Projekt „Way to Go-paths of life” mozaik je različitih okruženja za učenje, s fokusom na tri vrlo važna aspekta – na životne staze povijesti, kulture i prirode, dalje analizirane kroz dostignuća u umjetnosti, glazbi, kroz tradiciju, kuhinju, sport, zdravi život… Svi ovi elementi stvaraju Stablo života svake pojedine osobe koje raste iz korijenja čvrsto utemeljenog u povijesnoj pozadini obitelji, rodnog grada i domovine. Jake veze s kulturom i prirodom zavičaja čine stablo još jačim i plodnijim.
Aktivnostima projekta stvorit će se atmosfera poticajna za cjeloživotno učenje i „učenje kako učiti“, čak i nesvjesno, preko izvora s kojima smo čitav život u neprestanom dodiru. U 21. stoljeću definicija pismenosti potpuno se mijenja: nije dovoljno znati čitati, važno je naučiti kako učiti. Učenici će biti uključeni u neformalno učenje kao aktivni sudionici. „Hodat će“ sa svojim vršnjacima, stvarno i metaforički, dijeliti razmišljanja, surađivati u kontekstu socijalne i kulturne raznolikosti.
Kreirat će se projektna web stranica, logo, blog i galerija slika, provesti natjecanje u izradi postera. Pomoću suvremenih računalnih tehnologija učenici – sudionici će:
- označiti stazu od kuće do škole QR-kodovima s više informacija (o povijesnim činjenicama, s fotografijama, videom…)
- proći raznim putevima u prirodi i skupiti fotografije, zvučne i video zapise, uzorke… i načiniti prezentacije
- načiniti razne igre povezane s glazbom, plesom, hranom, prirodnim ljepotama i umjetnošću zemlje
- uključiti se u pripremanje tradicionalnih jela drugih zemalja
- izraditi postere o 10 preporuka za zdrav doručak, kombinirajući tradicije partnerskih zemalja
- načiniti interaktivne karte zemalja s informacijama o umjetnosti, obrtima, glazbi, sportu, hrani… različitih dijelova neke zemlje
- naučiti izrađivati proizvode koje će moći prodati s dobrotvornim ciljem
- proći neke popularne i važne povijesne staze pojedinih zemalja
- načiniti dnevnike putovanja nakon svake mobilnosti
- sudjelovati u završnoj izložbi postignuća projekta
- podijeliti rezultate projekta sa širom zajednicom.
Devet je partnerskih škola: dvije iz Finske a ostale iz Slovačke, Hrvatske, Italije, Španjolske, Turske, Grčke i Islanda. Dvije su strukovne škole, ostale su opće srednje škole. Neke su već ranije uspješno provodile EU projekte, tri škole uključuju se prvi put. Putem multikulturalnog dijaloga sudionici će osvijestiti i učvrstiti pripadnost široj, EU zajednici, njegujući vrijednosti građanskog društva i međukulturalne solidarnosti, boreći se protiv ksenofobije, rasizma i socijalne isključivosti. Upoznat će različite običaje, tradiciju, drukčiji mentalitet i način života. Naučit će cijeniti ne samo svoj kulturni identitet, već i ostale kulture. Bolje razumijevanje različitosti priprema je za suočavanje s izazovima globaliziranog svijeta današnjice.
I učenici i nastavnici će učvrstiti znanje stranog jezika i usavršiti svoje računalne kompetencije. Korištenje računalnih tehnologija nastavnici će integrirati u svakodnevnu nastavu i učiniti je zanimljivom, povisiti motivaciju učenika i izboriti se protiv profesionalne stagnacije.
''WAY TO GO-paths of life'' u Reykjaviku, Island (galerija)
Autor: Krasnodor Mikša, 5. 10. 2016.
Od 25. 9. do 1. 10. 2016. u sklopu Erasmus+ projekta „WAY TO GO-paths of life“ učenici naše škole su u pratnji nastavnika sudjelovali u aktivnostima pod nazivom „The Awe-inspiring Nature“ (Priroda koja ulijeva strahopoštovanje) u susretu s vršnjacima iz devet partnerskih škola iz Finske, Grčke, Turske, Slovačke, Španjolske, Italije, Islanda i Hrvatske.
Putovanje na Island, u ovu čudesnu zemlju na domak polarnog kruga ostavilo je bez daha sve iz naše škole: i učenike (Franka Čop, Miljenko Frljužec, Nikola Novosel i Karlo Pavetić) i nastavnike (Zlatko Radman, Damir Bešenić, Petra Končić i Sanja Markuš).
Nakon dobrodošlice, promocije filmova i prezentacija o prirodnim ljepotama i nacionalnim parkovima zemalja iz kojih dolaze učenici i nastavnici proveli su dva dana u upoznavanju islandskog školskog sustava. Iskusili smo život u školi u kojoj nema zabrana i prisile, ali niti vršnjačkog nasilja ili uništavanja školske imovine. Učenici su u školi bosi, u razredu se slobodno ponašaju, čim izvrše zadani zadatak mogu slobodno išetati iz razreda u školsko dvorište na druženje s vršnjacima. Svi brzo i ozbiljno rade, želeći što prije na odmor. Na nastavi domaćinstva pekao se kruh, a kombinatorika se vježbala i slaganjem igraćih karata! Svi su nasmiješeni, vrlo pristojni i rado razgovaraju s nastavnicima-strancima na odličnom engleskom jeziku koji je obavezan tijekom čitavog školovanja. Nakon ručka i aktivnosti u sportskoj dvorani dva su se poslijepodneva provela u šetnji prirodom do zoološkog vrta (životinje polarnog kruga - tuljani, sobovi…) i na bazenima s prirodno vrućom vodom u neposrednoj blizini škole. Učenici su boravili u obiteljima svojih vršnjaka.
Reykjavik je grad velikih zelenih površina i prostranih ulica, bez prometnih gužvi, sa samo 120 000 stanovnika, što čini trećinu stanovništva ove najrjeđe naseljene zemlje u Europi. U središtu grada nalaze se niske kuće obojane veselim bojama, u predgrađu stambene zgrade, a u luci suvremene poslovne i javne zgrade. Koncertna dvorana (arhitekt Olaffur Eliasson) inspirirana je šesterostranim prizmama bazalta nastalih na mjestu hlađenja vulkanske lave, a to je motiv koji je na otoku često prisutan. Island je nastao djelovanjem vulkanskih aktivnosti na rasjedu - mjestu udaljavanja Sjevernoameričke i Euroazijske tektonske ploče koji prolazi sredinom otoka i prati ga oko 120 vulkanskih planina. U unutrašnjosti otoka nalaze se samo vulkanske planine, ledenjaci i tundra.
U naredna tri dana vidjeli smo djelić prekrasne i surovo lijepe prirode jugozapadne strane otoka: nevjerojatno visoke vodopade, aktivne vulkane prekrivene snijegom, ugasle vulkane obrasle lišajevima i mahovinom, ledenjake, ogromne valove i visoke klifove na Atlantiku, otoke koji su se tek nedavno izdigli iz mora, kaskade nabujalih rijeka, gejzire i fumarole, nepregledna polja i brežuljke crne lave unutar kojih su toplice s vrućom vodom tirkiznoplave boje…, a na svakom koraku iz zemlje izbija vruća voda ili para, što se vidi i iz velike daljine. Geotermalna energija grije i daje električnu struju glavnom gradu i mnogim manjim naseljima. U staklenicima se uzgajaju rajčice, salata i banane! Sunce je u ovo doba godine čitav dan nisko na horizontu i dugo zalazi. Čitav tjedan svjetla su u gradu bila prigušena pa se noću mogla vidjeti polarna svjetlost koja se preko neba gibala u valovima zelene ili crvenkaste boje.
Posjetili smo nacionalni park Tingvellir u kojem se od 9. stoljeća sastajao i donosio zakone islandski parlament – jedan od najstarijih u svijetu. Danas je tu skromna ljetna rezidencija premijera. U Krisuviku na atlantskoj obali nalazi se most koji spaja europsku i američku kontinentalnu ploču preko razdvojenih crnih stijena. Odatle kreću izleti brodom na promatranje kitova i ptičjeg svijeta po otocima. Pogledali smo film o životu na farmi u plodnoj dolini ispod aktivnog vulkana Eyafjallayӧkull, borbi s blatnjavom bujicom i naslagama vulkanskog pepela…
Ljudi su otvoreni i srdačni, vrlo skromni, iako žive u trinaestoj najbogatijoj državi svijeta. Boravak na Islandu za sve sudionike susreta bio je neponovljivo iskustvo koje će se dugo pamtiti. Nadamo se da će se neka od novih prijateljstava nastaviti i u budućnosti.
Sanja Markuš,
koordinatorica projekta