Stručna suradnica logopedinja sudjelovala je na online edukaciji za korištenje PredČip testa. Testom za procjenjivanje predvještina čitanja i pisanja procjenjuje se djetetova jezična spremnost za ovladavanje početnih školskih vještina, čitanja i pisanja. Test je trijažni s ciljem otkrivanja one djece čija postignuća na testu upućuju na teškoće u jezičnom razvoju ili na teškoće početnog čitanja i pisanja i kojima je potrebna daljnja logopedska procjena.
Svjetski dan glasa i zdravlja glasnica obilježava se 16. travnja.
Glas je vrlo važan „alat“ u svakodnevnoj komunikaciji i radu. Međutim svijest o važnosti glasa javlja se tek onda kada glas oboli ili ga izgubimo. Smanjenje glasovnih mogućnosti može znatno utjecati na učinkovitost i jasnoću govora i dovesti do teškoća, a ponekad može smanjiti ili čak ugroziti i radnu sposobnost. Važno je da ne zapuštate svoj glas, već da se pravovremeno javite liječniku specijalisti otorinolaringologu - fonijatru, koji će utvrditi uzrok nastanka promuklosti i uputiti vas logopedu. Logoped može pomoći i u slučajevima gubitka govora uslijed operativnog odstranjenja grkljana.
Pohađanjem logopedske terapije možete jednostavnim postupcima brzo naučiti kako uspostaviti pravilnu fonaciju bez napora, boli i promuklosti.
Naša logopedinja Nataša Mustić predlaže logopedske igre i vježbe koje će ispuniti vaše vrijeme i pri tome vježbati komunikaciju, jezik, govor i motoriku.
LOGOPEDSKE IGRE I POTICANJE JEZIČNO – GOVORNOG
RAZVOJA
Igra je djetetovo najprirodnije okruženje i oblik života u kojem najlakše i najbrže uči.
Stoga, jezično govorni razvoj možete najjednostavnije poticati kroz igru od najranije
dobi tako da:
· pomažete djeci razlikovati šumove, zvukove, glasove i riječi
· nauče oponašati životinje, radnje,događaje, socijalne geste
· razvijate ritam igrajući ritmičke igrice, pjevajući pjesmice, brojalice
· potičete dijete na komunikaciju s različitim osobama i u različitim situacijama
· pričate djetetu o sebi i svom djetinjstvu-time zadovoljavate njihovu znatiželju i
potičete usvajanje novih riječi i razumijevanje
· imenujete stvari u djetetovoj okolini, time se razvija ekspresivni rječnik
· potičete motorički razvoj; šetajte s djetetom, ljuljajte se…
· zadovoljite djetetove potrebe za novim saznanjima, nađite uvijek vremena
odgovoriti na dječja pitanja- oni tako uče
· u komunikaciji s djetetom upotrebljavajte riječi koje ga potiču da više govori,
npr:''Pričaj mi više o tome'', ''…i onda?''…
· postavljajte djetetu otvorena pitanja poput:''Kako si to učinio?'', ''Kako je to
bilo?'' i slično.
· izbjegavate komunikacijske nesporazume jer dijete s jezično govornim
poteškoćama ne može uvijek riječima izraziti svoje želje, potrebe i doživljaje. To ga
rastužuje i ljuti te stoga katkad gubi kontrolu nad svojim ponašanjem. Oprostite mu.
Prijedlog aktivnosti poticajnih za jezično - govorni razvoj
VJEŽBE GOVORNIH ORGANA
Vježbe za pokretljivost jezika
Dijete ponavlja za Vama
· polagano pokretanje jezika prema naprijed (isplaziti jezik)
· polagano pokretanje jezika prema natrag
· polagano pokretanje jezika gore-dolje (prema vrhu nosa pa prema bradi)
· pomicati jezik lijevo-desno u kutove usana
· vrškom isplaženog jezika dodirnuti gornju, pa donju usnicu
· otvorene usne oblizati jezikom (kružni pokreti jezikom)
Vježbe za pokretljivost usana
Dijete ponavlja za Vama
· zaokružiti usne- dati poljubac
· razvući usne
· stisnuti usne
· pokušati držati olovku iznad gornje usne
· vježbe puhanja- puhati balon, puhati u svijeću….
Vježbe mimike lica
Dijete ponavlja za Vama
· zatvarati i otvarati oči
· stisnuti oči i naborati nos
· smiješiti se
· napraviti ljutito lice i tužno lice
IGRANJE SA ZVUKOVIMA
''Pogodi tko se glasa''
Svrha: razlikovati i oponašati različite zvukove
Za uzrast: od prve godine
Što vam treba: sličice životinja
Kako igrati: stavite sličice na stol i glasajte se onako kako se glasa životinja, a djeca
pogađaju i imenuju životinju, zatim Vi imenujte i tražite od djeteta da ono oponaša
glasanje životinja.
Dodajte:
Kada djeca pogode zvuk kojim se životinje glasaju pitajte ih što rade.
npr. mijau, mijau, mijau- maca mijauče
koko-koko-da- kokoš- kokodače...
OBOGAĆIVANJE RJEČNIKA
''Jedan, dva tri- kaži mi ti''
Svrha: razvoj rječnika
Za uzrast: od treće godine
Kako igrati: kažite riječ, a dijete treba reći riječ suprotna značenja.
sunčan dan-kišni dan
duga kosa-kratka kosa
visoka kuća- niska kuća...
Dodajte:
· recite riječ, a dijete treba reći množinu iste riječi
npr.list-lišće, pas-psi...
· recite riječ, a dijete treba izmisliti odgovarajuće pitanja
npr. pismo- Što nosi poštar?
cipela- Što nosimo na nogama?
· zadajte djetetu riječ koja označuje zanimanje, dijete treba reći što radi, zatim
recite što netko radi, a dijete treba reći zanimanje
· izgovorite jednu imenicu, a dijete treba dodati pridjeve koji će tu riječ najbolje
opisati
npr. cvijet..... lijep, crven, mirisan, malen, mekan
lopta..... okrugla, velika, gumena, šarena
· djeca trebaju poznate imenice izraziti jednom riječju
npr. pas, mačka, koka, patka, pile su- domaće životinje
krumpir, luk, zelje, rajčica je- povrće
PREPOZNAVANJE RIME
''Rima iz vrećice''
Svrha: uočavanje glasovne strukture riječi
Za uzrast : od četiri godine
Što vam treba: čvrsta papirna vrećica napunjena sličicama
Kako igrati:izvlačite jednu po jednu sličicu i tražite od djeteta da kaže riječ koja se sa
sličicom slaže u rimi. Dopustite djetetu da govori i besmislene riječi važno je da uoči
rimu.
Dodajte:
Posložite na stol tri sličice, tako da se dvije rimuju, a dijete treba izdvojiti sličicu koja
je višak.
GLASOVNA OSVJEŠTENOST
''Glas do glasa –riječ''
Svrha: uočavanje položaja glasa u riječi
Za uzrast: od 4 i pol godine
Što vam treba: sličice na kojima su prikazani predmeti koji počinju s glasovima: A, E,
I, O, U, C, Č, Ć, Š, Z, Ž, H, F
Kako igrati:
Imenujte riječ tako da produžite prvi glas u riječ, a dijete neka ponovi za Vama, zatim
se zamijenite.
Pronađite sličice riječi koje završavaju s istim glasom i uvježbavajte produžavanje
zadnjeg glasa.
Dodajte:
· zadajte glas, a dijete treba nabrojit što više riječi koje započinju i završavaju
zadanim glasom
· recite jednu riječ, a dijete treba reći slijedeću riječ koja započinje s glasom
kojim završava riječ koju ste Vi izrekli, a zatim Vi nastavljate slijedeću riječ koja
počinje zadnjim glasom koje je dijete izreklo.
npr. Vi kažete čamac, a dijete kaže -cipela,zatim vi kažete avion, a dijete kaže
nogomet, itd.
Završen je prvi ciklus radionica s roditeljima Rastimo zajedno Plus. Podsjetimo, radionice su vodile stručne suradnice, logopedinja Nataša Mustić i psihologinja Ivana Sopić Lumezi. Radionice je pohađalo šestero roditelja, a održavale su se jednom tjedno. Radionice Rastimo zajedno Plus osmišljene su s ciljem podrške roditeljima djece s teškoćama u razvoju i vjerujemo da smo taj cilj i ostvarili. Roditelji koji su sudjelovali stekli su pozitivne dojmove o ovom načinu podrške, izjavili kako su uživali i naučili nove vještine. Također, u radionicama poput ove, roditelji imaju prilike dobiti više informacija o brojnim temama koje ih zanimaju i problemima koji ih brinu. Jedni drugima daju korisne savjete, a voditeljice mogu pitati za stručno mišljenje. Na završnoj radionici roditelji su dobili zaslužene diplome, što smo proslavili nagradivši se slanim i slatkim. Može se zaključiti kako je prvi ciklus bio uspješan te se već planira novi.
Logopedinja Nataša Mustić i psihologinja Ivana Sopić Lumezi provode radionice s roditeljima Rastimo zajedno Plus. Program radionica je razvio UNICEF a namijenjene su roditeljima djece s teškoćama u razvoju. Radionice Rastimo zajedno Plus nude zajedničko učenje o roditeljstvu, razvoju djece, potrebama i komunikaciji, te omogućuju međusobnu podršku, poticajno i osnažujuće okruženje i partnersku razmjenu između roditelja i voditelja. Stručne suradnice su sudjelovale na edukaciji Rastimo zajedno u listopadu prošle godine gdje su stekle vještine potrebne za vođenje ovog programa. Sada uspješno provode prvi ciklus radionica a sljedeći se planira u proljeće.
« Kolovoz 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |