Tijekom mjeseca veljače u našoj školi odvijale su se zanimljive radionice koje su provođene u suradnji sa studenticam 5. godine psihologije, a imale su za cilj senzibilizirati naše učenike na problem nasilja u mladenačkim vezama. Prednost ovoga programa ogleda se u činjenici da doprinosi tješnjoj suradnji visokoobrazovnih institucija, stručnih suradnika u školama i samih učenika. Programom su obuhvaćeni svi učenici trećih razreda.
Radionice su zasnovane na prethodno provedenom istraživanju o raširenosti nasilja u mladenačkim vezama. U njemu je sudjelovalo 4.400 učenika, dominantne dobi od 17 godina. Među njima je bilo 48.2% mladića i 51.8% djevojaka; 51% sudionika je bilo iz strukovnih srednjih škola i 49% iz gimnazija. Od ukupnog broja, njih 63% je bilo u vezi u prošlih 6 mjeseci. Prosječno trajanje veze u mjesecima je bilo 6.4 (za djevojke 7.9 mjeseci, a za mladiće 4.9 mjeseci). Prosječna dob partnera/partnerice je bila 17 godina, ali su partneri djevojaka bili stariji od njih (18 godina), a partnerice mladića su u prosjeku bile mlađe od njih (16 godina).
Pokazalo se da je 93.5% mlađih počinilo, a 87% doživjelo nasilje u vezi u prethodnih 6 mjeseci.
Najviše ih je počinilo psihičko nasilje (93,2%), zatim fizičko (51,3%), a najmanje seksualno nasilje (25%). Slično vrijedi i za podatke o vrsti doživljenog nasilja: u 85,8% slučajeva riječ je o psihičkom nasilju, u 39,9% slučajeva radi se o fizičkom, a tek u i 24,1% slučajeva o seksualnom nasilju. Djevojke su značajno više počinile nasilja nego njihovi vršnjaci, a manje su ga doživjele od mladića. Rezultati mladića su bili sukladni: izjavili su da su manje počinili, a više doživjeli nasilja u vezi nego što to izjavljuju djevojke. Djevojke su izjavile da su počinile više psihičkog i fizičkog nasilja nego mladići (potonjega dvostruko više). Mladići su izjavili da su počinili više seksualnih oblika nasilja nego djevojke.
Pokazalo se da djevojke imaju točnija uvjerenja o tome koje su osobine kvalitetne i poželjne za zdravu vezu, pridaju veću važnost pravima u vezi i spremnije su postavljati granice u pogledu ponašanja koja im u vezi ne odgovaraju. Djevojke su spremnije zatražiti pomoć kad se nađu u nasilnoj vezi, kao i pružiti pomoć prijateljici u takvoj vezi, nego što to čine mladići. Između mladića i djevojaka nije bilo razlike u prepoznavanju nasilnih oblika ponašanja u vezi, a ta je razina bila osrednja.
Evaluacija programa
Učinkovitost programa provjerena je korištenjem nacrta prije-poslije s usporednim grupama.
Evaluacija je pokazala da su šest mjeseci nakon provedbe radionica učenici u tim razrednim odjelima iskazali da su činili i doživljavali manje nasilnih ponašanja nego u razrednim odjelima istih škola u kojima nisu provedene radionice. Isto tako su učenici nakon radionica pokazali točnija uvjerenja o tome što je zdrava i kvalitetna veza, bolje prepoznavanje nasilnih ponašanja, a bolje su poznavali i svoja prava u vezi.
Mislimo da ovi podatci sasvim dovoljno govore o svrhovitosti provedbe ovih radionica u školi.
Zahvaljujemo se i našim vrijednim studenticama koje su se po prvi put susrele sa ovim oblikom rada, ali su to ipak sjajno i uspješno odradile na veliko zadaovoljstvo naših učenika:
Marina Benčević
Klaudija Kovač
Majda Joku
Antonija Marjanović
Dunja Varga
Tatjana Ćorković