RAZLIČITOST STILOVA - NASTAVNI SAT U ŠKOLSKOJ KNJIŽNICI
Autor: Maja Poslon Živković, 23. 10. 2015.
Obilježavanje Mjeseca hrvatske knjige uvijek je dobar povod da pozovemo učenike u školsku knjižnicu i porazgovaramo o knjigama i čitanju.
Ovaj put u knjižnicu je došao 8.a, tema je bila Različitost stilova, a nastavni (blok) sat pripremile su zajedno nastavnica hrvatskog jezika B. Gregurić i školska knjižničarka A. Hat.
U osmom razredu od učenika očekujemo da tekstovima koje čitaju pristupe kritički. To prije svega znači da razmišljaju o onome što čitaju i da znaju razlikovati bitne podatke od nevažnih. U završnom razredu osnovne škole učenici su već upoznati sa većinom književnih vrsta. Također, pretpostavljamo da razlikuju književne od neknjiževnih tekstova.
Kako bismo sve to provjerili i ukazali im na različite vrste stilova pisanja s kojima će se sretati u svom svakodnevnom životu pozvali smo osmaše tamo gdje ima najviše pisane građe – naravno u školsku knjižnicu.
Nakon što su se prisjetili da se jezikom služimo na različite načine u različitim prilikama, učenike smo podijelile u 5 skupina. Svaka skupina imala je zadatak proučiti po jedan funkcionalni stil pisanja na osnovu zadanog predloška i skupine pitanja koja su bila usmjerena na pronalaženje osobitosti određenog stila.
1. znanstveni stil
2. novinarski stil
3. administrativno-poslovni stil
4. književno –umjetnički stil
5. razgovorni stil
Nakon rada na tekstu svaka skupina je izložila rezultate svog rada i ostatku razreda predstavila određeni stil pisanja u nekoliko natuknica (tko se služi njime - kome je namijenjen, glavne značajke, primjeri pisanja takvim stilom pronađeni u knjižnici).
Osim što su naučili razlikovati funkcionalne stilove hrvatskoga jezika , učenici su osvijestili i potrebu različitog načina pismenog izražavanja u različitim prigodama. Također, primijetili su i mnoge nepoznate, stručne riječi i izraze te su se upotrebom rječnika prisjetili i važnosti priručne građe.
Na ovaj način željeli smo ih potaknuti na razmišljanje o vlastitom pisanom , ali i usmenom izražavanju i mogućnostima kako ga njegovati i poboljšati. Željeli smo im pokazati da razvijanje pismenosti ne staje s upoznavanjem slova abecede i ovladavanjem tehnike pisanja. To je vještina koja se poput svake druge mora razvijati i to prije svega na praktičan način – dakle, pisanjem.
B. Gregurić, nastavnica hrvatskog jezika
A. Hat, školski knjižničar