DJECA S TEŠKOĆAMA:
OmoReader je besplatna aplikacija koja olakšava, poboljšava i potiče čitanje. Namijenjena je prvenstveno osobama s disleksijom i drugim teškoćama u čitanju, ali i svim ljubiteljima knjige. Aplikacija nudi niz značajki koje olakšavaju čitanje i učenje. Od funkcije rastavljanja riječi na slogove do uključivanja linija u pozadini teksta koja olakšava praćenje retka, a njihova animacija pospješuje koncentraciju i brzinu čitanja. Kroz OmoReader dostupne su i eLektire, baza besplatnih elektroničkih knjiga s više od 200 naslova. Besplatnu aplikaciju možete preuzeti na https://omoreader.com/
Hrvatska knjižnica za slijepe je javna ustanova u kulturi koja već preko pedeset godina proizvodi naslove u pristupačnim formatima i pruža usluge osobama s teškoćama pri čitanju standardnog tiska.
Fond knjižnice broji oko 3300 naslova zvučnih knjiga, 2300 knjiga na brajici te 300 naslova u strojno čitljivom obliku.
Više na https://www.hkzasl.hr/
Audio knjige: https://lektire.skole.hr/audio-lektire/
Izašla je nova mobilna aplikacija ČITATA, a namijenjena je učenicima koji imaju teškoća s čitanjem, ali i onima koji vole slušati knjige.
ČITATA sadrži knjige za osnovnu školu, vizualno i glasovno prilagođene unutar mobilne aplikacije. Uz sadržaj, koji se može istovremeno čitati i slušati, aplikacija je dizajnirana na način da malim korisnicima čitanje bude ugodno i prisno. Odabrane naslove čitaju Jelena Miholjević i Marko Jelić koji svojom interpretacijom tekst čine lako prohodnim i primamljivim malim korisnicima, piše i priopćenju Sveučilišta. Ova zanimljiva i korisna aplikacija trenutno broji devet knjiga za osnovnoškolsku dob, dok će se u sljedećoj godini dopuniti s još deset naslova. Trenutno se ondje mogu poslušati:
- Zabundane priče, autor: Tomislav Baran
- Viktor i tajna druzina, autorica: Corina Ana Penić
- Bacit ću ti kompjuter kroz prozor, autorica: Jasminka Tihi Stepanić
- Bijeli klaun, autor: Damir Miloš
- E baš mi se pjeva, autorica: Lada Martinac Kralj
- Baš kao Harry Potter, autorica: Jasminka Tihi Stepanić
- Priča o pobjedi, autorica: Rosie Kugli
- AnaTomiJa; Crvenšlapica, autor: Zvonimir Balog
- Zmajevi koji ne lete, autorica: Ivana Šojat
- Aplikacija ČITATA besplatna je i dostupna na Google Play Storeu i App Storeu.
Disleksija: Uzrok, simptomi i koje vježbe mogu pomoći u liječenju poteškoća
Disleksija je poteškoća u čitanju koja se pojavljuje kod gotovo 40% djece u Hrvatskoj. Ovo je jedna od najčešćih poteškoća učenja, a nerijetko se krivo interpretira te se može činiti da je dijete lijeno ili nezainteresirano, a zapravo samo ima poteškoće u čitanju.
Riječ je o jezičnoj poteškoći koju karakteriziraju teškoće pri kodiranju određenih riječi posebice kod učenja i pisanja. Osoba koja ima disleksiju može imati smetnje u brzini i točnosti kod čitanja neovisno o dužini riječi ili rečenica te poznatim ili nepoznatim riječima. Uz disleksiju se mogu pojaviti i druge poteškoće u učenju poput disgrafije ili poteškoća u pisanju, ADHD ili teškoće vezane uz manjak koncentracije, diskalkulija ili teškoće u rješavanju matematičkih zadataka i slično.
Disleksija se može liječiti uz pomoć edukativnih materijala, ali velik utjecaj imaju vježbe za disleksiju.
Uzrok i simptomi disleksije
Na nastanak disleksije kod djece mogu utjecati neurološki problemi pa su tako istraživanja pokazala kako određeni broj disleksičara ima smanjenu električnu aktivnost u lijevoj hemisferi koja je odgovorna za čitanje i pisanje. Konkretan uzrok još uvijek nije u potpunosti poznat, ali na nastanak mogu utjecati obiteljska anamneza, oštećenje mozga, smetnje u razvoju govora te traume. Disleksija nema povezanost niti utječe na inteligenciju djeteta, već je uglavnom riječ o tome da velik broj iznadprosječno inteligentne djece pati od ove poteškoće.
Simptomi disleksije mogu postati poznati već u predškolskoj dobi kada dijete ne može rastaviti riječ na slogove ili odrediti glasove u riječima. Bez obzira na to što pročitani tekst možda razumiju, teško će odgovoriti na konkretna pitanja o tekstu ako ga moraju sami pročitati.
Zbog toga što su simptomi disleksije poteškoće u učenju pjesmica, rima ili prepoznavanja slova u vlastitom imenu često se povezuje s niskom inteligencijom ili lijenošću što nije ni blizu točno. Simptomi disleksije se razlikuju od djeteta do djeteta, ali je glavni problem ne mogućnost sparivanja slova s glasovima. Kod djece s disleksijom nije dovoljno razvijena fonemska svjesnost te dijete neće moći bez poteškoća prepoznati i razlikovati zvukove u riječima.
Ovo su još neki poznati simptomi disleksije:
- neprepoznavanje rime i rimovanih oblika
- krivo izgovaranje riječi koje se upotrebljavaju svakodnevno
- nemogućnost povezivanja slova s glasovima
- premještanje ili umetanje glasova u riječi (primjerice umjesto trava – vatra, vrata)
- sporo ili ‘loše’ čitanje
- teško čitanje nepoznatih riječi
- pauze kod pričanja
- intenzivno korištenje poštapalica
- miješanje riječi koje slično zvuče
- poteškoće kod pamćenja datuma ili imena
- žaljenje kako je čitanje teško i zahtjevno
- teško razumijevanje da se riječi rastavljaju na slogove
- neuredno pisanje
- teško usvajanje stranih jezika
Liječenje disleksije
Da bi se ova poteškoća riješila, vrlo je važno prepoznati disleksiju i reagirati na vrijeme. Ranije prepoznavanje olakšava liječenje, ali i nastavak obrazovanja kod djeteta. Mnoga djeca zbog neprepoznate disleksije budu obilježena kao lijena ili nezainteresirana, dok zapravo imaju visok stupanj inteligencije. Rano prepoznavanje i reagiranje može pomoći u obrazovnom, psihološkom i emotivnom razvoju djeteta.
U liječenju se koriste edukativni materijali kojima se poboljšava čitanje te logopedska terapija. Ne postoje lijekovi kojima se može liječiti disleksija. Prije početka terapije će logoped procijeniti i dijagnosticirati stupanj poteškoće, a nakon toga započeti terapiju i dati vježbe za disleksiju.
Vježbe za disleksiju
Djeca s disleksijom bolje i lakše uče ako im je gradivo zanimljivo i zabavno te ako mu mogu pristupiti vizualnim putem. Među tehnikama su brojne igre, mozgalice, slagalice i razne dinamične metode učenja. Vizualizacija im pomaže da kompleksne zadatke pretvore u vizualan oblik koji mogu lakše razlučiti i razumjeti. Osim vizualnog osjetila, u vježbama za disleksiju bi bilo dobro da dijete koristi nekoliko osjetila odjednom.
Zadaci za disleksiju bi trebali uključivati vježbe orijentacije u prostoru i vremenu, memoriranje, vježbe logike, sljedova, slaganje nizova, slaganje dijelova u cjelinu i slično.
Vježbe za disleksiju uključivat će i vježbe čitanja i pisanja koje će biti individualno prilagođene djetetu.
Iako će stručnjak logoped i roditeljima zadati zadatke i vježbe za disleksiju koje trebaju raditi s djetetom, postoje one koje bi mogle pomoći u postizanju uspjeha i prevladavanju poteškoća:
- gimnastika i vježbe disanja
- učenje i čitanje jezikolomki
- izgovaranje samoglasnika i suglasnika, a kasnije i njihovo miješanje
- razvoj motoričkih vještina ruku kroz vježbe isprepletanja prstiju, dodirivanja suprotnih prstiju i slično
- korištenje pomagala poput loptice kod učenja – za svaki izgovoreni slog jednom treba pritisnuti lopticu
- čitanje na glas – kod ove vježbe za disleksiju je potrebno mnogo strpljenja
- crtanje s obje ruke istovremeno
- vježba manjka slova – napiše se riječ u kojoj nedostaje jedno ili dva slova, a dijete treba prepoznati o kojima se radi
- vježba prepoznavanja samoglasnika i suglasnika u tekstu – dajte djetetu jednostavan tekst u kojem treba pri čitanju prepoznati samoglasnike ili suglasnike i precrtati ih ili obojati
- pola riječi – vježba za disleksiju u kojoj jedan dio riječi napiše roditelj, a dijete je treba završiti
- čitanje – jednostavna vježba čitanja i praćenja iz dana u dan koliko dijete napreduje
« Kolovoz 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |