''Čitanje za školu i život''
U Vodicama je od 7. do 10. studenoga 2012. održan IV. simpozij učitelja i nastavnika hrvatskog jezika pod nazivom ''Čitanje za školu i život''. Sudjelovalo je gotovo 500 učitelja i nastavnika iz svih krajeva Hrvatske.
Simpozij u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje odvijao se kao niz predavanja, prezentacija i okruglih stolova te je otvorio brojna pitanja: kako uz nove tehnologije i u novim okolnostima pronaći najprimjereniju literaturu i komunikacijske kanala do učenika čitatelja i njihovih interesa, kako osvijestiti da je čitanje temeljna intelektualna vještina koja omogućava ovladavanje sadržajima svih nastavnih predmeta te olakšava uključivanje u cjeloživotno učenje, kako uočiti i koje su česte komunikacijske poteškoće, kako poboljšati samoregulaciju čitanja, koji su kognitivni i metakognitivni aspekti učenja čitanja, koje kompetencije razvijamo čitanjem neknjiževnih tekstova... Na ova i druga pitanja odgovore i svoja promišljanja ponudili su još brojni izlagači teoretičari književnosti, sveučilišni profesori, književnici, psiholozi, publicisti i drugi koji se profesionalno bave književnošću i čitanjem. na koja su pokušali odgovoriti ugledni hrvatski književnici, akademici, teoretičari književnosti, sveučilišni profesori, književnici, psiholozi, publicisti, profesori i nastavnici koji se temom čitanja bave iz različitih perspektiva.
U svojstvu izlagača na Simpoziju pozvana je Nada Bujas, profesorica iz naše škole. Ovdje donosimo sažetak njezinog izlaganja.
Okrugli stol
Voditeljica:
Viša savjetnica Jasna Pandžić, prof., AZOO
Sudjeluju:
Dr. sc. Ružica Pšihistal, Filozofski fakultet u Osijeku
Dr. sc. Jadranka Nemeth-Jajić, Filozofski fakultet u Splitu
Nada Bujas, prof., Ekonomska škola, Šibenik
Anđelka Rihtarić, prof., Osnovna škola ''Vladimir Nazor'', Sveti Ilija
Nada Bujas, prof., Sažetak izlaganja
Propituje se u izlaganju osobni stav da ne treba zazirati od neknjiževnih tekstova u nastavi Hrvatskoga jezika, što su neknjiževni tekstovi, kako i koliko doprinose poboljšanju učenikovih čitalačkih sposobnosti, o recepciju neknjiževnih tekstova, o pogledu na buduću nastavu hrvatskoga jezika.
Navode se, od strane učenika zamijećene i zabilježene, temeljne razlikovne značajke i karakteristike književnih i neknjiževnih tekstova te se uz primjere prakse obrazloženje izbor neknjiževnih tekstova i njihova primjerenost za procjenu čitanja i razumijevanja pročitanog te mogućnost da neknjiževni tekst bude podloga za uspješnu recepciju književnog teksta (npr. poći od suvremenog peljara Radovana Marčića, preko brodskog dnevnika Lea Lemešića i različitih administrativnih putnih zapisa, putopisnih reportaža Jasena Boke, preko rasprave O smještaju Ilirije i grada Šibenika Jurja Šižgorića te doći do obrade teksta Ribanja i ribarskog prigovaranja Petra Hektorovića). Ističe se i očekivanje da učenici na kraju procesa konstrukcije vlastitog znanja mogu stvoriti slične neknjiževne tekstove koji pripadaju različitim funkcionalnim stilovima hrvatskoga standardnog jezika.
Ako se pri odabiru neknjiževnih tekstova vodi računa o prikladnosti svih sastavnica, onda neknjiževni tekst ima potencijal s motivirajućim efektom pri obradi književnog teksta te ujedno može pridonijeti poboljšanju čitalačkih sposobnosti i razumijevanju tekstova. Relativno je dobra recepcija i razumijevanje kratkih komunikacijskih, priopćajnih neknjiževnih tekstova od strane učenika bez obzira na temu, a posebno su istaknute zamijećene izrazite teškoće kod učenika vezene uz neknjiževni tip tzv. prekinutog teksta (obrasci).
Iako se neknjiževni tekstovi strukturno i tematski međusobno razlikuju, oni neosporno mogu snažno utjecati i na kognitivne i na psihološko-emocionalne procese mladih recipijenata. Valjalo bi se više pozabaviti i proučavanjem metode jezičnog uvjeravanja, tj. snagom jezika i njegovog utjecaja te opasnošću moguće manipulacije mladim recipijentima (npr. moć reklame i različitih tekstova političke tematike, nemoralni oglasi, …).
Kad je riječ o pogledu na buduću nastavu Hrvatskoga jezika, onda bi novi udžbenici trebali pružati model nastave usmjerene na učenika, a ne na nastavnika. Za najavljenu digitalizaciju udžbenika i nastavnih materijala sigurno će biti važan i dizajn novih medija kao elektroničkih posrednika učenja, što uključuje multimedijalnost te nove odnose i opremu pisanog jezika: od tipografije do uspješnog kombiniranja jezika književnih i neknjiževnih tekstova s drugim sredstvima audio-vizualnim medijima. Nastava usmjerena učeniku i potreba da se poučavanju pristupa funkcionalno i kognitivno u skladu s recipijentovim razvojem, i nastavnici će se morati promijeniti ili barem prilagoditi kako bi mogli pratiti i pomoći pri razvoju učenikove osobnosti.
« Listopad 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |