U našem grobničkom kraju,
jedna je škola za koju svi znaju;
kao kaštel poznata, samo malo manja
utvrda je igre, prijateljstva znanja.
Prozori su njeni zrcala za ptice
i za svako dječje nasmijano lice;
u mirisu šume, dahu Mediterana
ona nam je drugi dom svakoga dana.
Ref.
Mi smo uvijek spremni za pjesmu i ples,
ponosno nosimo pobjednički dres,
djetinjstva našeg ti čuvaš blaga,
bila si i ostala čavjanska škola draga!
Na satovima svim u zraku su ruke
i kad dođe vrijeme za put u nove luke
bit ćemo spremni za sva vremena
u kojima ćeš ostati najdraža uspomena!
EDUKATIVNA DJELATNOST I EDUKATIVNO-KREATIVNE RADIONICE POMORSKOG I POVIJESNOG MUZEJA HRVATSKOG PRIMORJA RIJEKA U ŠKOLSKOJ 2021./2022. GODINI
ČUDOTVORNICA Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka program je edukativno-kreativnih muzejskih radionica namijenjenih djeci i mladima od predškolskog do srednjoškolskog uzrasta.
Zahvaljujući građi izloženoj u stalnom postavu te povremenim tematskim izložbama kojima se bogatstvo fundusa približava neposrednim korisnicima muzejskih sadržaja, ali i smještaju u jednom od najljepših arhitektonskih ostvarenja s kraja 19. stoljeća, Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka danas je nezaobilazno mjesto susreta s ljepotom baštine, spoznaja o njezinoj vrijednosti te saznanja o ulozi njezinih čuvara, ali i alternativno mjesto učenja i zabave te izvor točnih, dinamičnih, aktualnih, zanimljivih podataka.
Edukacijski programi Muzeja provode se kroz programe Čudotvornice, ali i neovisno o njoj, traju cijelu školsku godinu, vezani su uz muzejski fundus te obuhvaćaju:
Edukativna djelatnost Muzeja i programi edukativno-kreativnih muzejskih radionica odvijaju se u skladu s trenutno važećim epidemiološkim mjerama i provode se sukladno Uputama o sprječavanju i suzbijanju epidemije virusa COVID-19.
1. Vodstvo kroz stalni postav uključuje teme: Guvernerova palača, Jedra Kvarnera, Kroz prozor Guvernerove palače – Riječki Gubernij i Rijeka između Austro-Ugarske i Kraljevine Italije, Tragovi vremena – Od prapovijesti do kasne antike, Rani srednji vijek, Od narodnih vladara do Marije Terezije te Domovinski rat, kao i aktualne izložbe.
Za djecu (i roditelje ili pratitelje) pripremljen je audiovodič Tia putuje kroz 120 godina Guvernerove palače koji se
koristi putem uređaja za reprodukciju i slušalica, a čini ga četrnaest točaka sa zanimljivim muzejskim pričama koje se djeci pričaju glasom djevojčice Tie.
Program upoznavanja Muzeja predstavlja se i kratkim video uradcima o muzejskim predmetima i pričama, a objavljuju se na mrežnim stranicama Muzeja (web stranica, You Tube, Facebook, Instragram, Tik Tok).
2. Tematska predavanja – prilagođena su dobi polaznika, a provode se uz power point prezentaciju i uz korištenje komparativnog materijala, a povezana su s vodstvom kroz stalni muzejski postav
3. Tematske edukativno-kreativne radionice – sve edukativno-kreativne radionice povezane su sa sadržajem Muzeja te prilagođene dobi polaznika. U skladu su s Nacionalnim okvirnim kurikulumom za predškolski odgoj i obrazovanje te opće obvezno i srednjoškolsko obrazovanje, kurikulumima nastavnih predmeta i međupredmetnih tema programa Škola za život te Nastavnim planom i programom za osnovnu školu i Nastavnim planovima i programima za gimnazije i strukovne škole.
Maksimalan broj sudionika u jednoj grupi je 10, a propisan je Uputama o sprječavanju i suzbijanju epidemije virusa COVID 19.
Sudjelovanjem Muzeja u programima odgojno-obrazovnih ustanova učenicima se omogućuje izravan rad s povijesnim izvorima. Korištenjem različitih vrsta povijesnih izvora učenici uče analizirati i vrednovati izvore te spoznati povijesne kontekste i perspektive. Doživljavajući povijesne izvore u muzeju učenici upoznaju važnost i ulogu kulturno-povijesne baštine te ustanova koje baštinu čuvaju.
Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja glavni je čuvar i izvor zavičajne povijesti Primorsko-goranske županije. Muzejske radionice sadržajno koreliraju s programom Moja Rijeka te su dodatan izvor povezivanja međupredmetnih tema u nastavi. Metodika muzejskih radionica uključuje kombiniranje različitih domena učenja poput društva, ekonomije, znanosti i tehnologije, politike te filozofije, umjetnosti i kulture.
Zbog bogatstva muzejskog fundusa i velikog broja zbirka, Guvernerove palače kao reprezentativnog muzejskog izloška te dislociranih zbirka Muzejska zbirka Kastavštine i Memorijalni centar Lipa pamti, moguće je organizirati radionice različitih tema (sva razdoblja povijesti, umjetnost, etnologija, muzeologija, tehnika, gospodarstvo, ekonomija, vojska, politika, svakodnevni život, moda, glazba, igre i dr.)
Radionice za učenike osnovnih škola – u trajanju od 90 minuta:
RADIONICA |
RAZRED |
TEMA |
KORELACIJA |
AKTIVNOSTI |
Mali arheolozi |
1. - 4. |
arheologija, zanimanje arheolog |
povijest, likovna kultura, priroda i društvo, likovna kultura |
iskopavanje predmeta, radionica, dokumentacija, crtanje |
Riba ribi grize rep |
1. - 4. |
tradicija primorja |
tjelesna i zdravstvena kultura, priroda i društvo, likovna kultura |
igra ribolova, tržnice i kuhinje, crtanje |
Jučer, danas, sutra |
1. - 4. |
odnos između prošlosti, sadašnjosti i budućnosti |
priroda i društvo, hrvatski jezik, povijest, likovna kultura |
stvaranje lente vremena, crtanje |
Kad narastem bit ću kustos |
1. - 4. |
muzej, zanimanje kustosa |
priroda i društvo |
obrada muzejskih predmeta, kategorizacija |
Brodske signalne zastavice |
1. - 8. |
pomorska tradicija |
priroda i društvo, likovna kultura |
proučavanje predmeta u muzejskom postavu pomorstva, izrada, crtanje |
Antičke igre |
1. - 8. |
antičke igre "Tri kamenčića" i "Trigon" |
povijest, tjelesna i zdravstvena kultura, priroda i društvo |
proučavanje povijesti i pravila igre, izrada, igranje žetonima na podlozi te lopticom |
Riječka luka |
1. - 8. |
povijest pomorstva |
priroda i društvo, povijest, geografija |
izrada parobroda, igra na geografskoj karti |
Karolina |
4. - 8. |
Karolina Belinić i Rijeka na početku 19. stoljeća |
povijest, priroda i društvo, likovna kultura |
igra kockom, izrada pijuna |
Riječki grb |
4. - 8. |
povijest riječkoga grba |
povijest, priroda i društvo, likovna kultura |
proučavanje predmeta u muzejskom postavu, kreiranje grba |
Prapovijest u našem zavičaju |
4. - 8. |
prapovijest, neolitik |
priroda i društvo, povijest, likovna kultura |
proučavanje predmeta u muzejskom postavu, izrađivanje posuda, modeliranje |
Višeznačnost predmeta |
5. - 8. |
muzejski predmeti |
priroda i društvo, povijest |
stvaranje imaginarne muzejske zbirke |
Glagoljica |
5. - 8. |
pismo glagoljica |
hrvatski jezik, likovna kultura, povijest, vjeronauk |
gledanje, slušanje i dodirivanje glagoljice, izrada i igranje igre memori |
Kroz naš muzej |
5. – 8. |
muzeji |
građanski odgoj i obrazovanje |
rasprava o baštini i svrsi muzeja i njegovim ulogama, osmišljavanje muzejskog vodiča |
Claustra |
5. – 8. |
Rimljani |
povijest |
proučavanje predmeta u muzejskom postavu, korištenje replika predmeta
|
Perun, Veles i Mokoš |
7. - 8. |
staroslavenska mitologija |
hrvatski jezik, povijest, likovna kultura |
rekonstruiranje mita i likova |
Guvernerova palača |
7. - 8. |
arhitektura Guvernerove palače |
povijest, hrvatski jezik |
debata |
Moguće je dogovoriti radionicu na temu koja nije navedena u tablici, a povezana je sa sadržajem Muzeja (primjerice numizmatike, heraldike, vojne povijesti, mode i slično).
Potrebna je najava minimalno 30 dana unaprijed.
Uz prethodnu najavu, moguće je održavanje školskog nastavnog sata, koji je sadržajno povezan s muzejskim fundusom, u Muzeju. Nastavni sat planira se dogovorom između učitelja/nastavnika i muzejskog pedagoga.
4. Edukativne radionice u sklopu programa Spomenici pričaju dio su edukacijskog projekta Volim grad – poznam grad koji se provodi s učenicima mlađih razreda osnovne škole, a usmjeren je na upoznavanje grada Rijeke i njezine povijesti kroz bogatu spomeničku baštinu. Projekt uz power point prezentaciju uključuje aktivno sudjelovanje učenika u prepoznavanju, uspoređivanju i snalaženju u gradu nekad i danas, upoznavanje s pojmovima poput baštine, čuvara baštine, sa spomenicima i njihovim autorima…
5. Radionice u dislociranim zbirkama: Muzejskoj zbirci Kastavštine i Memorijalnom centru Lipa pamti - Kastav i Lipa dijele zajedničku sudbinu stradanja i gubitka civilnog stanovništva tijekom Drugoga svjetskog rata. Dvanaestorica mladića streljanih u Kastvu 1942. i paljenje sela Lipa 1944. u kojem je ubijeno 269-ero civila te povezivanje tih dviju točaka sa stalnim postavom U obrani domovine koji u Guvernerovoj palači predstavlja tijek Domovinskog rata na prostoru Primorsko-goranske županije u kojem je poginulo 222-oje branitelja, zaokružuje temu o ratu i daje mogućnost kritičkog promišljanja o besmislu rata i vrijednosti nastojanja da se sukobi riješe mirnim putem, ali i pridonose shvaćanju važnosti sjećanja na žrtve.
Posjet Kastvu je terenski, a uključuje posjet Spomen parku Rubeši, mjestu stradanja Banov križ te bisti Lovorke Kukanić, posjet Lipi uključuje posjet Memorijalnom centru Lipa pamti, razgled mjesta i spomenika žrtvama Kvatirkina kuća, a posjet postava U obrani domovine vezan je uz vodstvo po stalnom postavu.
6. Putujuće radionice u sklopu programa Čudotvornica na putu - program je dio pedagoške djelatnosti Muzeja čija je specifičnost održavanje edukativno-kreativnih radionica, povezanih sa sadržajem i fundusom Muzeja, kao i segmentima lokalne kulturno-povijesne baštine kraja u kojemu Čudotvornica na putu gostuje, izvan prostora Muzeja. Svojim radionicama Čudotvornica je dosad pridonijela obilježavanju raznih manifestacija poput Kreativne šetnice u Kostreni 2016., Kostrenskog SOLsticija 2016., Adventa u Cresu 2016., DŽEP-a, dječjeg festivala malih i minijaturnih scena Teatra OZ, u Brseču 2017. i 2018., Antičkih dana u Omišlju 2017., 2018. i 2019. te mnogih drugih.
Sve navedene tematske radionice (i radionice koje bismo organizirali prema dogovoru), za učenike osnovnih i srednjih škola, mogu se održati u odgojno-obrazovnim ustanovama dolaskom muzejskog pedagoga u ustanovu. Održavanje radionica mora biti provedeno u skladu s Uputama o sprječavanju i suzbijanju epidemije koronavirusa Radionica može trajati 45 ili 90 minuta u osnovnim i srednjim školama.
7. Edukativno-kreativne radionice u sklopu programa Praznici u Muzeju - radionice u trajanju od pet dana tijekom zimskih, proljetnih i ljetnih školskih praznika tematski su vezane uz sadržaj i djelatnost Muzeja. Održavaju se prema najavi Muzeja. Najave se mogu pratiti na internetskoj stranici Muzeja, Facebook stranici Čudotvornice te u medijima.
8. Tematske radionice-igraonice Jutro u Muzeju - edukativno-kreativne radionice i igraonice Jutro u muzeju održavaju se jednu subotu svaki mjesec od 9 do 13 sati. Radionice su namijenjene djeci od 4 do 10 godina. Sadržaji radionica i igraonica određeni su različitim temama kroz godinu te su povezani sa zavičajnom povijesti, legendama, starim igrama i djelatnosti Muzeja, a obuhvaćaju posjet Muzeju, kreativnu radionicu te igraonicu. Održavaju se prema najavama koje se mogu pratiti na internetskoj stranici Muzeja, Facebook stranici Čudotvornice te u medijima.
9. Izvannastavna slobodna aktivnost – likovna radionica Muzejski mali atelje – MuMA - namijenjena je djeci od 5 do 11 godina. Uz vodstvo likovne pedagoginje Nine Licul polaznici neposrednim uključivanjem u likovno-umjetnički prostor nekadašnje Guvernerove palače i Čudotvornice usmjereno aktiviraju likovno
izražavanje te obogaćuju svoja znanja, sposobnosti, vještine i stavove. Sudjeluju u različitim muzejskim aktivnostima, izradi scenografije za dramsku predstavu, na državnim i međunarodnim likovnim natjecanjima, dok potkraj školske godine prezentiraju svoje radove na završnoj izložbi u prostoru Muzeja. Rad u malim grupama omogućuje individualan pristup svakom polazniku radionice. Upisi su na početku školske godine.
10. Izvannastavna slobodna aktivnost – dramska radionica Dramci iz Guvera - namijenjena je djeci i mladima od 8 do 18 godina. Pod vodstvom akademskog glumca Zorana Josića polaznici upoznaju osnove dramske umjetnosti, glume i drugih scenskih vještina te teoriju i praksu scenografije i kostimografije. Ovaj program
jedinstvenim čini njegova sadržajna povezanost s poviješću grada Rijeke, Primorsko-goranske županije te s djelatnošću Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka čija se građa koristi kao dramska inspiracija i scenografija. Polaznici dramske radionice krajem svake školske godine održavaju predstavu u svečanoj Mramornoj dvorani. Dramci iz Guvera djeluju od 2014. godine te su do sada igrali četiri autorske predstave, "Pričam ti priču o čaši" , "Adamićevi svjedoci", "Tajne ogledala" te "Claustra". Upisi su na početku školske godine.
11. Radionice u sklopu manifestacija – Čudotvornica svake godine svojim edukativno-kreativnim radionicama pridonosi obilježavanju Dana darovitih, Festivala znanosti, Dana muzeja, Noći muzeja, Edukativne muzejske akcije, Kresnikovih dana te ostalih manifestacija. Radionice u sklopu ovih manifestacija su besplatne, a održavaju se prema najavi.
12. Kućna Čudotvornica - on-line sadržajima poput tekstova, video uradaka, interaktivnih igara i raznih aplikacija omogućit ćemo virtualni prostor za zabavu, ali i učenje o baštini, muzeju, povijesti, društvu i drugome. Sadržaje će biti moguće koristiti kao dopunu školskom programu.
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Školstvo |
Korisni linkovi |
• Općina Čavle |
• Crveni križ |
• Zaštita i spašavanje |
• Rival |
• Mala škola aromatera... |
• Dijete.hr |
• Riječki karneval |
• Foto Sluga - karneval |