Nije tajana da učenici naše škole ne vole čitati i „ i da od knjiga bježe“ ,kako je to spomenuo Dugi Nos u igranoj sceni na početku sata. S ciljem da učenike zainteresiraju za knjigu i čitanje, naša školska knjižničarka, Jadranka Gabriša Perković i nastavnice hravatskoga jezika i književnosti, prof. Blaženka Lukačić i prof. Sanja Tomazinić Krotin, osmislile su zajedno: Program poticanja člitanja.
Na suvremen i zabavan način, kroz timski rad , razvijajući partnerske odnose, knjižničarka, nastavnice i učenici (koji se sami jave ili ih nastavnice odaberu) sat lektire u školskoj knjižnici učine nezaboravnim doživljajem.
U četvrtak, 28. svibnja prema nastavnom planu i programu hrvatskoga jezika i književnosti za prve razrede , na redu je bila nastavna cjelina: Humanizam i renesansa u hrvatskoj književnosti. Nastavna jedinica: Marin Držić. Blok sat je izgledao ovako:
1. ŠKOLSKI SAT
Glazba: La Muzika di note; izvode Dubrovački Trubaduri (uz PowerPoint pp s Interneta – Dubrovnik noću).
Igrana scena: Prolog Dugog Nosa, Negromanta( Prilagođen tekst: igraju učenici 2d r. IOŠ-a: Baranimir Krizmanić i Josip Jerkovac,1 c r.)
Njarnjas Grad – savršenstvo sklada i ljepote
Sadržaj PwerPoint prezentacije:
* Upoznajmo Njarnjas Grad - biser Jadrana
(Dubrovnik danas,znamenitosti,poznati Dubrovčani, zanimljivosti).
* Držićev Njarnjas Grad na vrhuncu moći i slave (Dubrovačka republika, unutrašnja i vanjska politika,javno i privatno, dnevni i noćni ritam grada).
* Dubrovnik - grad Držićevog zavičajnog iskustva(O Držiću: kratki žvotopis, što i kako je pisao, Držić političar,glumac urotnik ).
* Je li Držić doista bio opasnik ?
* Renesansni pogled na svijet kroz djela M. Držića (fortuna, virtu….)
* Zbiljski stanovnici Držićeva Njarnjas Grada (stvarni likovi koje nije slučajno odabirao).
* Dubrovačka svakodnevica u djelima Marina Držića
(Istraživački rad učenika: Što su jeli, kako su se odijevali i kako su izgledali stari Dubrovčani. Brad kao simbol mudrosti i muževnosti – učenici sami govore o tome što su istražili ).
2. ŠKOLSKI SAT
*Pomet na suvremen način – video zapis igrane scene učenika Srednje škole Glina (igraju: Dražen Ančić i Nikša Odić, učenike je uigrala i pripremila prof. Ljerka Ikasović) , Program obilježavanja “500 godina rođenja Marina Držića”, srednjih škola SMŽ koji je u listopadu 2008.g. održan u Hrvatskoj Kostajnici
* Radionica: Marin Držić u svakodnevici renesansnog
Dubrovnika
( Podjeljeni u 5 skupina učenici će samostalno istražujući tekst
iz knjnige : S. Stojan: Slast tartare,- Marin Držić u svakodnevici
renesansnog Dubrovnika, pokušati odgovoriti na neka pitanja i
povezati razmišljanja renesansnog čovjeka s razmišljanjima
suvremenog čovjeka 21. st. tj. aktualnost Držićevih djela danas).
* Evaluacija sata
* “Slasna tartara” (Dubrovačke čakule) na stolu
školske knjižnice (degustacija slasnog kolača načinjenog prema receptima starih Dubrovčana).
Na početku sata učenici su dobili pitanja kao poticaj za razmišljanje:
• Što bi Držić danas pisao ?
• Koga bi njegovo pero s veseljem neštedmice razobličilo ?
• Kome bi se danas slatko smijali gledajući njegove predstave ?
* Koga bi prepoznavali ?
• Koji bi danas bili njegovi ljudi nahvao ?
• Bi li mu danas vladajuće strukture pravile probleme ?
• Bi li danas Držić pisao urotnička pisma i s kojim prijedlozima ?
* Da smo slušali Držića možda danas ne bismo gradili Pelješki most ?
Na satu lektire u Njarnjas Gradu bile su i : ravnateljica Slađana Tadić, te dvije nastavnice iz Kutine, prof. Julija Panjičanin (Školska knjižnica Tehničke škole) i Ana Demut (Škoska knjižnica OŠ „Z. Franka“).
Na kraju „feštizijade“ učenici (sata lektire u školskoj knjižnici) i nastavnice su uživali u Dubrovačkim čakulama – kolač pripremljen prema receptu starih Dubrovčana.
Evaluacija sata: učenici su dali ocjenu: 5+.
Program će se nastaviti i slijedeće školske godine još bogatiji i suvremniji.
Ovom prilikom zahvaljujemo školskim knjižničarkama, profesoricama u : Graditeljsko tehničkoj školi Zagreb, Evici Martinović, koja nam je poslala rijedak i treško dostupan materija (crteži slikara I. Grubića – likovi iz Držićevih djela), Milki Macan, Medicinska škola Dubrovnik( dokumetarno igrani film: Od tartare do urote), Dr. sc. Slavici Stojan (HAZ-u, Zavod za povijesne znanosti Dubrovnik) što je film ustupila (tako da sada imamo i film i knjigu).
Izvor: prof. Jadranka Gabriša - Perković