« Siječanj 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Mjesec ožujak posvećen je hrvatskome jeziku. Dani hrvatskoga jezika obilježavaju se svake godine 11. – 17. ožujka u spomen na Deklaraciju o nazivu i položaju hrvatskoga književnog jezika objavljenu u časopisu Telegram 1967. godine. Tekst Deklaracije napisalo je povjerenstvo Upravnog odbora Matice hrvatske koje su činili Miroslav Brandt, Dalibor Brozović, Radoslav Katičić, Tomislav Ladan, Slavko Mihalić, Slavko Pavešić i Vlatko Pavletić. Deklaracija je ukazala na neprimjeren odnos prema hrvatskome jeziku, a u njoj stoji: Neotuđivo je pravo naroda da svoj jezik naziva vlastitim imenom.
Obilježavanjem Dana hrvatskoga jezika učenicima se skreće pozornost na važnost i ulogu hrvatskoga jezika u svakodnevnom životu. Kroz različite jezične aktivnosti učenici 5. – 8. razreda obilježili su ove Dane na satu Hrvatskoga jezika.
Glagoljica je najstarije slavensko pismo i prvo pismo kojim su Hrvati bilježili svoj materinski jezik. Učenici 5. razreda proučavali su glagoljicu, a potom izrađivali memory kartice na koje su upisivali glagoljična slova. Kad su završili s izradom, odigrali su igru koju su sami izradili.
Na satu Hrvatskoga jezika učenici 6. razreda istraživali su najčešće jezične pogreške u hrvatskome jeziku pa su zapisali primjere pogrešne uporabe riječi i izraza kao što su zbog/radi, s nikim / ni s kim, hvala lijepo / hvala lijepa, slijedeći/sljedeći, jer/jel, s/sa, ako/ukoliko, koji/kojeg…
Učenici 7. razreda izrađivali su plastificirane kartice s prijedlozima hrvatskih zamjena za strane riječi koje su ušle u uporabu u hrvatskome jeziku. Tako su se na njihovim karticama pronašli izrazi poput check-out > odjava, clickbait > poveznica mamac, screenshot > snimka (slika) zaslona, keynoter > pozvani predavač… Kroz ovu aktivnost nastojalo se doprinijeti njegovanju hrvatskoga standardnoga jezika i jačanju svijesti o važnosti njegova očuvanja.
Učenici 8. razreda zapisivali su zanimljivosti o hrvatskome jeziku. Istaknuli su da je UNESCO 1999. godine proglasio 21. veljače Međunarodnim danom materinskoga jezika, da je materinski jezik prvi jezik koji dijete usvaja u najranijoj dobi bez svjesnog učenja, da ocem hrvatske književnosti nazivamo Marka Marulića i još mnogo zanimljivosti u kojima je istaknuta važnost hrvatskoga jezika.
Nagrada Dr. Ivan Šreter dodjeljuje se u natječaju za najbolju novu hrvatsku riječ, a natječaj raspisuje časopis Jezik, časopis za kulturu hrvatskoga književnog jezika. Prijave traju do sredine prosinca, a proglašenje i dodjela nagrada simbolično se održavaju tijekom Dana hrvatskoga jezika. Na natječaj ljudi šalju odgovarajuće zamjene za neprilagođene tuđice. Učenici su čitali ovogodišnje nagrađene nove hrvatske riječi i pokušali sami smisliti novu riječ.
Svojim trudom tijekom svih aktivnosti učenici su iskazali ljubav prema hrvatskom jeziku i želju za njegovim očuvanjem.
Zvonimira Olujić, učiteljica hrvatskoga jezika