Ekonomska i turistička škola Daruvar iza sebe ima 90 godina rada, a trenutno je pohađa više od 400 učenika i učenica. I prije uključivanja u projekt Foruma za slobodu odgoja Pokreni promjenu, ova je škola kroz različite projekte i suradnje učenike poticala na zajednički rad i promišljanje na koji način oni mogu dati doprinos pozitivnim promjenama u društvu.
Jedno od priznanja za rad škole stiglo je 2015. godine kada su proglašeni prvom Mirotvornom školom – u sklopu mirovne Nagrade „Krunoslav Sukić“ koju dodjeljuje Centar za mir, nenasilje i ljudska prava. Dodjelom ove Nagrade Centar želi poticati odgoj za mir te istaknuti doprinos školske zajednice u građenju kulture nenasilja, pa je sukladno tome rad ove škole već prve godine prepoznat i nagrađen.
Škola trenutno provodi nekoliko projekata u području građanskog odgoja i obrazovanja. Sudjelovanje škole u projektima kao važan doprinos odgoju i obrazovanju učenika ukratko nam je predstavila nastavnica Radmila Frantal: „Uporno i hrabro, sve od 2012. godine pa nadalje, provodimo aktivnosti građanskog i mirotvornog odgoja. Od 2012. – 2014. imali smo eksperimentalnu provedbu kroz izborni predmet, a zatim smo nastavili izvannastavno kroz različite projekte suradnjom s organizacijama civilnog društva i vođenjem Humanitarne družine u školi. Rad s učenicima u tom području doveo je školu do imidža kvalitetne suvremene škole otvorenih vidika na putu ka humanije uređenom društvu. Naši učenici nisu samo ciljna skupina u svim projektima, već i glavni edukatori drugih učenika te promicatelji navedenih ideja”.
U sklopu projekta Pokreni promjenu nastao je projekt pod nazivom Zajedno za uključivo društvo. Cilj tog projekta je smanjenje problema društvene nejednakosti i isključenosti pojedinaca ili grupa u školi ili lokalnoj zajednici, a njime je škola ostvarila suradnju s više udruga – GONG-om, Forumom za slobodu odgoja, HERMES-om i Centrom za mir, nenasilje i ljudska prava, Osijek.
U rujnu/listopadu 2017. provedeno je istraživanje stavova i znanja učenika o različitosti i pojavnim oblicima diskriminacije u školi i društvu – pomoću upitnika u tri fokus grupe. Potom je izvršena edukacija nastavnika koji su dio projektnog tima te učenika koji će provoditi radionice u ciljnoj skupini učenika. Formirana je i „Humanitarna družina“ kao izvannastavna aktivnost koja obuhvaća učenike edukatore u provedbi projekata građanskog odgoja. Nastavnice uključene u edukaciju unutar GEAR projekta i u partnerstvo na projektu (više informacija o projektu na web stranici: https://gear.gong.hr/ ) dodatno su uključene kao suradnice u projekt Pokreni promjenu Foruma za slobodu odgoja radi sinergijskog učinka.
Krajem godine projektni je tim započeo s pripremom upitnika s ciljem istraživanja stavova i znanja učenika drugih razreda o društvenoj nejednakosti i isključenosti pojedinca ili grupa u školi i lokalnoj zajednici. U istraživanju je sudjelovalo 115 učenika/ca u dobi od 16 do 17 godina.
S rezultatima istraživanja upoznati su svi sudionici, nakon čega su učenicima održane radionice, a nastavnicima predavanja na teme: stereotipi i predrasude, uvažavanje različitosti, medijska pismenost. Učenici/e su imali priliku vidjeti kako je to biti „učiteljˮ te je 15 njih samostalno provodilo radionice o navedenim temama na satovima razredne zajednice drugih razreda. Izmjenjivale su se tu razne kreativne radionice: Mediji naši svagdašnji, Stereotipi i predrasude u medijima, Tko su izbjeglice, Mitovi i činjenice vezani uz izbjeglice, Svi smo mi djeca ovog svijeta, Različite uloge u društvu, S emocijama na „tiˮ, Oprezan let u „cyberˮ svijet, Ambasadori solidarnosti (stereotipi, predrasude i diskriminacija, uvažavanje različitosti), od kojih većinu možete pronaći u Forumovoj zbirci radionica Pokreni promjenu koja se nalazi na linku: https://startthechange.net/wpcontent/uploads/2018/03/pokreni_promjenu_zbirka_hr.pdf
Kako bi provjerili koje su kompetencije učenici razvili, u svibnju je započelo završno anketiranje učenika koji su sudjelovali u aktivnostima.
Učenici rade na osvještavanju međusobnih razlika i sličnosti
Učenici edukatori – prenose znanje o sterotipima, diskriminaciji i uvažavanju različitosti drugim učenicima
Kako navode, sve što rade rade bez prisile i s oduševljenjem jer jer je to jedini način na koji bi se trebalo pristupati ovim izrazito važnim, a često zanemarenim temama. Takav rad zahtjeva mnogo truda, energije i uloženog vremena, ali riječ je o temama koje niti ne zavrjeđuju manje od toga.
Školski pano posvećen projektu Pokreni promjenu
Oni pokreću promjenu, a vi?
+++
Učitelji i stručni suradnici iz 15 osnovnih i srednjih škola iz područja cijele Hrvatske, sudionici projekta Pokreni promjenu, već 5 mjeseci ostvaruju aktivnosti s ciljem promicanja zajedništva i prihvaćanja različitosti. Podsjetimo, projekt „Pokreni promjenu – prihvaćanje razlika kroz interkulturalno obrazovanje i volontiranje“ ili skraćeno „Pokreni promjenu“ je europski projekt čiji je cilj prevencija radikalizacije u društvu te promocija demokratskih vrijednosti, osnovnih prava, interkulturalnog razumijevanja i aktivnog građanstva među mladima u četirima europskim zemljama (Hrvatska, Slovenija, Velika Britanija i Italija). Projektom se želi osnažiti učitelje, djecu, mlade te njihove roditelje u razumijevanju i prepoznavanju složenosti i izazova suvremenog društva, kao i jačati njihove osobne, socijalne i građanske kompetencije.