Tijekom prošlog tjedna, dok su se učenici odmarali od svojih školskih obaveza, nekoliko nas iz OŠ Višnjevac posjetilo je druge zemlje i škole i sudjelovalo u različitim aktivnostima. Nas dvije nastavnice, nastavnica engleskog i njemačkog jezika Doroteja Vojedilov i nastavnica matematike i fizike Mirjana Bagarić, sudjelovale smo u job shadowing-u, tj. promatranju nastave u mjestu Sardoal u Portugalu. Tijekom pet dana boravile smo u školi pod nazivom Agrupamento de Escolas de Sardoal. Osim učitelja ove škole, upoznale smo i učitelje iz Francuske, Španjolske i Švedske te se nadamo da ćemo u skoroj budućnosti posjetiti i njihove škole i učiti od njihovih učitelja.
Kao što je to slučaj u većini portugalskih škola, školu u Sardoalu pohađaju učenici od šeste do osamnaeste godine (od 1. do 12. razreda), do kada i traje obavezno školovanje. Nova školska zgrada, koja je izgrađena prije dvije godine, svakodnevno prima 500 učenika. Škola je ograđena visokom ogradom te učenici mogu ući samo na jedan ulaz pri čemu se koristeći svoju karticu trebaju prijaviti. Na taj način se lakše prati nazočnost ili odsustvo učenika s nastave. Osim tehnički izuzetno dobro opremljenih učionica i laboratorija, škola ima i veliku sportsku dvoranu, vanjske sportske terene i vježbalište. Za razliku od naše škole, u ovoj školi prevladavaju bijela i siva boja, nema šarenih zidova, postera i oslikanih prozora, no vesela lica učenika i nastavnika čine ovaj prostor vrlo ugodnim za učenje i rad.
Iako smo sudjelovale na nastavi u različitim razredima, ovisno o predmetu koji predajemo, obje smo bile u situaciji razgovarati s učenicima koje je zanimalo zašto smo tu, kako nam se sviđa Portugal, znamo li neke portugalske riječi, a naravno došli smo i do nezaobilazne teme sporta i nogometa gdje su nam učenici bez problema imenovali naše nogometaše. Zanimljivo je da se razredi povremeno dijele tako da je dio razreda npr. na satu engleskog jezika, a dio razreda na portugalskom. Na taj način se i učitelji mogu kvalitetnije posvetiti svakom učeniku te su vidljivi pozitivni rezultati takvog načina rada.
I portugalski učenici koriste udžbenike više godina za redom (većinom šest godina), nakon čega slijedi novi odabir. U udžbenike ništa ne pišu, već imaju bilježnice i fascikle u koje ulažu radne listiće. Nastava počinje u 8.15, sati traju 50 minuta, a između dva sata je uvijek odmor od 10 minuta. Od 12.30 do 13.20 učenici imaju ručak u kantini koji smo i mi isprobale i ocijenile s čistom peticom! Učenici do 12. godine ne plaćaju ručak, a nakon toga imaju mogućnost plaćanja ili donošenja vlastite hrane. U školi je zabranjena uporaba novca – svaki učenik ima karticu pomoću koje može plaćati hranu, a jednako tako može kupiti i nešto od školskog pribora budući da se u školi nalazi papirnica s najosnovnijim priborom. Učenici su u školi ponekad i do 17 ili 18 sati te su s nama podijeliti problem oko manjka vremena za učenje i pisanje zadaće. Ukoliko imaju pauzu, često odlaze u predivnu knjižnicu i ovdje uče.
Sudjelovale smo i na projektnoj nastavi. Učenici viših razreda imaju tri sata projektne nastave tjedno. Unutar razreda dogovaraju se o projektima koje žele provesti, na koji način će ih predstaviti, kako će prikupiti novac ukoliko im je on potreban za provedbu projekta (npr. za materijale, putovanje i sl.). Učenici vrlo ozbiljno pristupaju svojim zadacima i zadanim rokovima te uspješno dovršavaju započete projekte. Na ovaj način potiče se suradnja, kritičko promišljanje i razvoj poduzetničkog duha, vještine za budućnost!
Vrlo je zanimljiv i način vrednovanja učeničkog rada i napretka. Budući da su učenici bili preopterećeni količinom ispita, doneseno je pravilo prema kojem učenici trebaju tijekom polugodišta biti tri puta brojčano ocijenjeni i tri puta opisno. Od ove tri brojčane ocjene, samo jedna smije biti iz ispita, a ostale dvije učenici će dobiti na druge načine. Učenici nižih razreda nemaju brojčane, već samo opisne ocjene. Učenici u srednjem ciklusu obrazovanja (od 5. do 9. razreda) imaju ocjene od 1 do 5, a učenici srednje škole imaju ocjene od 1 do 20.
Od ove godine učenici petih i šestih razreda uključeni su u pilot projekt: Nastava bez mobitela. Na početku dana ostavljaju mobitele u kutiji, a smiju ih uzeti samo ukoliko ih nastavnik treba za nastavu. Mobitele dobijaju na kraju nastavnog dana. Roditelji su podržali ovaj projekt te škola planira postupno uvoditi ovu praksu i u ostale razrede.
U školi vlada opuštena i prijateljska atmosfera, u učionicama disciplina i marljiv rad, a učenici i nastavnici su otvoreni za diskusije te vrlo uspješno međusobno surađuju. Od srca zahvaljujemo školi u Sardoalu na predivnom tjednu te mnoštvu novih saznanja i iskustva koje smo tamo stekle.
Više fotografija pogledajte na Facebook stranici škole.
Izvijestile Doroteja Vojedilov i Mirjana Bagarić