Fizika na znanstvenom pikniku
Autor: Spomenka Hardi, Mirta Lulić, 19. 10. 2020.
Na ovogodišnjem Znanstvenom pikniku sudjelovalo je naših šest učenica: Ina Jurković i Lara Eberhardt – prvi razred prirodoslovno-matematičke gimnazije, Iva Krišto i Jelena Pralas - drugi razred opće gimnazije te Franka Pišl – treći razred prirodoslovno-matematičke gimnazije i Lucija Zorić – treći razred opće gimnazije. Ponosne smo na naše učenice koje su i za vrijeme ljetnih praznika bile jako vrijedne i bavile se znanošću.
Znanstveni piknik je najveća manifestacija popularizacije znanosti u Hrvatskoj koja se ove godine zbog epidemioloških uvjeta održala online.
Otvorenje 9. Znanstvenog piknika održano je u dvorcu Stubički Golubovec u Donjoj Stubici u petak, 25. rujna 2020. godine u 9 sati. Nazočne su pozdravili župan Krapinsko-zagorske županije Željko Kolar, veleposlanik SAD-a u Republici Hrvatskoj Robert Korhorst, ravnatelja Instituta Ruđer Bošković David Smith, zamjenica ravnatelja CARNET-a Andrijana Prskalo Maček, član predsjedništva Udruge profesor Baltazar Davor Komeričk te izaslanik Predsjednika Republike Hrvatske, pod čijim se pokroviteljstvom održava ovogodišnji Znanstveni piknik.
Toga dana započeo je i Youtube kanal ZEZ – Znanstveni piknik na kojem su svi zainteresirani mogli pronaći mnoštvo različitih edukativnih sadržaja koje su snimili popularizatori znanosti iz Hrvatske i svijeta.
Youtube kanal ZEZ – Znanstveni piknik ostao je otvoren i nakon 27. rujna i brojni pokusi, radionice i predavanja, bit će trajno dostupni nastavnicima, djeci i svima koji su zainteresirani za znanost.
Organizatori 9. Znanstvenog piknika su Udruga Profesor Baltazar, Hrvatska akademska istraživačka mreža – CARNET, Institut Ruđer Bošković, Zadruga ZEZ, Grad Donja Stubica i Krapinsko-zagorska županija, koji su kao partneri okupljeni u provedbenom konzorciju projekta uspostave znanstvenog centra upravo u Stubičkom Golubovcu.
Rok za prijavu na Znanstveni piknik bio je 15. srpnja 2020., a odabir prijava i potvrda o sudjelovanju 25. kolovoza 2020. Video uratke smo morali poslati najkasnije do 15.9.2020.
Ina i Lara - naziv nastupa - Mogu li čokoladice pomoći u istraživanju II. Newtonovog zakona?
Učenice su pomoću pribora ( dječji autić, čaša – služi kao kolotura, kocke šećera – služe kao utezi, uže, čokoladice – njima povećavamo masu kolica, vaga, karton, ljepljiva traka, škare, pametni telefon i kuhinjski stol) koji im je dostupan kod kuće (zbog novonastale epidemiološke situacije) istraživale temeljni zakon gibanja.
Na zanimljiv način pokazale su kako smanjiti masu u par sekundi (naravno riječ je o čokoladicama😊 ) i na taj način dokazati ovisnost ubrzanja o masi tijela uz stalnu silu.
Potom su u pripremljenu kartonsku kutijicu stavile veći broj kockica šećera pri čemu masu autića nisu mijenjale i istraživale kako ubrzanje tijela ovisi o sili uz stalnu masu.
Na kraju su učenice formulirale drugi Newtonov zakon – temeljni zakon gibanja a gledatelji su naučili da je akceleracija razmjerna sili, a obrnuta razmjerna masi tijela.
Iva i Jelena – nastup naziva Potato-Lemon Light
Iva i Jelena su prikazale način dobivanja električne energije iz energije pohranjene u voću i povrću. Pokazale su sudionicima kako napraviti galvanski članak koji se sastoji od katode (bakar), anode (cink) i elektrolita (krumpir, odnosno limun). Spojile su na njega led lampicu i tako zatvorile strujni krug. Objasnile su kemijski proces koji se odvija u članku i na koji način se kemijska energija pretvara u električnu energiju. Opisale su procese oksidacije na cinčanoj anodi i redukcije na bakrenoj katodi i objasnile kako je došlo do gibanja električnog naboja, odnosno do stvaranja električne struje. Pokazale su to i eksperimentalno, najprije s krumpirom, a onda i s limunom. Izvodeći pokuse s različitim brojem serijski spojenih krumpira gledatelji su mogu uočiti da se sjaj žaruljice povećava s povećanjem broja krumpira spojenih u strujni krug. Nakon toga su pokuse ponovile s limunima, a iz pokusa se može zaključiti tko je bolji elektrolit – limun ili krumpir. Provjerile su i voltmetrom napon koji stvara krumpir s onim koji stvara limun spojen u strujni krug. Iz njihovog nastupa gledatelji mogu naučiti kako se pravi i kako funkcionira elektrokemijska baterija.
Kako su to Iva i Jelena izvele, možete pogledati na Youtube kanalu ZEZ - Znanstveni piknik: https://bit.ly/3dHykLJ
Učenice su dokazale kako je pametni telefon „najvažnija sporedna stvar“ u životu mladih, ali i onih malo starijih😊 koristeći pri tome aplikaciju Physics Toolbox Sensor Suite. U padajućem izborniku odabrale su Color Generator i objasnile aditivno i suptraktivno miješanje boja koristeći pri tome dva pametna telefona.
Aditivno miješanje - miješale su osnovne ili primarne boje ( crvenu, zelenu i plavu ) u jednakim udjelima i pri tome dobiti sekundarne boje ( žutu, zeleno plavu – cijan i plavocrvenu – grimiznu, purpurnu ili magentu).
Suptraktivno miješanje – primarne boje za postupak miješanja su grimizna – magenta, žuta i tirkizna – cijan.
Sekundarne boje koje će dobiti miješanjem su crvena, zelena i plava.
Potom su povezale fiziku, fiziologiju i psihologiju čitajući riječi pojedinih boja kada su napisane tom bojom i različitim bojama.
Gledatelji su naučili razliku između suptraktivnog i aditivnog miješanja boja kao i povezanost fizike, fiziologije i psihologije kada je riječ o bojama.
Na kraju su gledatelji riješili kratki kviz o bojama na poveznici https://bit.ly/38zPKHQ iz kojeg će doznati što boje kažu o njihovoj osobnosti.
Video uratke naših učenica možete pogledati na Youtube kanalu ZEZ – Znanstveni piknik.
Profesorice Mirta Lulić i Spomenka Hardi
Način izdavanja duplikata svjedodžbi
Zahtjev za izdavanje duplikata svjedodžbe
Obrazac za suglasnost roditelja za uključivanje učenika u aktivnosti