Koliko smo tolerantni?
Međunarodni dan tolerancije obilježava se 16. studenoga. To je dan koji nas podsjeća na poštovanje i uvažavanje drugačijih od nas. Dan koji nas potiče na snošljivost prema drugima. Tolerancija je riječ nastala iz latinske riječi i odnosi se na glagol „tolerare“ koji znači podnositi, trpjeti. Iz značenja te riječi uvriježilo se riječ toleranciju koristiti u različitim oblicima i kontekstima s ciljem objašnjavanja kako nešto ili nekoga moramo podnositi ili otrpjeti.
Prema UNESCO-voj definiciji, tolerancija je poštovanje, prihvaćanje i uvažavanja bogatstva različitosti u našim svjetskim kulturama, naša forma izražavanja i način da budemo ljudi. Ona je zasnovana na znanju, otvorenosti, komunikaciji i slobodi mišljenja, savjesti i uvjerenju. Tolerancija je harmonija u različitostima. To nije samo moralna dužnost, to je također politički i zakonit zahtjev. Dosljedno poštovanje tuđih prava, biti tolerantan, ne znači toleriranje socijalnih nepravdi ili odbacivanje ili slabljenje tuđih uvjerenja. To znači biti slobodan, čvrsto se držati svojih uvjerenja i prihvaćati uvjerenja drugih, različitih.
Zadnjih dvadesetak godina se i na našem prostoru pokazalo što netolerancija čini ljudima – ratovi i međusobna mržnja nije donijela napredak, nego naprotiv nazadak i u objektivnim činiteljima rasta i razvoja društva, ali i u stavovima i mišljenjima.
Tim povodom smo proveli istraživanje o toleranciji među učenicima osmih razreda naše škole. Anketirali smo 158 učenika, a ovdje su navedena pitanja i njihovi odgovori:
1. Da možete birati, koga biste odabrali za susjeda (u školskoj klupi, u zgradi,…) može biti više odgovora:
Ponuđeni odgovori su :
1. Englez 2. Slovenac 3. Arap 4. Afroamerikanac 5. Osoba s invaliditetom 6. Rom 7. Nitko navedeni
2.Biste li za prijatelja izabrali osobu druge rase:
3. Koga biste od pripadnika druge vjeroispovijesti imali rado za susjeda:
4. Vaš stav o homoseksualnosti i istospolnim brakovima je:
5. Biste li prihvatili osobu s homoseksualnim sklonostima u svoje društvo:
6. Što ako upoznaš nekoga tko je jako simpatičan, i zatim saznaš da pripada nekoj od gore navedenih skupina:
7. Sjeti se i navedi ostale osobine koje ti je teško prihvatiti kod drugih:
Dječaci |
Djevojčice |
Sebičnost, laganje, dvoličnost, umišljenost, licemjernost, omalovažavanje, nasilnike, oholost, neiskrenost, drogiranje, lijenost, ogovaranje
|
Dvoličnost, laganje, umišljenost, sebičnost, ljubomora, ruganje, omalovažavanje, oholost, ogovaranje, zlobnost, drskost, zlostavljanje, nepoštovanje, bezobzirnost, škrtost, zabadanje nosa u tuđe stvari.
|
8. Što bi htio/htjela da drugi toleriraju kod tebe?
Dječaci |
Djevojčice |
Tvrdoglavost, brbljavost, neozbiljnost, da sam nizak, to što se previše brinem.
|
Onakvu kakva jesam, tvrdoglavost, temperament, izgled, brbljavost, glupiranje, impulzivne reakcije. |
Rezultati su pokazali da učenici naše škole, nažalost, nisu previše tolerantni (djevojčice su tolerantnije od dječaka). Tolerantniji su prema vjerskoj i rasnoj pripadnosti drugih, nego istospolnoj orijentaciji. No, činjenica je i da učenici kao osobine koje im je teško prihvatiti kod drugih najčešće navode osobine ličnosti, a ne rasnu ili vjersku pripadnost što ukazuje prema kakvim osobama uistinu nisu tolerantni.
Sve to je posljedica društvenog okruženja u kojem živimo. Da bi to promijenili moramo preispitati i promijeniti sustav vrijednosti u današnjem životu. A najbolje je krenuti od samih sebe.
Nikolina Vugdelija, prof.
« Prosinac 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |