Problemski zadatci u nastavi fizike
Autor: Mirta Lulić, 7. 1. 2022.
Zima je jedno od najljepših godišnjih doba, kako za one najmlađe tako i za one malo starije.
Najmlađi uživaju u klizanju, grudanju, sanjkanju, skijanju, ne razmišljajući o zimskim radosti kao oni malo stariji, učenici 3.c razreda opće gimnazije.
Cilj projekta u kojem su sudjelovali učenici 3.c razreda bio je primijeniti fiziku zimskim uvjetima na cesti, skijalištu, ulici, ali i u kući.
Učenici su se podijelili u manje skupine i svaka skupina je dobila svoj problemski zadatak.
Problem prve skupine:
- ZIMSKE GUME I LED POSUT PIJESKOM
Zimi se za vožnju po zaleđenim kolnicima koriste zimske gume i kolnici su posuti pijeskom.
Ako je temperatura ispod 0°C ništa od toga neće vam pomoći. Zašto?
Problem druge skupine:
- SKIJANJE
Skijanje je način kretanja snježnim površinama uporabom skija koje su skijaškim vezovima pričvršćene za noge skijaša.
Zašto skije klize po snijegu?
Zašto se skije mažu voskom?
Zašto skije od ebonita bolje klize od metalnih?
Problem treće skupine:
- PRAVLJENJE GRUDA
Grudanje je omiljena dječja zimska radost.
Zašto ne možete napraviti snježnu grudu na jako niskim temperaturama?
Što održava snježnu grudu kompaktnom (čvrstom)?
Problem četvrte skupine:
- ZAMRZNUTI RIBNJAK
Ribnjak je poljoprivredno dobro u kojem se intenzivno uzgajaju ribe. Ribnjak može biti posebna iskopina u zemlji ili poseban objekt sličan bazenu.
Zašto se voda na površini ribnjaka zamrzne prije nego na dnu jezera?
Problem pete skupine:
- ZALEĐIVANJE TOPLE I HLADNE VODE
Poznato je da će se voda koja je zimi ostavljena vani zamrznuti prije ako je bila topla. Objasnite tu pojavu!
Problem šeste skupine:
- STRUJANJE ZRAKA U KAMINU
Kamin je otvoreno sobno ognjište koje prostoriju grije vatrom, djelomično smješteno u zidu i izravno spojeno s dimnjakom.
U kaminu dim struji prema gore i ne vraća se u sobu.
Kako se postiže to usmjereno strujanje dima?
Zašto je „cug“ bolji ukoliko je dimnjak viši?
Problem sedme skupine:
- POSUDA S VODOM I MRAZ
U podrume se stavlja velika posuda s vodom da bi se povrće zaštitilood mraza.
Kako i na koji način voda štiti povrće od mraza?
Učenici su dobili rok od 14 dana za rješavanje problemskog zadatka. Nakon toga svaka skupina je prezentirala i objasnila svoj zadatak pred ostalim učenicima u razredu, slijedila je rasprava te vršnjačko vrednovanja.
Ovakvim načinom rada učenik planira i upravlja aktivnostima, samostalno provodi složeno istraživanje radi rješenja problema, samostalno traži nove informacije iz različitih izvora, transformira ih u novo znanje i uspješno primjenjuje pri rješavanju problema te primjenjuje inovativna i kreativna rješenja.
U prilogu možete pogledati kako su učenici riješili problemske zadatke te tablicu vršnjačkog vrednovanja.
Način izdavanja duplikata svjedodžbi
Zahtjev za izdavanje duplikata svjedodžbe
Obrazac za suglasnost roditelja za uključivanje učenika u aktivnosti