TJEDAN MOZGA
Kampanja poznata u svijetu kao BRAIN AWARENESS WEEK, provodi se u Hrvatskoj u mjesecu ožujku već 23. godinu zaredom pod nazivom TJEDAN MOZGA. U Osnovnoj školi Sveti Đurđ mozgu se posvetio posljednji tjedan ožujka.
Mozak je važan organ koji kontrolira i koordinira sve sustave u našem tijelu te se razvija korištenjem. Učenici su, osim osnovnih informacija uz tematske panoe u holu škole, imali priliku istražiti i upoznati taj važan organ i brojne njegove mogućnosti u izvršavanju svakodnevnih aktivnosti, a za čije obavljanje zapravo nismo mislili da imaju veze s mozgom. Učenici osmih razreda izrađivali su plakate na odabranu temu u vezi mozga koju su prezentirati u razredu te smo najuspješnije plakate izložili na zidovima hola. Važnost pravilne prehrane bila je prezentirana učenicima petih razreda kroz interaktivni plakat o zdravoj prehrani koja omogućava pravilan razvoj mozga i održavanje njegovih funkcija. Učenici su slikama popunjavali plakat sa sastavnicama važnih namirnica: voća, orašastih plodova, grahorica i proteina, uz naglasak na ribi kao namirnici koja obiluje važnim omega 3 masnim kiselinama koje grade mozak. Naglašena je važnosti odmora za mozak, kao i loše strane dugog izlaganja mozga svjetlima ekrana mobitela, računala i televizora. Vrlo je važan doprinos razvoju i zdravlju mozga boravak na svježem zraku i kretanje.
Učenici predmetne nastave na nastavi određenih nastavnih predmeta imali su priliku rješavati mozgalice tematski povezane sa sadržajima određenog nastavnog predmeta. Tijekom sati matematike učenici su dobivali zadatke tzv. mozgalice i sebi dokazali da su, bez obzira na ocjenu iz matematike, sposobni riješiti zadatke koji zahtijevali „logiku“. Naravno, potrebno je nekakvo temeljno znanje i upornost. U ožujku su učenici sedmih razreda iz hrvatskog jezika čitali književno djelo po vlastitom izboru, a svi su romani bili vezani za uporabu IKT-a te su učenici raspravljali o utjecaju tehnologije na mozak.
Učenici razredne nastave svoj su mozak aktivirali već dobro poznatim brain gym vježbama kojima su ih poučavale njihove učiteljice. Ovim su se aktivnostima zabavljali i prije, samo ovaj put s naglaskom na važnost učenja i razvijanja određenih vještina kako bi stvarali što je moguće više sinaptičkih veza između neurona - stanica koje grade živčani sustav.
U holu škole učenici su imali priliku ispitati svoje sposobnosti u “vježbanju mozga“ pitalicama i mozgalicama čija su rješenja mogli ubacivati u kutiju i okušati svoju sreću u nagradnom izvlačenju dobitnika koji su bili nagrađeni simboličnim nagradama. Najviše sreće imali su Lana Kraljić i Mia Novak, učenice 7. a razreda i Josip Mlinar učenik 5. a razreda, koji su za točna rješenja osvojili skromne, ali slatke nagrade.
U projekt Tjedan mozga različitim aktivnostima uključili su se i učenici 7.b. Učenici su najprije pogledali videozapis na njemačkom jeziku „Der Gehirn-Check“. Na taj su način saznali mnogo informacija o mozgu. Checker Tobi u razgovoru sa stručnjacima, liječnicima i znanstvenicima, objašnjava koji su dijelovi mozga, kako mozak funkcionira, da lijeva hemisfera mozga upravlja desnom stranom tijela i obrnuto, na koji se način vlastitim mozgom može upravljati računalom, kako nastaju glavobolje i što učiniti kako bi se ublažile, koju funkciju ima likvor (tekućina koja se nalazi u i oko mozga), koliko su važne sinapse (veze neurona), kako „umrežiti“ staro i novo znanje. U videozapisu se ističe koliko je bitno „trenirati“ svoj mozak (üben, üben, üben). Učenici su saznali da su kretanje na svježem zraku, kvalitetan san i zdrava hrana te izlaganje mozga stalnim podražajima također od iznimne važnosti za funkcioniranje mozga.
Budući da mozak treba „trenirati“, sve smo povezali s nastavnom cjelinom koju trenutno obrađujemo. Učenici su na temelju slikovnog predloška rješavali križaljku s pojmovima koji su povezani sa slobodnim vremenom. Poseban izazov bio je zadatak u kojem su testirali svoje kratkotrajno pamćenje. Nakon prezentacije 30 kartica sa slikom i pojmovima na njemačkom jeziku, učenici su trebali napisati što više pojmova na njemačkom kojih se sjećaju. Tako smo dobili popise od 8 – 20 zapamćenih riječi i pojmova pa su neki učenici zaključili da moraju više „trenirati“ svoj mozak. Na kraju smo još jednom prošli sve kartice zajedno, izradili umnu mapu na temu „Freizeit“ te sastavljali upitne i izjavne rečenice u sadašnjem vremenu.
Meine Freizeit (kartice s tekstualnim i slikovnim predloškom) https://wordwall.net/play/70560/117/712
Učenici su kroz Tjedan mozga naučili da je točna izreka: “Što više koristite mozak, to više imate mozga za korištenje.”
Školstvo |
Časopisi |
• Bug |
Propisi |