korištena literatura:
· Marielle Seitz\ Ursula Hallwachs: Montessori ili waldorf ?, Educa, Zagreb 1997.
· http://www.waldorf-rijeka.hr/brosura-o-skoli.pdf
Školski kurikulum za 2024./2025. šk.god.
Godišnji plan i program rada 2024./2025.
Obrazac poziva za organizaciju višednevne izvanučioničke nastave
Odluka o odabiru Ponuditelja za organizaciju visednevne ucionicke nastave ucenika 7. i 8. razreda.pdf
Popis odabranih Ponuda potencijalnih davatelja usluga prema ponudi br. 1 2023..pdf
OBRAZAC POZIVA ZA ORGANIZACIJU VISEDNEVNE IZVANUCIONICKE NASTAVE br. 1 2023. godina.pdf
Obrazac poziva za organizaciju visednevne izvannucionicke nastave.pdf
Izjava o pristupacnosti mreznih stranica.docx
e-Potvrda o skolovanju ucenika-ca.docx
Pravilnik o sigurnoj i odgovornoj upotrebi informacijsko-komunikacijske tehnologije Osnovne skole Slavka Kolara Hercegovac.pdf
Individualni razgovori ucitelja 2024.-2025..docx
Odluka o koristenju komercijalnih drugih obrazovnih materijala za skolsku god. 2024.-25..pdf
1. razred PS Ladislav.pdf
3. razred – PS Ladislav.pdf
2. razred PS Palesnik.pdf
3. razred PS Palesnik.pdf
4. razred – PS Palesnik.pdf
1. razred.pdf
2. razred.pdf
3. razred.pdf
4. razred.pdf
5. razred.pdf
6. razred.pdf
7. razred .pdf
8. razred.pdf
1. razred PS Ladislav.pdf
3. razred PS Ladislav.pdf
2. razred PS Palesnik.pdf
3. razred PS Palesnik.pdf
4. razred PS Palesnik.pdf
1. razred.pdf
2. razred.pdf
3. razred.pdf
4. razred.pdf
5. razred.pdf
6. razred.pdf
7. razred.pdf
8. razred.pdf
Udzbenici za ucenike s teskocama u razvoju i darovite ucenike.pdf
Odluka o koristenju udzbenika za 2024-2025..pdf
Odluka o koristenju udzbenika za ucenike s TUR i darovite ucenike za os za sk. 2024-25 god..pdf
Odluka o odabiru udzbenika za 2023-2024.xlsx
Odluka o odabiru udzbenika za skol.god. 2022-23. za OS Slavka Kolara, Hercegovac 07-273-001.xlsx
Odluka o odabiru udzbenika za skol.god. 2021-22. za OS Slavka Kolara, Hercegovac 07-273-001.xlsx
Odluka o odabiru udzbenika za skol.god. 2020-21. za OS Slavka Kolara, Hercegovac 07-273-001.xlsx
Odluka o odabiru udzbenika za skol.god. 2019-20. za OS Slavka Kolara, Hercegovac 07-273-001.xlsx
« Veljača 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Korisne web stranice |
> CARNet - E-učenje |
> Arhiva Newslettera |
> Online CARNet encikl... |
> CARNet - E-learning ... |
> VIDI online |
> E-knjiznica - PC Chip |
> MZOŠ |
> Zbornica-hrvatski ob... |
> AZOO |
> Nacionalni portal za... |