STRUJANJE VODOM I ZRAKOM
Autor: Mirta Lulić, 13. 12. 2023.
U sklopu projekta Strujanje vodom i zrakom, učenici 3. a razreda razvijali su suradničke vještine, primjenjivali fizičke zakone, pojave i koncepte te naučili kako temeljna fizička znanja i vještine povezati pri izvođenju eksperimenta.
Na radnom listiću učenici su dobili pribor, kratke upute za izvođenje pokusa i zadatke istraživanja. Pokuse su snimali (kratak video zapis), odgovorili na postavljena pitanja i zapisali svoja opažanja i zaključak.
Prva skupina je za izvođenje pokusa koristila: bocu (galon za vodu), slavinu, laboratorijsku čašu, veliku posudu, postolje (stol) i prehrambene boje.
Mijenjanjem otvora slavine mijenjali su tok vode. Rad pumpe zamijenjen je radom koji su obavljali podizanjem i prenošenjem čaše s vodom u bocu.
Boca s vodom predstavljala je bateriju u strujnom krugu, količina vode količinu naboja, slavina otpor u električnom krugu, a rad koji su obavljali prenošenjem vode predstavljao je rad baterije (konstantno prenošenje naboja s nižeg na viši potencijal).
Druga skupina je za izvođenje pokusa koristila: bocu (galon za vodu), slavinu, laboratorijsku čašu, veliku posudu, postolje (stol), prehrambene boje i turbinu (koju su napravili od plastične boce).
Vršili su rad podizanjem vode na visinu h iz donje u gornju posudu (na taj način povećavali su gravitacijsku potencijalnu energiju vode te se povećavala njena sposobnost za obavljanje rada u gravitacijskom polju). Rad koji su obavljali omogućio je da se voda stalno kreće. Uzimali su vodu koja se nalazila na nižoj potencijalnoj energiji te su joj povećavali potencijalnu energiju premještajući ju na visinu h.
U električnom krugu prenosi se neka količina naboja s jednog pola na drugi. Taj rad vrše unutrašnje sile i zbog njihovog djelovanja imamo razliku potencijala između polova baterije što uzrokuje usmjereno kretanje elektrona u vanjskom dijelu kruga. Padanje vode u vodenom krugu odgovara padu potencijala u električnom krugu.
Ovakvim načinom rada učenici su ostvarili dobru komunikaciju s drugima, uspješno su surađivali u različitim situacijama, primjenjivali su inovativna i kreativna rješenja i tražili su nove informacije iz različitih izvora pri rješavanju problema.
Način izdavanja duplikata svjedodžbi
Zahtjev za izdavanje duplikata svjedodžbe
Obrazac za suglasnost roditelja za uključivanje učenika u aktivnosti