SVJETSKI DAN DJECE
Autor: Maja Poslon Živković, 20. 11. 2014.
Svjetski dan djeteta se obilježava 20. studenoga sa ciljem boljeg razumijevanja, prihvaćanja i dobrobiti sve djece.
Generalna skupština UN-a je 20. studenoga 1959. godine usvojila "Deklaraciju o pravima djeteta", a 1989. godine "Konvenciju o pravima djeteta". Od 20. studenoga 1989. godine u cijelome se svijetu obilježava Međunarodni dan djeteta, koji je potaknula Organizacija Ujedinjenih naroda i njezine specijalizirane ustanove.
Obilježavanjem ovog dana se želi senzibilizirati javno mnijenje i ustanove za potrebu zaštite maloljetnika od zlouporabe, nasilja i raznih oblika diskriminacije.
Također se žele potaknuti organizacije koje se bave ljudskim pravima i slobodama na poduzimanje konkretnih koraka u zaštiti i unapređenju dječjih prava jer su ta prava temelj izgradnje naprednog društva. Temelj za svijet mira je sredina gdje djeca postaju prijatelji, gdje uče i rade surađujući i odrastaju sa spoznajom o međuovisnosti svih živih bića. Nažalost, postoje djeca kojoj su uskraćena osnovna životna prava jer se na primjer iskorištavaju kao radna snaga, sudjeluju u ratnim sukobima s oružjem, prisiljavaju na prostituciju i sl.
Na ovaj dan na poseban način treba gledati na prava djece i adolescenata na najsiromašnijim područjima na svijetu.
Osnovna dječja prava su:
- Prava preživljavanja - hrana, smještaj, stanovanje, zdravlje, životni standard;
- Razvojna prava - razvoj, odgoj i obrazovanje, obitelj, kultura, identitet;
- Prava sudjelovanja - donošenje odluka, druženje, izražavanje, pristup informacijama;
- Prava zaštite od - zlostavljanja, zanemarivanja, izrabljivanja, mučenja, otmice, prostitucije.
Povodom obilježavanja ovoga dana sudionici psihološke radionice Anja, Ema, Hrvoje, Janja, Laura, Ivan, Matko i Stella napravili su, uz pomoć psihologinje, kratku anketu kojom su ispitivali kako učenici četvrtih i petih razreda provode svoje djetinjstvo, jesu li zadovoljni količinom vremena koje provode s obitelji i prijateljima, je li im draže druženje ili gledanje TV-a i boravak za računalom, vole li školu te znaju li koje pravo djeteta.
Rezultati su pokazali da djeca najviše vole biti sa svojom obitelji i da sa članovima obitelji provode najviše vremena, ali da bi željeli još i više. Više se vole družiti nego provoditi vrijeme pred TV-om ili računalom.
Školu većina voli, najviše zato što u njoj sreću svoje prijatelje, a mogu i nešto naučiti. Od svih dječjih prava, najviše ih zna za pravo na igru i odmor te pravo na školovanje. Sve rezultate ankete možete vidjeti na dijagramima na panou u školskom holu.
Pano u školskom holu su pripremili sudionici psihološke radionice, psihologinja i defektologinja naše škole.