« Listopad 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
„Pokaži mi i naučit ću“ slogan je prema kojem se danas nastoji predavati jer se smatra najdjelotvornijim načinom usvajanja gradiva. No, kako pokazati nekome ono što se zbivalo u 18. stoljeću? Kako prikazati buđenje razuma koji je sve stavio pod povećalo, propitujući i kritizirajući sve što se dotada samo prihvaćalo?
Lektire su „kruhovi sa sedam kora“ koje izgube sav smisao dok dođemo do kraja, a sama je priča često suhoparna. Ono što je već stoljećima bio prozor u druge svjetove jest gluma. Samo gluma može s takvom lakoćom, a opet vjerodostojnošću ispričati toliko različitih priča i poslati toliko snažnih poruka. Sjetite se svih filmova ili serija koje ste pogledali ili radiodrama koje ste poslušali te ste odjednom shvatili ono što je u udžbeniku izgledalo tako besmisleno, a cijela vas je ta priča čak i dirnula. To je zato što gluma u tekst uvodi svoj najvažniji element – emocije.
Članovi Kazališnog studija, umjetničke organizacije iz Rijeke, odlučili su učenicima diljem Hrvatske glumom približiti povijest, fokusirajući se upravo na povijest njihove djelatnosti – drame i kazališta. Jedan od njihovih glavnih projekata zove se ALL THE WORLD'S A STAGE, a uz Shakespearea i Marina Držića poznate autore renesansne epohe, oživjeli su commediu dell'arte , barok te naposljetku klasicizam i glasovitog komediografa Jeana-Baptistea Poquelina Molièrea. Autori i izvođači su akademski glumci Darko Kavain i Nerma Kreso-Kavain.
Klasicizam je jedno od najzahvalnijih razdoblja ako govorimo o povijesti kazališta jer se od svih umjetničkih pravaca ono najviše nadogradilo i promijenilo. Prvo smo čuli o tom razdoblju općenito i prisjetili se njegovih najznačajnijih djela, tragedija, te najpoznatijih autora Corneillea i Racinea. Prvi smo put imali priliku pogledati izvedbu farse. „Muž papučar“ i „žena zmaj“ nasmijali su nas svojim bračnim raspravama, ali i šokirali neočekivanim završetkom kada on odbija spasiti svoju ženu iz kotla punog kiseline jer mu to nije na popisu dužnosti.
Čak i dramski tekstovi koji su bili zanemareni u klasicizmu, poput komedije, doživjeli su procvat. Naučili smo da je Molière unaprijedio klasicističku komediju koliko i Plaut antičku te je ostali dio edukativne predstave posvećen njemu i njegovim djelima. Posebno mi se svidjelo što se odrekao svega i dugo živio na ivici samo da bi se bavio kazalištem koje je volio od djetinjstva. Zbog sugestivne izvedbe „Škole za žene“ i uvoda u kojemu je Darko Kavain pričao o novonastalom sloju „bogataša preko noći“ sada imam jasniju sliku o društvu koje je Molière tako vješto ismijavao.
Ovakvi su projekti veoma korisni i mnogo sam naučila, a sigurna sam da će mi to ostati u glavi mnogo duže nego kad učim iz udžbenika. Uključivanje učenika u izvedbu „Umišljenog bolesnika“ pridonosi kvaliteti programa, a svi su se odlično snašli. Jedina je zamjerka koju nalazim je da su trebali uključiti više glumačkih interpretacija upravo zbog jedinstvene moći koju gluma posjeduje da nas „uvuče“ u vrijeme i mjesto radnje.
Ela Pahor, 3. g