« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Glagoljica i ja
U Čitaonici kluba umirovljenika od 20. veljače 2023. postavljena je izložba radova učenika Osnovne škole Veruda kojom obilježavamo Dane hrvatskog jezika. Radovi su nastali u sklopu projekta „Glagoljica i ja“ na nastavi hrvatskog jezika pod mentorstvom učiteljice Sabine Kalender Anić.
Obrađujući cjelinu Povijest hrvatske pismenosti, učenici šestih razreda upoznali su se sa spomenicima hrvatske srednjovjekovne pismenosti te otkrili trojezičnost i tropismenost Hrvata. Naučili su da su se Hrvati služili glagoljicom, pismom koje je nastalo u 9. st., a čije je ime poteklo od staroslavenske riječi glagoljati što znači govoriti. Proučavajući najznačajnije glagoljske spomenike pismenosti, začeta je ideja pisanja vlastitih radova i na taj način oživjeti davno zaboravljeno pismo naših predaka. Dobili su zadatak opisati se skrivajući vlastiti identitet i potom tekst prepisati glagoljicom u dva stupca. Oslikavajući početna slova
teksta, rukopis je ukrašen inicijalima i minijaturama pa su tako nastala prava umjetnička djela. Kako bi papir dobio starinski izgled, učenici su nerijetko bojali papir raznim tehnikama. Na samom su tekstu radili neko vrijeme pazeći da ne pogriješe. Trebali su se ne trenutak vratiti u srednji vijek i užvjeti u ulogu vješta pisara srednjovjekovnog skriptorija i ispisati stranicu krasopisom ne griješeći. Iako je to pojedincima bio izazov, važnost je višestruka. Učenici su poradili na grafomotorici, vježbali koncentraciju i naučili pokoje glagoljičko slovo.
Naša je povijest i kultura izuzetno bogata te je trebamo njegovati i neprestano u djece osvješćivati važnost očuvanja i njegovanja kulturne i povijesne baštine. Jedino na ovaj način sačuvat ćemo vlastiti identitet od zaborava. (S.K.A.)