Da bi se omogućila dosljedna i sustavna primjena novih načina ocjenjivanja, MZO je izmijenio Pravilnik o načinima, postupcima i elementima vrednovanja učenika. Pri ocjenjivanju i vrednovanje u prvom planu treba biti dobrobit samih učenika, koje kvalitetnim povratnim informacijama treba poticati na učenje, razvoj kreativnosti i inovativnosti, rješavanje problema, kritičko mišljenje, te da učenik dobije povratnu informaciju, a ocjene moraju biti sporedni dio.
Zadaće nastavnika su:
- razlučiti bitne sadržaje od onih koji su manje bitnih ili činjenica koje opterećuju nastavu, a ne doprinose postizanju ishoda učenja i usvajanju vrijednosti.
- komuniciranje s roditeljima radi stvaranja kruga povjerenja za učenje
- odrediti jasnu strukturu i vrijednosti, što uključuje sustavno razvijanje poštovanja rada i nulte tolerancije za nepoštene načine rada (zadaća roditelja)
- pismene i usmene provjere provesti u što manjoj mjeri u online nastavi, a ako se i provode potrebno smanjiti broj i opseg zadataka
- kod vrednovanja naučenog poželjno je napraviti odmak od tradicionalnih (standardnih) metoda vrednovanja u razredu i vrednovati ono što je bitno
- u vrednovanje uključiti izradu projekata, plakata, rješavanje problema, izradu e-portfolija, istraživačke radove, praktične radove, projekte, ali za sve njih potrebna je potpora učitelja i vršnjačka potpora
- surađivati sa stručnim suradnicima
- nastaviti provoditi prilagodbu i individualizaciju za učenike s teškoćama i osmišljavati dodatne zadatke za darovite
Preporuke za ocjenjivanje i vrednovanje u razrednoj nastavi
- ne preporuča se ni pismeno niti usmeno ispitivanje ako nastava na daljinu potraje do kraja školske godine (moguće je da se ocjene neće zaključivati)
- pratiti aktivnost učenika – jesu li sve vježbe i zadaće izrađene (redovitost i kvaliteta)
- ako se učenici trude i aktivni su, učitelj ih može nagraditi brojčanom ocjenom
Preporuke za ocjenjivanje i vrednovanje u predmetnoj nastavi
- postoji mogućnost nezaključivanja ocjena iz navedenih predmeta:
- glazbena kultura
- likovna kultura
- tehnička kultura
- tjelesna i zdravstvena kultura
- pratiti aktivnost učenika – jesu li sve vježbe i zadaće izrađene (redovitost i kvaliteta)
- ako se učenici trude i aktivni su, učitelj ih može nagraditi brojčanom ocjenom
- videokonferencije za usmeno ispitivanje treba ograničiti
- jedna ocjena u zalaganje za aktivnost i samostalnost u radu, druga ocjena moguća za diskusije, zadaće, izrada plakata…
- usmeno ispitivanje za predmete koji imaju tjednu satnicu četiri sata tjedno, potrebno je provesti jedanput do kraja nastavne godine (npr. predmeti hrvatski jezik i matematika) osobito ako postoje dvojbe u zaključivanju ocjene
- za predmete koji imaju satnicu tri sata tjedno, usmeno ispitivanje treba se koristiti samo za zaključivanje ocjene odličan ili ako postoji mogućnost zaključivanja negativne ocjene
- za ostale predmete nema usmenog ispitivanja
- za pismeno ispitivanje moraju se koristiti digitalni alati koji su se ranije „isprobali“ tj. koristili te ih zadati ih u određenom vremenu nakon čega učenik šalje fotografiju rješenja na uvid (nisu nužne takve provjere tj.provoditi ih samo ako su osigurani preduvjeti)
- klasičnu provjeru činjeničnog znanja svesti na najmanju moguću mjeru
- u virtualnim zbornicama i učionicama potrebno je uskladiti vrijeme provedbe ispita i zahtjevnijih zadataka koje učenici dobiju kako bi se uravnotežilo opterećenje učenika
Upute za vrednovanje i ocjenjivanje tijekom nastave na daljinu možete pročitati na stranici "Škola za život".
Na stranici "Škola za život" nalaze se i Preporuke o organizaciji radnog dana učenika tijekom održavanja nastave na daljinu.