preskoči na sadržaj

Osnovna škola Beletinec

 > Nastava  > Predmeti  > Geografija
 

 

ELEMENTI I KRITERIJI VREDNOVANJA U NASTAVI GEOGRAFIJE ZA 5., 6., 7. i 8. RAZRED

 

Ocjenjivanje postignuća učenika/učenica iz geografije jedan je od redovitih i najvažnijih načina vrednovanja. Moguće ga je ostvariti na kraju nastavne jedinice, tematske cjeline i /ili nastavne cjeline.

Ocjenjivanje i vrednovanje usklađeno je s aktualnim Pravilnikom o načinima, postupcima i elementima vrednovanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi.

U nastavi geografije razinom usvojenosti od nezadovoljavajuće do izvrsne vrednuju se sljedeći elementi (brojčanom i opisnom ocjenom).

Element vrednovanja

Opis elementa

Oblik

Kriterij

Geografska znanja

 

 - obuhvaća činjenično, konceptualno i proceduralno znanje.

Činjenično znanje je temelj za razumijevanje geografskih sadržaja, no težište treba staviti na konceptualno i proceduralno znanje koje će omogućiti primjenu znanja u novim situacijama i kreativno rješavanje prostornih problema.

Usvojenost odgojno-obrazovnih ishoda u ovom elementu provjerava se usmenim ispitivanjem i pisanim provjerama.

Usmeno ispitivanje provodi se kontinuirano tijekom nastavne godine. Pisane provjere kreira učitelj i uključuje zadatke otvorenoga i zatvorenog tipa. Pisane provjere provode se periodično, nakon učenja i poučavanja određene skupine ishoda.  

pisano, usmeno

 

točnost i kvaliteta odgovora; reakcija na postavljeno pitanje; samostalnost

Geografsko istraživanje i vještine

 

grafičke, statističke, matematičke i orijentacijske vještine (orijentacija u prostoru pomoću orijentira i uređaja (kompas, GPS, geografska karta/plan), izrada skica, profila, tematskih karata, dijagrama, prezentacija, postera, plakata, samostalnih pisanih radova); kognitivne vještine (analiza grafičkih priloga); primjena geografskih znanja, povezivanje nastavnog gradiva i logičko zaključivanje

* ako je za taj razred planiran istraživački rad tada treba vrednovati i sve vještine koje su u funkciji njegova ostvarivanja: opažanje, postavljanje pitanja, planiranje istraživanja; prikupljanje podataka; bilježenje, vrednovanje i predstavljanje podataka; interpretiranje i analiziranje podataka te zaključivanja; komuniciranje rezultata i postupaka istraživanja te vještine reflektiranja o provedenom istraživanju.  

pisano, usmeno, praktično

 

točnost, preciznost, samostalnost, preglednost i sl.; primjena statističkih i grafičkih metoda; prezentacijske vještine; timski rad

Kartografska pismenost

 

poznavanje elemenata i sadržaja svih vrsta geografskih karata; interpretacija prostorne organizacije i procesa čitanjem sadržaja geografskih karata.  

Pisano (slijepe karte), usmeno, praktično

 

orijentacija i snalaženje na geografskoj karti; čitanje i interpretacija sadržaja karata; pravilno pisanje geografskih imena

 

KRITERIJI ZA VREDNOVANJE ODREĐENOG ELEMENTA

Razina usvojenosti ishoda: IZNIMNA

 

GEOGRAFSKA ZNANJA

GEOGRAFSKO ISTRAŽIVANJE I VJEŠTINE

KARTOGRAFSKA PISMENOST

 

  • reakcija učenika na postavljeno pitanje je brza i točna
  • izrazito temeljito i opširno obrazlaže naučeno
  • gradivo je usvojeno sa potpunim razumijevanjem, proširuje ga vlastitim iskustvom
  • originalan i samostalan u rješavanju zadataka
  • sve navedeno učenik vrši bez pomoći nastavnika

 

  • izrazito kvalitetno, brzo i točno uočava geografske pojave i procese
  • izrazito temeljito i opširno povezuje nastavno gradivo s ostalim temama i predmetima
  • izuzetno samostalno izvodi zaključke pri analizi geografskih problema
  • s lakoćom obrazlaže i dokazuje geografske procese i pojave
  • pokazuje razvijeno i prošireno logičko

zaključivanje i povezivanje s životnom praksom

  • izrazito brzo, točno i samostalno pokazuje i „čita“ geografske pojmove
  • izrazita sposobnost povezivanja i

„čitanja“ naučenog gradiva sa karte (paralelno pokazivanje na karti sa iznošenjem teorije)

  • izrazito točno i brzo analizira kartografske, grafičke i slikovne priloge te samostalno donosi zaključke
  • izrazito uspješno koristi zemljovid pri orijentaciji u prostoru

 

 

Razina usvojenosti: VRLO DOBRA

 

GEOGRAFSKA ZNANJA

GEOGRAFSKO ISTRAŽIVANJE I VJEŠTINE

KARTOGRAFSKA PISMENOST

 

  • reakcija učenika na postavljeno pitanje je sporija, no i dalje bez pomoći nastavnika
  • kvaliteta znanja je točna i opširna, a način iznošenja gradiva je uglavnom logičan te sa razumijevanjem
  • uspješno primjenjuje stečena znanja

 

  • polagano i sporije, ali točno, uočava osnovne geografske pojave i procese
  • opširno povezuje nastavno gradivo s ostalim temama i predmetima
  • samostalno izvodi zaključke pri analizi geografskih problema
  • logično obrazlaže i dokazuje osnovne geografske pojave i procese
  • pokazuje logičko zaključivanje i povezivanje s životnom praksom

 

  • točno i samostalno, no sporije, pokazuje i „čita“ geografske pojmove
  • povezuje i „čita“ naučeno gradiva sa geografske karte
  • Točno analizira kartografske, grafičke i slikovne priloge te samostalno donosi zaključke
  • uspješno koristi geografsku kartu pri orijentaciji u prostoru
 

Razina usvojenosti: DOBRA

 

GEOGRAFSKA ZNANJA

GEOGRAFSKO ISTRAŽIVANJE I VJEŠTINE

KARTOGRAFSKA PISMENOST

 

  • reakcija učenika na postavljeno pitanje je spora i uz pomoć nastavnika (brojna potpitanja i navođenje na dogovor), no činjenice izlaže jasno i nedvosmisleno
  • kvaliteta znanja je prosječna, a način iznošenja gradiva je logičan tek u pojedinim dijelovima

 

  • polagano i uz učiteljevu pomoć uočava geografske pojave i procese
  • prosječno povezuje nastavno gradivo s ostalim temama i predmetima
  • djelomično i nepotpuno izvodi zaključke pri analizi geografskih problema
  • uz učiteljevu pomoć obrazlaže i dokazuje osnovne geografske pojave i procese
  • prosječno i djelomično logički zaključuje i povezuje s životnom praksom

 

  • većinu zadanih pojmova pokazuje točno
  • djelomično razvijena kartografska pismenost
  • uočava i prepoznaje pojedine geografske sadržaje na geografskoj karti i koristi se njima uz učiteljevu pomoć
  • prosječno analizira kartografske, grafičke i slikovne priloge
  • geografsku kartu koristi i „čita“ uz pomoć učitelja pri orijentaciji u prostoru

 

Razina usvojenosti: ZADOVOLJAVAJUĆA

 

GEOGRAFSKA ZNANJA

GEOGRAFSKO ISTRAŽIVANJE I VJEŠTINE

KARTOGRAFSKA PISMENOST

 

  • reakcija učenika na postavljeno pitanje je djelomična, kvaliteta znanja je nepotpuna i površna sa greškama, a način iznošenja znanja tek zadovoljavajući uz sposobnost razgovora sa nastavnikom
  • na jednostavan način nabraja i opisuje činjenice
  • otežano povezuje stečena geografska znanja s konkretnim primjerima

 

  • površno i djelomično i uz učiteljevu pomoć uočava geografske pojave i procese
  • nepotpuno i površno s pogrješkama povezuje nastavno gradivo s ostalim temama i predmetima
  • površno i djelomično i uz učiteljevu pomoć izvodi zaključke pri analizi geografskih problema
  • djelomično i uz učiteljevu pomoć obrazlaže i dokazuje osnovne geografske pojave i procese
  • površno logički zaključuje i povezuje s životnom praksom

 

  • pokazuje na geografskoj samo pojedine osnovne zadane pojmove
  • teško uočava i prepoznaje pojedine geografske sadržaje na geografskoj karti i slabo se koristi njima
  • nepotpuno i s pogreškama analizira kartografske, grafičke i slikovne priloge te zahtjeva veliku pomoć učitelja
  • vrlo površno i djelomično „čita“ i koristi geografsku kartu pri orijentaciji u prostoru i snalazi se isključivo uz pomoć učitelja

 

 

 

 

Razina usvojenosti: NEZADOVOLJAVAJUĆA

 

 

GEOGRAFSKA ZNANJA

GEOGRAFSKO ISTRAŽIVANJE I VJEŠTINE

KARTOGRAFSKA PISMENOST

 

 - učenik ne odgovara na postavljena pitanja i nije usvojio ključne pojmove

 - učenik pokazuje nerazumijevanje geografskih nastavnih sadržaja

 - učenik ne primjenjuje i ne poznaje primjere korištenja geografskih znanja u svakodnevnom životu

 

  • nesuvislo uočava geografske pojave i procese
  • ne povezuje nastavno gradivo s ostalim temama i predmetima

 

  • nesuvislo pokazuje na geografskoj karti najosnovnije zadane pojmove
  • nema razvijenu kartografsku pismenost
  • gotovo ne uočava i ne prepoznaje pojedine geografske sadržaje na geografskoj karti i ne koristi se njima
  • nelogično i bez razumijevanja analizira kartografske, grafičke i slikovne priloge te i uz veliku pomoć učitelja ne razumije
  • nesuvislo koristi i ne „čita“ geografsku kartu pri orijentaciji u prostoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrijednosti za granice ocjena kod pisanog provjeravanja geografskih znanja i vještina

 

Postotak ( %) bodova

Ocjena

90 - 100%

odličan (5)

76 – 89%

vrlo dobar (4)

61 – 75%

dobar (3)

50 – 60%

dovoljan  (2)

0 – 49%

nedovoljan (1) 

 

Vrednovanje učeničkih radova – prezentacija

 

Praćenje i vrednovanje učenika

Ocjena

Izlaganje samostalno, uvjerljivo. Prezentaciju koristi kao sredstvo tumačenja. Urednost izrađenog na visokoj razini i u potpuno usklađeno sa normama hrvatskog jezika. Iznimno kreativno napravljeno. Svi podatci su točni. Obiluje grafičkih i slikovnim prikazima. Tumačenje logično i smisleno.

Odličan (5)

Izlaganje samostalno, no nije u potpunosti uvjerljivo. Gotovo ne čita sa prezentacije već istu koristi kao sredstvo tumačenja. Rad sadrži previše detalja koji nisu u potpunosti smisleno povezani. Prisutne manje pogreške kod grafičkih prikaza.

Vrlo dobar (4)

Nije siguran pri izlaganju. Često čita sa prezentacije. Jezično izražavanje ponekad nije u skladu sa jezičnim zakonitostima. U pojedinim segmentima rad je nepregledan.

Dobar (3)

Prezentacija je neuredna i ne razumljivo izrađena. Primjetne su brojne pravopisne pogreške. Učenik se i sam ne snalazi na prezentaciji. Samo čita napisani tekst. Loše izabrani tekstualni i slikovni materijali. 

Dovoljan (2)

 


Tražilica


Napredno pretraživanje
Traži
Web stranice
Kalendar
« Listopad 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
Prikazani događaji

Brojač posjeta
Ispis statistike od 10. 6. 2015.

Ukupno: 153765
Ovaj mjesec: 261
Danas: 69
CMS za škole logo
Osnovna škola Beletinec / Stjepana Radića 4, HR-42214 Sveti Ilija / os-beletinec.skole.hr / ured@os-beletinec.skole.hr
preskoči na navigaciju