
Živimo svake sekunde u novom i jedinstvenom trenutku svemira, trenutku koji se nikad više neće ponoviti...
I što mi učimo našu djecu? Da su dva i dva četiri, da je Pariz glavni grad Francuske.
Kada ih učimo to što oni jesu? Svakome od njih trebali bismo reći:
"Znaš li što si? Ti si divota. Ti si jedinstven. U svim proteklim godinama nije bilo djeteta poput tebe..... Možeš postati Shakespeare, Michelangelo, Beethoven...Imaš sposobnosti za svašta. Da, Ti si čudo. I kada porasteš, možeš li povrjeđivati drugog, koji je poput tebe - čudo?"
Ti moraš djelovati, mi moramo djelovati - da svijet napravimo vrijednim njegove vlastite djece.
Pablo Casals
Vlada je u studenom 2014. donijela Protokol o postupanju u slučaju zlostavljanja i zanemarivanja djece.
Protokolom su definirane obveze u postupanju sa zlostavljanim ili zanemarivanim djetetom za nadležna tijela iz sustava policije, centara za socijalnu skrb, pravosudnih tijela, zdravstva i odgojno-obrazovnih ustanova.
Također, u ožujku 2015. g., Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta usvojilo je PROTOKOL O POKRETANJU PSIHOLOŠKIH KRIZNIH INTERVENCIJA U SUSTAVU ODGOJA I OBRAZOVANJA.

 
 
 Sigurnost i zaštita djece na Internetu
 Sigurnost i zaštita djece na Internetu
 Više sadržaja na ovu temu možete pronaći na podstranici Kutak za roditelje!
 Više sadržaja na ovu temu možete pronaći na podstranici Kutak za roditelje!
http://os-stobrec.skole.hr/roditelji/cyberbullying
"Ne mogu povrijediti tebe,
a da pritom ne povrijedim sebe"
Mahatma Gandhi


| ŠTO JE  NASILNO PONAŠANJE DJETETA? KADA DIJETE:  nanosi štetu  (sebi i drugima)  ugrožava (sebe i druge)  uništava (prostor ili stvari) | ZAŠTO SE MOŽE POJAVITI NASILNO PONAŠANJE U DJECE?  reakcija na neko neugodno, za dijete teško i bolno iskustvo  odgovor na ponašanje drugih koje doživljava kao neprijateljsko  dijete je naučilo agresivno rješavati problem  dijete nema vještine upravljanja ljutnjom na primjeren način  dijete prolazi kroz teško razdoblje i to pokazuje kroz agresivnost | 
 Čimbenici u obitelji koji doprinose pojavljivanju nasilništva među djecom:
Čimbenici u obitelji koji doprinose pojavljivanju nasilništva među djecom:

| ŠTO JE VRŠNJAČKO ZLOSTAVLJANJE (bullying)? To je oblik agresivnog ponašanja (jednog djeteta ili grupe)   namjerno i svjesno (povreda, strah, poniženje, uništavanje, izoliranje)  traje duže vrijeme (2-3 puta mjesečno i češće)  usmjereno je na isto dijete  postoji nesrazmjer  snaga (nasilno dijete je vidljivo jače, agresivnije, hrabrije, samopouzdanije), odnos moć : bespomoćnost  | 
| ZLOSTAVLJANJE NIJE:  slučaj koji  se dogodio jednom i neće se ponoviti  prijateljska razmirica, svađa ili nesporazum  slučajna povreda ili pogreška  nenamjerno nanošenje boli  prijateljsko zadirkivanje  nasilno rješavanje sukoba između djece iste moći | 
| RAZLIKOVATI:  GRUBU IGRU, IGRANJE, TUČNJAVU OD ZLOSTAVLJANJA | 
Kod uobičajenih sukoba među djecom, koja se ne smatraju nasilništvom, djeca:
| IGRA:    djeca se smješkaju ili smiju  glume udarce koji ne pogađaju ili to čine vrlo blago  igraju se tako da je netko glavni, a ostali ga slijede/ ili trči za partnerom u igri | ZLOSTAVLJANJE:    učenik se mršti ili izgleda nesretno ili ljuto  pokušava se maknuti  ne izmjenjuju uloge, nasilnik je stalno dominantan | 
Vršnjačko, kao i svako drugo nasilje,
može poprimiti vrlo različite oblike,
koji se mogu javiti samostalno, ali često i u kombinaciji,
pa razlikujemo:
 verbalno (vrijeđanje, prijetnje, omalovažavanje, psovanje, zastrašivanje...),
  verbalno (vrijeđanje, prijetnje, omalovažavanje, psovanje, zastrašivanje...), 
 fizičko (udarci, guranje, čupanje, pljucanje, krađa i uništavanje stvari učenika...),
 fizičko (udarci, guranje, čupanje, pljucanje, krađa i uništavanje stvari učenika...), 
 socijalno (izoliranje, nagovaranje druge djece da se ne druže s nekim djetetom, širenje neugodnih glasina o učeniku, ucjenjivanje),
 socijalno (izoliranje, nagovaranje druge djece da se ne druže s nekim djetetom, širenje neugodnih glasina o učeniku, ucjenjivanje), 
 psihološko (praćenje, prijeteći pogledi...)
 psihološko (praćenje, prijeteći pogledi...)
 cyberbullying (verbalno i socijalno nasilje putem Interneta i društvenih mreža)...
 cyberbullying (verbalno i socijalno nasilje putem Interneta i društvenih mreža)...
Kada se roditelji trebaju zabrinuti?
"Oko za oko" će samo dovesti do toga
da cijeli svijet postane slijep.
Jimi Hendrix
 Ostanite smireni i strpljivi; vjerujte djetetu i slušajte ga; otvoreno razgovarajte o tome što se dogodilo; postavljajte pitanja, ali činite to oprezno
 Ostanite smireni i strpljivi; vjerujte djetetu i slušajte ga; otvoreno razgovarajte o tome što se dogodilo; postavljajte pitanja, ali činite to oprezno  Pokažite djetetu da Vam je stalo do njega i do toga da uspješno riješi problem; ne govorite ništa što bi moglo povećati osjećaj straha ili usamljenosti kod djeteta; važno je da dijete zna da ima pravo na zaštitu te da se ima kome obratiti
 Pokažite djetetu da Vam je stalo do njega i do toga da uspješno riješi problem; ne govorite ništa što bi moglo povećati osjećaj straha ili usamljenosti kod djeteta; važno je da dijete zna da ima pravo na zaštitu te da se ima kome obratiti  Ohrabrite dijete i recite mu da je postupilo dobro kada se obratilo Vama za pomoć
 Ohrabrite dijete i recite mu da je postupilo dobro kada se obratilo Vama za pomoć  Ne poduzimajte nikakve ‘korake’ prije nego što ste o tome razgovarali s djetetom; roditelji ponekad zbog uzbuđenosti reagiraju emotivno i naglo, na način koji još više pogorša stanje kod djeteta (Npr. roditelj se obračuna s nasilnim djetetom ili u susjedstvu ispituje djecu da bi utvrdio što se zbilo...)
 Ne poduzimajte nikakve ‘korake’ prije nego što ste o tome razgovarali s djetetom; roditelji ponekad zbog uzbuđenosti reagiraju emotivno i naglo, na način koji još više pogorša stanje kod djeteta (Npr. roditelj se obračuna s nasilnim djetetom ili u susjedstvu ispituje djecu da bi utvrdio što se zbilo...)  O događaju obavijestite razrednicu i/ili osobu iz stručnog tima škole; ispričajte detaljno što se dogodilo i koliko je trajalo; Škola će Vas izvijestiti koje korake će poduzeti – SURAĐUJTE SA ŠKOLOM
 O događaju obavijestite razrednicu i/ili osobu iz stručnog tima škole; ispričajte detaljno što se dogodilo i koliko je trajalo; Škola će Vas izvijestiti koje korake će poduzeti – SURAĐUJTE SA ŠKOLOM  Ako ste primijetili da je Vaše dijete češće izloženo nasilju, pokušajte dogovoriti s razrednikom/com da dijete smjesti u klupu s djetetom koje je dobar prijatelj, ali je i vješto u socijalnim situacijama, kako bi Vaše dijete naučilo kako se družiti s drugima, ali i kako se zauzeti za sebe i pri tom nikoga ne povrijediti
 Ako ste primijetili da je Vaše dijete češće izloženo nasilju, pokušajte dogovoriti s razrednikom/com da dijete smjesti u klupu s djetetom koje je dobar prijatelj, ali je i vješto u socijalnim situacijama, kako bi Vaše dijete naučilo kako se družiti s drugima, ali i kako se zauzeti za sebe i pri tom nikoga ne povrijediti  Pomozite djetetu da shvati zašto je nasilno dijete to učinilo; ono treba shvatiti da nije krivo za ono što mu se događalo; ako je Vaše dijete bilo čime izazvalo agresiju drugog djeteta, upozorite ga na to
 Pomozite djetetu da shvati zašto je nasilno dijete to učinilo; ono treba shvatiti da nije krivo za ono što mu se događalo; ako je Vaše dijete bilo čime izazvalo agresiju drugog djeteta, upozorite ga na to  Ako dijete pati od ozbiljnijih problema nakon što je bilo izloženo nasilju, potražite pomoć stručnjaka.
 Ako dijete pati od ozbiljnijih problema nakon što je bilo izloženo nasilju, potražite pomoć stručnjaka.  Ne potičite dijete na osvećivanje ("Samo ti njega udari! Vrati mu!")
 Ne potičite dijete na osvećivanje ("Samo ti njega udari! Vrati mu!") Podučite dijete ponašanjima koja ga mogu zaštititi od nasilja u školi:
 Podučite dijete ponašanjima koja ga mogu zaštititi od nasilja u školi: Čak i kada smo jako uplašeni jer nam netko prijeti, korisno je ponašati se hrabro: podignuti glavu, uspravno hodati i gledati osobu u oči.
Čak i kada smo jako uplašeni jer nam netko prijeti, korisno je ponašati se hrabro: podignuti glavu, uspravno hodati i gledati osobu u oči.  Ignorirati nasilno dijete kada je to moguće (jer nasilno dijete često želi njegovu reakciju).
 Ignorirati nasilno dijete kada je to moguće (jer nasilno dijete često želi njegovu reakciju).  Zauzeti se za sebe. Reći "ne", a zatim mirno otići.
 Zauzeti se za sebe. Reći "ne", a zatim mirno otići. Povjeriti se odrasloj osobi.
 Povjeriti se odrasloj osobi. Povjeriti se prijateljima i potražiti pomoć.
 Povjeriti se prijateljima i potražiti pomoć. Ne uzvraćati na nasilje nasiljem. Netko bi mogao biti i ozlijeđen.
Ne uzvraćati na nasilje nasiljem. Netko bi mogao biti i ozlijeđen.
 Ako ste primijetili da je Vaše dijete nasilno prema suučenicima, mlađoj djeci i drugima, važno je odmah reagirati i dijete poučiti nenasilnim metodama rješavanja sukoba, zadobivanja pažnje, sklapanja prijateljstava i dr.
 Ako ste primijetili da je Vaše dijete nasilno prema suučenicima, mlađoj djeci i drugima, važno je odmah reagirati i dijete poučiti nenasilnim metodama rješavanja sukoba, zadobivanja pažnje, sklapanja prijateljstava i dr.  Sjetite se da su nasilna djeca u starijoj dobi češće počinitelji kaznenih djela.
 Sjetite se da su nasilna djeca u starijoj dobi češće počinitelji kaznenih djela. Ne tražite opravdanje za djetetovo nasilno ponašanje.
 Ne tražite opravdanje za djetetovo nasilno ponašanje.  Tražite od djeteta da Vam detaljno ispriča što se dogodilo.
 Tražite od djeteta da Vam detaljno ispriča što se dogodilo.  Pitajte ga što je svojim ponašanjem željelo postići.
 Pitajte ga što je svojim ponašanjem željelo postići.  Pitajte da Vam kaže što je bilo loše u tom ponašanju.
 Pitajte da Vam kaže što je bilo loše u tom ponašanju.  Predložite djetetu da se stavi u položaj svoje žrtve. Kako se ono osjećalo?
 Predložite djetetu da se stavi u položaj svoje žrtve. Kako se ono osjećalo?
 Kako bi drugačije i nenasilno moglo riješiti tu situaciju sljedeći put?
 Kako bi drugačije i nenasilno moglo riješiti tu situaciju sljedeći put?  Ne zaboravite pohvaliti dijete za miroljubivo ponašanje.
 Ne zaboravite pohvaliti dijete za miroljubivo ponašanje.  Poučite dijete nenasilnom rješavanju problema (utvrđivanje problema, što sve može učiniti, koja je mogućnost najbolja).
 Poučite dijete nenasilnom rješavanju problema (utvrđivanje problema, što sve može učiniti, koja je mogućnost najbolja).  Ne negirajte djetetove emocije.
 Ne negirajte djetetove emocije. Poučite ga kontroli ljutnje.
 Poučite ga kontroli ljutnje.  Ponašajte se prema djetetu onako kako biste željeli da se ono ponaša prema drugoj djeci.
 Ponašajte se prema djetetu onako kako biste željeli da se ono ponaša prema drugoj djeci. 
 
      Protokol o postupanju u slučaju nasilja među djecom i mladima (NOVI!):
Protokol o postupanju u slučaju nasilja među djecom i mladima (NOVI!):
Na sjednici održanoj 15. travnja 2024. godine Vlada Republike Hrvatske donijela je novi Protokol o postupanju u slučaju nasilja među djecom i mladima, čime se prestaje primjenjivati prethodno važeći Protokol iz 2004. godine.
Imajući u vidu pojavu novih oblika nasilja među djecom i mladima, kao i na potrebu da se, osim područja intervencija, u Protokol uključi područje preventivnih aktivnosti te odrede jasne uloge i odgovornosti u pružanju koordiniranih, sveobuhvatnih i integriranih usluga resornih tijela i nevladinih udruga, Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne koordiniralo je izradu novog Protokola. Protokol se odnosi na slučajeve nasilja među djecom i mladima do 21. godine, a definira način postupanja i suradnje nadležnih tijela i organizacija civilnog društva u provedbi aktivnosti radi prevencije i sprječavanja nasilja, zaštite žrtava i poduzimanja adekvatnih mjera obiteljsko-pravne ili kaznenopravne zaštite protiv počinitelja.
U privitku se nalazi tekst Protokola (izvor)

Jezik nema kosti,
ali lomi kosti.
narodna poslovica
	
Učenici 7.a, Antonio Brekalo, Josip Lerotić i Ivan Plazibat su povodom
Međunarodnog dana borbe protiv nasilja nad ženama, 25. 11. 2014. g. napravili plakat.
Nasilje u obitelji je svaki oblik tjelesnog, psihičkog, spolnog ili ekonomskog nasilja u obitelji, a osobito:
| 
					 
 |  tjelesno kažnjavanje i drugi načini ponižavajućeg postupanja prema djeci u odgojne svrhe | 
| 
					 uhođenje ili uznemiravanje preko svih sredstava za komuniciranje ili preko elektroničkih i tiskanih medija ili na drugi način ili komuniciranja s trećim osobama, protupravna izolacija ili ugrožavanje slobode kretanja 
 | 
					   onemogućavanje zapošljavanja ili rada, prisiljavanje na ekonomsku ovisnost, uskraćivanje sredstava za održavanje zajedničkog kućanstva i skrb o djeci ili drugim uzdržavanim članovima zajedničkog kućanstva 
 | 
| 
					 
 | 
	
	 
	 
    Protokol o postupanju u slučaju nasilja u obitelji:
 Protokol o postupanju u slučaju nasilja u obitelji:
Protokol kazuje što nadležna državna tijela i drugi koji sudjeluju u otkrivanju i suzbijanju nasilja te pružanju pomoći i zaštite osobama izloženim nasilju u obitelji trebaju poduzimati, kao i oblike, način i sadržaj njihove suradnje.
Zakon o zaštiti od nasilja u obitelji (Narodne novine, broj 116/03.) osobito naglašava obvezu prijavljivanja nasilja u obitelji te da su zdravstveni djelatnici, djelatnici socijalne skrbi, psiholozi, socijalni radnici, socijalni pedagozi i djelatnici odgojnoobrazovnih ustanova dužni prijaviti policiji ili nadležnom općinskom državnom odvjetništvu počinjenje nasilja u obitelji za koje su saznali u obavljanju svoje dužnosti. Osobe koje ne postupaju u skladu sa zadanim obvezama čine prekršaj.
U privitku se nalazi tekst Protokola (izvor: Ministarstvo socijalne politike i mladih)
	
	
	 

 
    Protokol o postupanju u slučaju seksualnog nasilja
 Protokol o postupanju u slučaju seksualnog nasilja
Vlada Republike Hrvatske donijela 2023. g. novi Protokol o postupanju u slučaju seksualnog nasilja čime se prestao primjenjivati dosadašnji Protokol o postupanju u slučaju seksualnog nasilja iz 2018. godine.
| « Siječanj 2026 » | ||||||
| Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne | 
| 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 
| 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 
| 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 
| 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 
| 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 
| Dnevni tisak |  | 
|  | 
| Korisno |  | 
| • Poliklinika za zašti... | 
| • Pravobraniteljica za... | 
| • Hrabri telefon | 
| • Prevencija ovisnosti | 
| • Poljoprivredna savje... | 
| • Zaštita i spašavanje | 
| • Promet Split | 
| • e-Građani | 
|  | 
| Prosvjeta |  | 
| • Ministarstvo obrazov... | 
| • Agencija za odgoj i ... | 
| • Agencija za strukovn... | 
| • Carnet | 
| • Vanjsko vrednovanje | 
| • Vijeće učenika RH | 
| • Nacionalno vijeće | 
|  | 
| Zanimljivo |  | 
|  | 
| Stjecanje znanja |  | 
| • Moodle | 
| • eTwinning | 
| • Nikola Tesla | 
|  |