ELEMENTI I KRITERIJI VREDNOVANJA U NASTAVI GEOGRAFIJE ZA 5., 6., 7. i 8. RAZRED
Ocjenjivanje postignuća učenika/učenica iz geografije jedan je od redovitih i najvažnijih načina vrednovanja. Moguće ga je ostvariti na kraju nastavne jedinice, tematske cjeline i /ili nastavne cjeline.
Ocjenjivanje i vrednovanje usklađeno je s aktualnim Pravilnikom o načinima, postupcima i elementima vrednovanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi.
U nastavi geografije razinom usvojenosti od nezadovoljavajuće do izvrsne vrednuju se sljedeći elementi (brojčanom i opisnom ocjenom).
Element vrednovanja |
Opis elementa |
Oblik |
Kriterij |
Geografska znanja
|
- obuhvaća činjenično, konceptualno i proceduralno znanje. Činjenično znanje je temelj za razumijevanje geografskih sadržaja, no težište treba staviti na konceptualno i proceduralno znanje koje će omogućiti primjenu znanja u novim situacijama i kreativno rješavanje prostornih problema. Usvojenost odgojno-obrazovnih ishoda u ovom elementu provjerava se usmenim ispitivanjem i pisanim provjerama. Usmeno ispitivanje provodi se kontinuirano tijekom nastavne godine. Pisane provjere kreira učitelj i uključuje zadatke otvorenoga i zatvorenog tipa. Pisane provjere provode se periodično, nakon učenja i poučavanja određene skupine ishoda. |
pisano, usmeno
|
točnost i kvaliteta odgovora; reakcija na postavljeno pitanje; samostalnost |
Geografsko istraživanje i vještine
|
grafičke, statističke, matematičke i orijentacijske vještine (orijentacija u prostoru pomoću orijentira i uređaja (kompas, GPS, geografska karta/plan), izrada skica, profila, tematskih karata, dijagrama, prezentacija, postera, plakata, samostalnih pisanih radova); kognitivne vještine (analiza grafičkih priloga); primjena geografskih znanja, povezivanje nastavnog gradiva i logičko zaključivanje * ako je za taj razred planiran istraživački rad tada treba vrednovati i sve vještine koje su u funkciji njegova ostvarivanja: opažanje, postavljanje pitanja, planiranje istraživanja; prikupljanje podataka; bilježenje, vrednovanje i predstavljanje podataka; interpretiranje i analiziranje podataka te zaključivanja; komuniciranje rezultata i postupaka istraživanja te vještine reflektiranja o provedenom istraživanju. |
pisano, usmeno, praktično
|
točnost, preciznost, samostalnost, preglednost i sl.; primjena statističkih i grafičkih metoda; prezentacijske vještine; timski rad |
Kartografska pismenost
|
poznavanje elemenata i sadržaja svih vrsta geografskih karata; interpretacija prostorne organizacije i procesa čitanjem sadržaja geografskih karata. |
Pisano (slijepe karte), usmeno, praktično
|
orijentacija i snalaženje na geografskoj karti; čitanje i interpretacija sadržaja karata; pravilno pisanje geografskih imena |
KRITERIJI ZA VREDNOVANJE ODREĐENOG ELEMENTA
Razina usvojenosti ishoda: IZNIMNA
GEOGRAFSKA ZNANJA |
GEOGRAFSKO ISTRAŽIVANJE I VJEŠTINE |
KARTOGRAFSKA PISMENOST |
|
zaključivanje i povezivanje s životnom praksom |
„čitanja“ naučenog gradiva sa karte (paralelno pokazivanje na karti sa iznošenjem teorije)
|
Razina usvojenosti: VRLO DOBRA
GEOGRAFSKA ZNANJA |
GEOGRAFSKO ISTRAŽIVANJE I VJEŠTINE |
KARTOGRAFSKA PISMENOST |
|
|
|
Razina usvojenosti: DOBRA
GEOGRAFSKA ZNANJA |
GEOGRAFSKO ISTRAŽIVANJE I VJEŠTINE |
KARTOGRAFSKA PISMENOST |
|
|
|
Razina usvojenosti: ZADOVOLJAVAJUĆA
GEOGRAFSKA ZNANJA |
GEOGRAFSKO ISTRAŽIVANJE I VJEŠTINE |
KARTOGRAFSKA PISMENOST |
|
|
|
Razina usvojenosti: NEZADOVOLJAVAJUĆA
GEOGRAFSKA ZNANJA |
GEOGRAFSKO ISTRAŽIVANJE I VJEŠTINE |
KARTOGRAFSKA PISMENOST |
- učenik ne odgovara na postavljena pitanja i nije usvojio ključne pojmove - učenik pokazuje nerazumijevanje geografskih nastavnih sadržaja - učenik ne primjenjuje i ne poznaje primjere korištenja geografskih znanja u svakodnevnom životu |
|
|
Vrijednosti za granice ocjena kod pisanog provjeravanja geografskih znanja i vještina
Postotak ( %) bodova |
Ocjena |
90 - 100% |
odličan (5) |
76 – 89% |
vrlo dobar (4) |
61 – 75% |
dobar (3) |
50 – 60% |
dovoljan (2) |
0 – 49% |
nedovoljan (1) |
Vrednovanje učeničkih radova – prezentacija
Praćenje i vrednovanje učenika |
Ocjena |
Izlaganje samostalno, uvjerljivo. Prezentaciju koristi kao sredstvo tumačenja. Urednost izrađenog na visokoj razini i u potpuno usklađeno sa normama hrvatskog jezika. Iznimno kreativno napravljeno. Svi podatci su točni. Obiluje grafičkih i slikovnim prikazima. Tumačenje logično i smisleno. |
Odličan (5) |
Izlaganje samostalno, no nije u potpunosti uvjerljivo. Gotovo ne čita sa prezentacije već istu koristi kao sredstvo tumačenja. Rad sadrži previše detalja koji nisu u potpunosti smisleno povezani. Prisutne manje pogreške kod grafičkih prikaza. |
Vrlo dobar (4) |
Nije siguran pri izlaganju. Često čita sa prezentacije. Jezično izražavanje ponekad nije u skladu sa jezičnim zakonitostima. U pojedinim segmentima rad je nepregledan. |
Dobar (3) |
Prezentacija je neuredna i ne razumljivo izrađena. Primjetne su brojne pravopisne pogreške. Učenik se i sam ne snalazi na prezentaciji. Samo čita napisani tekst. Loše izabrani tekstualni i slikovni materijali. |
Dovoljan (2) |
« Siječanj 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Ukupno: 153783
Ovaj mjesec: 279
Danas: 87