Igračka vjetrova
Pati bez suze, živi bez psovke,
i budi mirno nesretan.
Tašte su suze, a jadikovke
ublažit neće gorki san.
Podaj se pjanom vjetru života,
pa nek te vije bilo kud;
pusti ko listak nek te mota
u ludi polet vihor lud.
Leti ko lišće što vir ga vije,
za let si, dušo stvorena;
za zemlju nije, za pokoj nije
cvijet što nema korijena.
Tin Ujević
Zadaće školske knjižnice:
Djelatnost školske knjižnice ostvaruje se kao:
Neposredna odgojno-obrazovna djelatnost ostvaruje se u:
- razvijanje navike posjećivanja knjižnice
- organizirano i sustavno upućivanje učenika u rad knjižnice
- razvijanje čitalačke sposobnosti učenika
- uvođenje suvremenih metoda u razvijanju sposobnosti djelotvornog čitanja
- ispitivanje zanimanja učenika za knjigu
- pomoć pri izboru knjige i upućivanje u čitanje književnih djela, stručne literature, dnevnih listova i časopisa
- upućivanje u način i metode rada na istraživačkim zadaćama (upotreba leksikona, enciklopedija, rječnika i dr.)
- organizaciju rada s učenicima u produženom i cjelodnevnom boravku te s učenicima putnicima
- rad s učenicima u dopunskoj i dodatnoj nastavi te na satu razredne zajednice
- organizaciju rada s učenicima u naprednim skupinama i slobodnim aktivnostima
- rad na odgoju i obrazovanju u slobodno vrijeme mladeži
- organizaciju nastavnih sati u knjižnici (timski rad)
- pomaganje učenicima u pripremi i obradi zadane teme ili referata
- uvođenje učenika u temeljne načine pretraživanja i korištenja izvora znanja (informacija)
- sustavno poučavanje učenika za samostalno i permanentno učenje - učenje za cijeli život
- podučavanje informacijskim vještinama pri upotrebi dostupnih znanja.
Stručna knjižnična djelatnost podrazumijeva:
Kulturna i javna djelatnost obuhvaća:
Knjižnična građa
Knjižnična građa temelj je svake školske knjižnice.
Jamstvo uspješnog djelovanja školske knjižnice je brižljivo i planski stvarana knjižnična građa, usklađena s nastavnim planom i programom škole.
Knjižničnu građu čine:
Knjižnično informacijsko obrazovanje provodimo u svim razredima u suradnji s razrednicima.
Knjižnično-informacijsko obrazovanje obuhvaća nekoliko cjelina:
Knjižnično-informacijsko obrazovanje uspješno provodimo u gotovo svim razredima naše škole u suradnji s razrednicima i ostalim predmetnim profesorima.
Školska knjižnica pruža obavijesti i spoznaje bitne za uspješno uključivanje u suvremeno društvo koje se temelji na znanju i informacijama. Školska knjižnica omogućuje učenicima stjecanje vještina za doživotno učenje, razvija njihovu maštu i pomaže im da postanu odgovorni građani.
Zadaća školske knjižnice
Školska knjižnica pruža pomoć pri učenju, nudi knjige i ostalu građu koja omogućava svim članovima školske knjižnice da razviju kritičko mišljenje i postanu stvarni korisnici obavijesti, u svim oblicima i putem svih medija. Školska knjižnica povezuje se s drugim knjižnicama i informacijskim mrežama, poštujuci načela UNESCO-vog Manifesta za narodne knjižnice.
Knjižnično osoblje potiče uporabu knjiga i drugih izvora informacija, od umjetničkih do dokumentarnih, od tiskanih do elektronickih, u knjižnici i izvan nje. Ovi izvori obogaćuju i dopunjuju knjige, nastavnu gradu i metodologije rada.
Dokazano je da suradnja knjižničara i učitelja utječe na to da učenici postignu višu razinu pismenosti, čitanja, učenja, rješavanja problema i svladavanja informacijskih i komunikacijskih vještina.
Svim članovima školske zajednice, bez obzira na dob, rasu, spol, vjeru, nacionalnost, jezik, profesionalni i društveni položaj, moraju se pružiti jednake usluge. Posebne usluge i grada moraju se osigurati onima koji nisu u mogucnosti koristiti uobicajene knjižnične usluge i građu.
Korištenje usluga knjižnice i pristup zbirkama mora se temeljiti na Općoj deklaraciji UN-a o ljudskim pravima, a korisnik ne smije biti izložen bilo kakvom obliku ideološke, političke ili vjerske cenzure, kao ni tržišnim pritiscima.
Financiranje, pravni propisi i mreže
Školska knjižnica je osnova svake dugoročne strategije razvoja pismenosti, obrazovanja, pružanja informacija, gospodarskog, društvenog i kulturnog razvoja. Za rad školskih knjižnica odgovorne su lokalna, regionalna i državna uprava koje, shodno tome, moraju izraditi odgovarajuće pravne propise i utvrditi razvojne planove. Financiranje školske knjižnice - za stručno osoblje, nabavu grade i opremu - mora biti redovito i dostatno, a knjižnicne usluge besplatne.
Školska knjižnica surađuje s ostalim knjižnicama na lokalnoj, regionalnoj i državnoj razini i sastavni je dio informacijske mreže.
Kada školska knjižnica dijeli sredstva i izvore s drugim vrstama knjižnica, npr. narodnom knjižnicom, jedinstveni ciljevi školske knjižnice moraju biti priznati i zadržani.
Ciljevi školske knjižnice
Školska knjižnica je sastavni dio obrazovnog procesa.
Temeljne zadaće školske knjižnice, bitne za razvijanje pismenosti, informaticke pismenosti, poucavanja, ucenja i kulture, su sljedeće:
Školska knjižnica ce ispunjavati te ciljeve razvojnom politikom i unapredenjem službi, odabirom i prikupljanjem grade, osiguravanjem fizickog i intelektualnog pristupa odgovarajucim izvorima informacija, poucavanjem i zapošljavanjem strucnog osoblja.
Osoblje
Školski knjižnicar je član stručnog osoblja, odgovoran za vođenje i planiranje rada u školskoj knjižnici, a pomaže mu odgovarajuće osoblje gdje je i koliko je to moguće, zajednički radi s ostalim clanovima školske zajednice i povezuje se s narodnim i drugim knjižnicama.
Unutar nacionalnog, pravnog i financijskog okvira, uloga školskoga knjižničara razlikovat ce se ovisno o materijalnim mogućnostima, nastavnom planu i programu škole. Unutar tog specificnoga konteksta, postoje opća znanja: o gradi, knjižnici, informacijskom managementu i poučavanju koja su neophodna ukoliko školski knjižnicar želi učinkovito razvijati i obavljati knjižnicnu djelatnost.
U rastućem informatickom okruženju, školski knjižnicar mora planirati i znati koristiti razlicite informacijske vještine, te u tome poučiti i nastavnike i ucenike. Zbog toga se mora neprestano strucno usavršavati.
Rad i upravljanje
Za osiguravanje učinkovitog i odgovornog rada potrebno je sljedeće:
Međunarodno udruženje knjižničarskih udruženja i institucija
The International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA)
IFLA's History
Founded on 30 September 1927 at the Annual Meeting of the UK Library Association in Edinburgh, Scotland, IFLA has had a long, rich and at times tumultuous career on its way to becoming the global voice of the library and information profession.
The International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) is the leading international body representing the interests of library and information services and their users. IFLA sada ima 1500 članova u oko 150 zemalja diljem svijeta. The Royal Library, the national library of the Netherlands, in The Hague, generously provides the facilities for our headquarters.
IFLA je napravila Manifest za školske knjižnice u kojemu su navedeni ciljevi i zadaće školskih knjižnica.
« Ožujak 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |