ELEMENTI I KRITERIJI OCJENJIVANJA
NASTAVNI PREDMET MATEMATIKA
-matematika je jedan od temeljnih nastavnih predmeta u osnovnoj školi i to zbog znanja koja su bitna za uspješno uključivanje u rad, gospodarstvo, suvremenu tehnologiju i društvo
-matematika ima važnu ulogu i u formiranju ličnosti, razvijanju intelekta, razvijanju logičkog mišljenja, razvijanju stvaralačke sposobnosti, razvijanju radnih navika, razvijanju točnosti u radu, razvijanju osjećaja za kvantitativne(količinske) odnose i razvijanju prostornog zora
-zadaća nastave matematike je:
*usvajanje osnovnih matematičkih znanja potrebnih za razumijevanje pojava i zakonitosti u prirodi i društvu
*osposobljavanje za nastavak školovanja i primjenu usvojenog znanja u svakodnevnom životu
*postupno svladavanje osnovnih elemenata matematičkog jezika
*naučiti se matematički izražavati pismeno i usmeno
*razvijanje apstraktnog mišljenja i logičkog zaključivanja
*razvijati osjećaj odgovornosti i kritičnosti prema svom i tuđem radu
*razvijanje smisla i potrebe za samostalnim radom
-pojmovi koji se u matematici razmatraju su apstraktni, gradivo je logički čvršće povezano, težina postupno raste, a stečeno znanje treba znati primijeniti
-svladavanje i usvajanje gradiva zahtijeva samostalan, sustavan i neprekidan rad učenika
-vrednovanje učenikovih postignuća:
-pod praćenjem učenika podrazumijeva se sustavno bilježenje zapažanja o razvoju učenikova interesa, motivacije i sposobnosti, njegovih postignuća u usvajanju sadržaja nastavnog predmeta, njegov odnos prema radu i postavljenim zadacima te njegovim odgojnim vrijednostima
-pod provjeravanjem podrazumijeva se sustavno praćenje , ispitivanje i vrednovanje učenikovih postignuća u ostvarivanju zadaća nastavnog predmeta tijekom školske godine
-učenika se provjerava i ocjenjuje u razrednom odjelu i obrazovnoj skupini individualnim i skupnim oblicima ( razgovorima i ispitivanjem, izradom pisanih, grafičkih, praktičnih i drugih zadaća, provođenjem projekata, rješavanjem višeminutnih provjera znanja i pismenih ispita), ali i na osnovi promatranja učenikova rada, reagiranja i ponašanja u procesu učenja i nastave
-ne ocjenjuje se samo učenikovo znanje, vještine, navike i sposobnosti već i ukupno učenikovo ponašanje i reagiranje i uopće ukupnost razvoja učenikove ličnosti
-da li učenik aktivno sudjeluje u nastavnom procesu, daje li svoje primjedbe, donosi li samostalno zaključke, da li je uvijek spreman ponoviti ranije usvojene sadržaje
-da li učenik brine o kvaliteti svoga rada, je li temeljit, pedantan, uredan, precizan
-radi li brzo i učinkovito, završava li među prvima svoje zadatke
-je li učenik strpljiv, uporan, marljiv, savjestan
-da li je učenik sabran i usredotočen na sadržaje rada
-provjeravanje i ocjenjivanje učenika vrlo je složen , osjetljiv i zahtjevan dio učiteljevog rada; uključuje poštivanje učenikove ličnosti i karaktera, poticanje njegovog samopouzdanja i osjećaja napredovanja, aktivno sudjelovanje u nastavi, osposobljavanje učenika za samoučenje, samoprocjenu znanja i procjenu znanja drugih učenika
-elementi ocjenjivanja:
1.USVOJENOST ZNANJA
- Ovaj element provjeravat i ocjenjivat će se usmenim oblikom, može se provoditi na svakom satu ( osim kada se piše ispit znanja) i ne traje dulje od 15 minuta.
- Element ocjenjuje učenikovo:
- znanje i razumijevanje matematičkih pojmova
(označiti, izreći i definirati pojmove, objasniti i koristiti formule i simbole)
- znanje o postupcima
(pouzdano i učinkovito izvršavati postupke, obrazložiti korake u postupku, provjeriti rezultate postupaka, prepoznati točne i netočne postupke)
-ocjena dovoljan:- učenik odgovara po sjećanju
-prepoznaje temeljne matematičke pojmove bez dubljeg razumijevanja
-nesamostalan u donošenju zaključaka
-teško se usmeno izražava, siromašan rječnik matematičkih pojmova
-ocjena dobar:- nastavno gradivo razumije uglavnom na reproduktivnoj razini
-nastavne sadržaje usvaja mehanički
-ocjena vrlo dobar:- učenik razumije gradivo
-služi se usvojenim znanjem
-navodi vlastite primjere
-izražava ideje i rezultate govornim i matematičkim jezikom
-samostalno se služi obveznom matematičkom literaturom
-može obrazložiti odabir matematičkih postupaka i utvrditi smislenost
dobivenog rezultata
-ocjena odličan:- odlično i bez poteškoća svladava postavljene ciljeve, zadatke i programske
sadržaje
-ima izraženu sposobnost apstraktnog mišljenja i povezivanja uzročno-
posljedičnih veza
-povezuje znanja unutar predmeta i nastavnih područja
-uspješno uočava i izvršava korelaciju sa srodnim gradivom
-lakoća i bogatstvo u usmenom izražavanju
-izražava ideje, rezultate i znanje jasnim govornim i matematičkim jezikom
-povezuje matematiku s vlastitim iskustvom, svakodnevnim životom i
drugim odgojno-obrazovnim područjima
2. PRIMJENA ZNANJA NA RJEŠAVANJE PROBLEMA
Ovaj element provjeravat i ocjenjivat će se pismenim i usmenim oblikom
-pismenim ispitom nakon svake cjeline
-15-minutna provjera -jedna po cjelini,barem dvije u svakom polugodištu
-usmenim ispitivanjem
- Po barem dvije usmene provjere primjene stečeneg znanja na rješavanje problema tijekom svakog obrazovnog razdoblja
- Usmeno ocjenjivanje može se provoditi na svakom satu ( osim kada se piše ispit znanja) i ne traje dulje od 15 minuta.
-ocjena dovoljan:
-usvojene sadržaje ne zna primijeniti niti obrazložiti vlastitim primjerima
-nesamostalan u donošenju zaključaka
-u rješavanju zadataka do točnog rješenja dolazi uz pomoć učitelja ili ostalih
učenika
-ocjena dobar:
-ne može stečeno znanje primijeniti na novim primjerima
-samostalno rješava jednostavne matematičke zadatke
-ocjena vrlo dobar: učenik razumije gradivo
-služi se usvojenim znanjem
-navodi vlastite primjere
-samostalno rješava i složenije zadatke
-može obrazložiti odabir matematičkih postupaka i utvrditi smislenost
dobivenog rezultata
-ocjena odličan:
– uspješno primjenjuje odabranu matematičku metodu pri rješavanju problema
– prepoznaje relevantne elemente problema i naslućuje metode rješavanja
– uspješno primjenjuje odabranu matematičku metodu pri rješavanju problema
– prelazi između različitih matematičkih prikaza
– modelira matematičkim zakonitostima problemske situacije uz raspravu
– ispravno rješava probleme u različitim kontekstima
– provjerava ispravnost matematičkih postupaka
i utvrđuje smislenost rješenja problema
– generalizira rješenje
-ima izraženu sposobnost apstraktnog mišljenja i povezivanja uzročno-
posljedičnih veza
-povezuje znanja unutar predmeta i nastavnih područja
-uspješno uočava i izvršava korelaciju sa srodnim gradivom
-stečeno znanje primjenjuje na nove složenije primjere
-sposoban je prenositi znanje drugim učenicima
-služi se dodatnim izvorima znanja
-povezuje matematiku s vlastitim iskustvom, svakodnevnim životom i
drugim odgojno-obrazovnim područjima
3. SAMOSTALNOST U RADU I SURADNJA U NASTAVNOM PROCESU
– koristi se odgovarajućim matematičkim jezikom (standardni matematički simboli, zapisi i terminologija) pri usmenome i pisanom izražavanju
– koristi se odgovarajućim matematičkim prikazima za predstavljanje podataka
– svoje razmišljanje iznosi cjelovitim, suvislim i sažetim matematičkim rečenicama
– postavlja pitanja i odgovara na pitanja koja nadilaze opseg izvorno postavljenoga pitanja
– organizira informacije u logičku strukturu
– primjereno se koristi tehnologijom.
Samostalnost u radu na nastavnom satu i kod kuće
-domaća zadaća je nastavak školskog rada i put za osamostaljivanje
-najprije treba proučiti i naučiti sve nastavne sadržaje iz školskog rada , a zatim krenuti s pisanjem zadaće
-kroz domaću zadaću učimo, ponavljamo i vježbamo matematičke sadržaje
-Učenici će pisati tri kratke pisane provjere domaćih zadaća tokom određene cjeline, te će njihova srednja vrijednost biti upisana u rubriku SAMOSTALNOST U RADU I SURADNJA U NASTAVNOM PROCESU
-Ponuđeni zadaci za domaću zadaću su različite težine-među njima su navedeni obavezni, a ostale učenici biraju samostalno zavisno o svojim sposobnostima
- Domaća zadaća se pregledava na svakom satu, kada učenik nema domaću zadaću upisuje se minus u rubriku bilješki, a učenici koji 3 puta tokom cjeline ne napišu domaću zadaću biti će im upisana negativna ocjena u rubriku domaća zadaća, dvije nepotpune domaće zadaće rezultirat će minusom. ( ukoliko učenik ne zna riješiti zadane zadatke treba izabrati zadatke koje zna riješiti).
- Određeni dodatni (neobavezni) zadaci za domaću zadaću – kada ih učenik riješi, biti će upisano u rubriku bilješki ( plus), pet riješenih dodatnih domaćih zadaća tokom cjeline, rezultirat će odličnom ocjenom iz domaće zadaće.
Ukoliko učenik tokom nastavne cjeline 3 puta na nastavi nema udžbenik, bilježnicu ili geometrijeski pribor biti će mu upisan minus u rubriku bilješki, tri minusa rezultirat će ocjenom nedovoljan. Ako učenik na satu nema bilježnicu taj dan mu neće biti upisan minus u rubriku bilješki domaćih zadaća, ali će biti upisan ako na sljedećem satu ne pokaže riješenu domaću zadaću.
Učenici koji na nastavi ometaju nastavu, pričaju, upadaju u riječ učiteljici ili drugim učenicima, stvaraju buku biti će opomenuti, ukoliko na istom satu učiteljica dva puta opomene istog učenika, upisat će mu minus u rubriku bilješki- tokom svakog tromjesječja tri minusa rezultirati će ocjenom nedovoljan.
Samostalnost i suradnja u radu odnosi se na:
-samostalnost i suradnja u nastavnom procesu
-pisanje domaćih zadaća
-izrada plakata, rebusa, križaljki, spajalica, igri asocijacija,…
-izrada različitih nastavnih sredstava(npr.modeli geometrijskih tijela)
-izrada prezentacija
-provođenje projekata
Ukoliko se učenikov rad ne ocijeni, učenik će dobiti plus u rubriku bilješki, tri plusa rezultirat će odličnom ocjenom.
DOPUNSKA NASTAVA IZ MATEMATIKE
NAPOMENA:
Satovi dopunske nastave: namijenjeni su svim učenicima prema potrebi !!
Ciljevi dopunske nastave:
-pomoć učenicima u svladavanju nastavnih sadržaja iz matematike koje nisu uspjeli
svladati na redovnim nastavnim satovima iz objektivnih ili subjektivnih razloga
-pomoći učenicima da u okviru svojih mogućnosti savladaju minimum predviđenog gradiva
-poboljšanje temeljnih i općih znanja iz matematike
-učiti učenike kako učiti
-uvjeriti učenike da se redovitim radom mogu postići dobri rezultati
-poticati razvoj radnih navika
-omogućiti svakom učeniku maksimalni razvoj njegovih sposobnosti
-podići samopouzdanje učenika
-satovi dopunske nastave realiziraju se zadnje satove ili predsatove
-dopunsku nastavu mogu polaziti i bolji učenici ako im gradivo nije jasno iz bilo kojeg
razloga
-na satu dopunske nastave mogu se ispravljati ocjene,kako negativne tako i pozitivne
-može se provjeriti i ocijeniti novo gradivo
-može se provesti višeminutna provjera znanja
-pred sam ispit znanja mogu se uvježbavati i ponavljati zadaci karakteristični za predstojeći
ispit
-mogu se rješavati i uvježbavati zadaci iz ispita koji je već pregledan i ocijenjen
DODATNA NASTAVA IZ MATEMATIKE
Ciljevi:
- individualni rad s učenicima koji pokazuju napredno znanje i žele naučiti više
-proširiti i produbiti matematička znanja predviđena nastavnim planom i programom
-naučiti učenike samostalno pronalaziti rješenja pojedinih zadataka
-razvijati sposobnost apstraktnog mišljenja i logičkog rasuđivanja
-razvoj matematičke intuicije
-razvijati sposobnost rješavanja složenijih matematičkih zadataka
-razvijati kreativno mišljenje kod učenika
-razvijati suradnju među učenicima
-osposobiti učenike za primjenu matematike u rješavanju problemskih situacija u
svakodnevnom životu
-potaknuti upis u srednje škole prirodnih znanosti s naglaskom na matematiku
-izgradnja natjecateljskog duha
-osposobiti učenike za školska natjecanja kao i za natjecanja na višoj razini
« Siječanj 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Ukupno: 153783
Ovaj mjesec: 279
Danas: 87