POPIS UDŽBENIKA ZA
ŠKOLSKU GODINU
2024./2025. PO RAZREDIMA
DRUGI OBRAZOVNI MATERIJALI U ŠKOLSKOJ GODINI
2024./2025.
Pretežno vedro - igra
ŠPP- projekt Pretežno vedro za učenike 6. razreda
Link za ulazni upitnik za vrednovanje ishoda projektnih aktivnosti:
SafetyNet
SafetyNet je zabava za cijelu obitelj! Igrajući kviz učite o sigurnosti, ponašanju na Internetu, društvenim mrežama i ostalim aktualnim temama.
Pokaži svoje znanje i zavladaj kvizom SafetyNet klikom na logo kviza...
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Ožujak 2015. Napisala: Ana Vukadin
Projektni dan održali smo 20.3.2015. godine, a bio je posvećen zdravoj hrani. Ova tema će se u okviru programa Eko-škole provoditi i sljedeće školske godine. Ove godine cilj je bio potaknuti učenike na razmišljanje o namirnicama koje unosimo u tijelo, osvijestiti učenike o potrebi svakodnevnog unosa voća, povrća i cjelovitih žitarica u organizam, a izbjegavanje prerađenih namirnica punih aditiva, umjetnih boja i sladila.
Učenici 1.a,b i c razreda u svojim učionicama pripremali su voćnu salatu od sezonskog voća i nepečene slatke kuglice od meda, badema i kokosa. Učenici 1.c razreda izradili su piramidu zdrave prehrane u obliku razrednog plakata.
Učenici 2.a i 2.b razreda pripremali su zdravi doručak – palačinke i vafle od integralnog brašna s namazom od domaćeg pekmeza te voćne sokove.
Učenici 2.c i 2.d razreda bavili su se jelovnicima zdravog djetinjstva. Učiteljice su učenicima pripremile voćni sok od sezonskog voća.
Učenici 3.a, 3.b i 3.c razredi učili su o hrani koja daje snagu, a pomagala im je i gošća nutricionistica koja je održala kratko predavanje. Učenici 3.d i 3.e razreda učili su o vitaminima i mineralima, a potom su izrađivali podmetače za čaše s motivima voća.
4. a razred istraživao je jela hrvatske baštine, a posebno ona uvrštena na popis nematerijalne kulturne baštine. Učenici 4.a učili su o jestivom cvijeću. Zaboravljena jela istraživali su učenici 4.c i 4.d razreda. Oni su u jednom kaštelanskom restoranu sa svojim učiteljicama kuhali jela koja su nekada pripremale naše bake.
Učenici petih razreda učili su o sezonskim namirnicama i prehrani u našem podneblju.
Učenici 6.a i 6.b učili su o voću te pripremali voćne salate, a učenici 6.c i 6.d istraživali su namirnice zelene boje.
O alternativi nezdravoj hrani govorili su učenici 7.a i 7.b razreda, a koji vitamini i minerali se nalaze u pojedinim namirnicama učili su učenici 7.c i 7.d razreda.
Učenici osmih razreda posjetili su Srednju škole braće Radić gdje su učili o uzgoju biljaka te su im učenici i učitelji srednje škole održali nutricionističku radionicu.
U područnoj školi u Prgometu učenici razredne nastave pripremali su zdravi voćni obrok, a učenici predmetne nastave govorili su o tome kako su se judi hranili nekad, a kako to rade danas.
Osnovna škola prof. Filipa Lukasa kao međunarodna Eko škola svake godine održava projektni dan posvećen ekologiji. Ovogodišnja tema projektnog dana bila je energija. To je zadnja od tri teme koje je škola trebala obvezno obraditi u okviru prvih pet godina svog statusa kao Eko škola. Ostale teme, voda i otpad, bile su teme prethodnih projektnih dana.
Ovogodišnji projektni dan, pod nazivom Energija: izvori i štednja, bio je kombinacija terenske nastave i prezentacija u učionici, a odvijao se u petak, 21.3.2104.
Učenici prvih, drugih i četvrtih razreda projektni dan proveli su u učionicama učeći o izvorima energije i izrađujući edukativne plakate i postere o štednji energije u kućanstvu i školi. Učenici trećih razreda posjetili su Hidroelektranu Kraljevac gdje su naučili kako električna struja putuje od hidroelektrane do škole.
Peti razredi izradili su prezentacije o vodi i suncu kao izvorima energije, a 6.a razred prezentirao je korisne savjete o štednji energije. Svi peti i šesti razredi poslušali su i prezentaciju o obnovljivim izvorima energije.
Učenici sedmih i osmih razredi posjetili su Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje u Splitu, odnosno njihovu solarnu elektranu, gdje su naučili kako se sunčeva energija pretvara u električnu.
Cilj ovog projektnog dana bio je osvijestiti važnost štednje energije, ali i potrebu korištenja obnovljivih izvora energije koji su ekološki prihvatljiviji.
Osnovna škola prof. Filipa Lukasa iz Kaštel Staroga već je četvrtu godinu Eko-škola. Glavna tema kojom se bavimo u okviru programa međunarodnih Eko-škola je otpad. Ove školske godine odlučili smo dodatno educirati učenike i cijelu lokalnu zajednicu o važnosti gospodarenja otpadom te smo se uključili u međunarodnu kampanju naziva Litter less, odnosno Za manje otpada. Litter less kampanja provodi se na svim kontinentima, a ove godine uključeno je 466 škola iz 17 država, a među kojima je i 25 škola iz Hrvatske. Cilj kampanje Za manje otpada je smanjiti otpad te dugoročno utjecati na promjenu navika kod mladih.
U okviru kampanje Za manje otpada u OŠ prof. Filipa Lukasa ove smo godine posvetili pažnju recikliranju pokušavajući od otpada stvoriti dekorativne ili edukativne predmete. Održavali smo radionice i prezentacije u okviru redovite nastave i izvannastavnih aktivnosti.
19. travnja u školi smo imali projektni dan čime smo obilježili kraj kampanje Za manje otpada. U projektnom danu sudjelovali su svi učenici i učitelji, a uključeni su i roditelji te ostali djelatnici škole. Učenici nižih razreda taj dan su sa svojim učiteljicama sudjelovali u edukativnim radionicama; neki su izrađivali igračke i igre od otpadnih materijala, dok je dio učenika posjetio gradsko komunalno poduzeće. Oko 250 učenika viših razreda uključilo se u nacionalnu ekološku akciju Zelena čistka te su čistili okoliš škole, gradskih plaža i svetište Gospe Stomorije i Biblijski vrt. Ostali učenici obnavljali su kamenjar u školskom vrtu te sudjelovali na prezentacijama i radionicama recikliranja papira.
Za vrijeme provođenja kampanje Za manje otpada prvenstveno smo pokušali na vlastitom primjeru pokazati kako treba voditi brigu o okolišu. Također, stekli smo nova znanja i vještine kroz zabavu i igru te pokazali da se može učiti i drugačije, ne samo putem klasične nastave. Za kraj, šaljemo vam poruku koju su napisale dvije učenice sedmog razreda, a koja je ujedno i naš školski eko kodeks kampanje Za manje otpada:
Uz manje smeća i reciklaže više
Ljepše se živi, lakše se diše!
Ljepota prirode trajat će duže
Ako se prilike za reciklažu pruže!
Ovogodišnji projektni dan bio je posvećen vodi. Za razliku od dosadašnjih godina kada smo projektni dan posvećivali Kaštelima, ove godine odlučili smo promijeniti temu. Naime, kao eko-škola trebamo se posvetiti jednom određenom području zaštite okoliša. Do sada smo brinuli o zbrinjavanju otpada, a od ove školske godine odabrali smo i zaštitu vode. Stoga smo, prigodno, projektnim danom obilježili 22. ožujka, Svjetski dan voda.
Učenici 1.c i 1.d razreda pripremili su projekt pod nazivom Svakodnevna voda, a učenici drugih razreda objasnili su nam kako voda dolazi do naših kuća u istoimenoj prezentaciji.
3.a razred izveo je vodene čarolije gdje su učenici izvodili pokuse s vodom.
3. b bavio se vodom u tijelu.
3.c i 3.d izlagali su o školjkama i ribljim vrstama koje su karakteristične za naše područje Jadrana.
4.a razred izveo je igrokaz pod nazivom Igrajmo se mora, a 4.b priredio je mali glazbeni spektakl naziva Vodeni ksilofon.
Vodom u Radunu pozabavili su se 4.c i 4.d razred.
Udruga Lijepa naša i dm raspisali su natječaj za projekt Zdrava prehrana. Naša škola uključila se projektom Zdrava školska marenda. Nakon što smo primijetile da učenici na velikom odmoru često jedu brzu, nezdravu hranu, odlučile smo pokušati potaknuti djecu na promjenu prehrambenih navika i odabir zdravijih obroka.
Osnovna škola profesora Filipa Lukasa broji 735 učenika u matičnoj školi i 25 učenika u područnoj školi Prgomet. Nastava se odvija u dvije smjene. Učenici nemaju mogućnost cjelodnevnog boravka niti u školi postoji adekvatna kuhinja ili kantina u kojoj bi se mogao pripremiti kuhani, topli obrok. Ipak, vrijeme provedeno u školi zauzima veći dio dana u životu svakog učenika i on mora jesti, a zato mu ostaje 15 do 20 minuta velikog odmora. Primijetile smo kako većina učenika na velikom odmoru jede (samo jako mali broj djece uopće ne jede užinu), ali problem je u onome što djeca odabiru za svoj obrok koji će pojesti u školi.
Zato smo odlučile provesti anonimnu anketu i ispitati prehrambene navike učenika. U anketi su sudjelovali učenici iz 8 razrednih odjeljenja, za svaki razred po jedno odjeljenje. Učenici prvih razreda nisu sudjelovali pa su umjesto njih anketu popunila dva druga razreda. Zastupljen je jednak broj odjeljenja iz obje smjene. U smjeni A anketu je ispunilo 83 učenika, a u smjeni B 98 učenika. Ukupno je anketu ispunio 181 učenik.
Anketni listić:
Anketa za učenika „ZDRAVA MARENDA“
1. Jedete li svakodnevno voće i povrće?
a) da
b) ne
2. Koliko kuhanih obroka imate tijekom dana?
a) jedan (ručak ili večera)
b) dva ( i ručak i večera)
c) više
3. Koliko često jedete gotove proizvode (hranu iz konzerve, pizze, sendviče, hrenovke, itd.)
a) gotovo nikada
b) prosječno jednom tjedno
c) više puta tjedno
4. Koliko često jedete slatkiše?
a) jednom dnevno
b) više puta dnevno
c) nekoliko puta tjedno
5. Što jedete dok ste u školi?
a) uopće ne jedem
b) sendviče
c) slastice i grickalice
d) nešto drugo (navedi što)
____________________________________
6. Što je za tebe zdrava školska marenda?
____________________________________
___________________________________
Rezultati ankete bili su očekivani i uglavnom zadovoljavajući. Međutim, najviše su nas neugodno iznenadili odgovori na posljednje pitanje u kojem veliki broj učenika smatra pizzu i topli sendvič zdravim obrokom. Obzirom da ne možemo uvelike utjecati na prehranu učenika tijekom cijelog dana, odlučile smo ih osvijestiti u odabiru školske užine te preporučile lagane i zdrave obroke koje bi učenici jeli ta vrijeme velikog školskog odmora.
Izradile smo letak s uputama i prijedlozima zdrave školske marende popraćen prigodnim fotografijama. Planirale smo letak tiskati za sve učenike naše škole. Međutim, kako škola nije bila u mogućnosti financirati tiskanje,u školi smo otisnuli po jedan primjerak za svakog razrednika. Razrednici su zatim na satima razrednika upoznali učenike sa sadržajem letka, a većina ih je upravo na satima razrednika obradila temu zdrave prehrane. Neki razredi su izradili plakate te ih izložili u holu škole.
Knjižničarka je izradila prezentaciju o zdravoj prehrani te, u dogovoru s razrednicima, učenicima pojedinih razrednih odjeljenja održala kratko predavanje o važnosti raznovrsne prehrane za zdravlje. Izradile smo i plakat koji smo izložile u holu škole. Na njemu je napisan kratki opis projekta i poziv na održavanje Dana zdrave marende s prijedlozima zdravih obroka.
17.3.2011. priredili smo Dan zdrave marende. Zadatak je bio da svaki učenik u školu donese zdravi obrok. Po slobodnoj procjeni oko 90 posto učenika donijelo je zdravu marendu. U B smjeni kuhale smo i čaj od ljekovitog bilja (menta, stolisnik, majčina dušica). Čaj smo podijelile svim učenicima nižih razreda, a za vrijeme velikog odmora čajem su se mogli poslužiti i ostali učenici, nastavnici i ostali djelatnici škole. Akciji zdrave marende pridružili su se i nastavnici. Cijelo poslijepodne školom se širio ugodni miris domaćeg čaja i naranača!
Primijetile smo da su nakon Dana zdrave marende neka djeca, uglavnom učenici nižih razreda, nastavili donositi zdravije obroke. Smatramo da je projekt uspio u cijelosti te smo zadovoljne postignutim ciljem. Uspjele smo potaknuti učenike na razmišljanje o prehrani i navele ih na odabir zdravijih obroka što će, nadamo se, nastaviti raditi i dalje. Također planiramo ubuduće, neovisno o školskim programima koji govore o zdravoj prehrani, učenike nastaviti poticati da jedu zdravije te organizirati predavanja za roditelje kojima bismo ih dodatno informirali i potaknuli na eventualnu promjenu prehrambenih navika u korist zdravlja.
I ove smo godine obilježili Dan Grada Kaštela projektnim danom u našoj školi. Već tradicionalno učenici i nastavnici pripreme projekte na temu Kaštela te ih prezentiraju dan prije Dana Grada. Ovogodišnja tema bila je Kulturna baština Grada Kaštela, a većina prezentacija dotakla se i ekologije.
Tako je bilo i u prvim razredima koji su od nepovratne plastične ambalaže izradili obitelj Plastiko i to u narodnoj nošnji!
Učenici drugih razreda istražili su što se događa s nepovratnom plastičnom ambalažom koju prikupljamo u školi i kućanstvima.
3. A i B govorili su o prošlosti grada i pripremili domaće fritule i kroštule.
3. C i D nazvali su svoj projekt Inicijativom do sigurnosti i upozorili na urušenu građevinu na željezničkoj stanici.
Četvrti A. pripremio je izlaganje o Biblijskom vrtu, 4.B o otrovnom bilju, a 4.C i D govorili su o sportskim klubovima s područja Kaštela.
5.A i 6.C predstavili su kaštelanske utvrde i dvorce kroz brojeve, 5.C i 7.a istraživali su legendu o Miljenku i Dobrili, odnosno roman M. Kažotića Miljenko i Dobrila.
5.B i 5.D izradili su prezentaciju o crkvama u Kaštel Starome.
Sedmi razredi predstavili su se prezentacijim Kozjak-primorska padina, a 8.A pokazao nam je kako nastaje sapun od maslinova ulja.
Prije pet godina, učiteljica Sandra Milić počela je sa svojim učenicima obilježavati Dan jabuka. Pokušavajući djecu potaknuti da shvate važnost zdrave prehrane, učiteljica Sandra svake je sljedeće godine posvećivala sve više pažnje ovom danu. Njen entuzijazam prešao je i na djecu pa je sa svojom izvannastavnom aktivnosti Male ruke počela uključivati sve više ljudi u svoj mali projekt. Prodavajući jabuke po simboličnoj cijeni od jedne kune kako bi novac darovala onima kojima je potrebno, privukla je pažnju brojnih udruga s područja Grada Kaštela koje su joj odlučile pomoći. Male ruke i njihova učiteljica nastoje svih nas potaknuti ne samo na brigu o zdravlju, nego i na toleranciju, prijateljstvo, razvijanje empatije, brigu za druge.
Ove godine avantura je započela kad su Male ruke zajedno sa učenicima svih trećih razreda naše škole krenule u Vrliku u berbu jabuka.
Boravak na svježem zraku i sočne vrličke jabuke
Nakon berbe, Male ruke posjetile su Etnografski muzej u Splitu. Tamo su saznali nešto o jabuci u hrvatskoj tradicijskoj kulturi, a zatim su na radionici izrađivali ukrase u obliku jabuke.
Vlakom do Splita
Predavanje o jabuci u hrvatskoj tradicijskoj kulturi
Radionica
Naučivši nešto novo i zanimljivo, Male ruke su bile spremne za ovogodišnju prodajnu humanitarnu akciju. U nedjelju, 17. listopada, ispred svih kaštelanskih crkava prodavale su se jabuke, čips od jabuka i kolači, a 20. listopada akcija se nastavila u, po prvi put, u svim kaštelanskim školama. Jabuke je donirala Poljoprivredna zadruga Vrlička jabuka, a prodala se gotovo tona jabuka. Čips od jabuke je također rasprodan u trenu jer su svi prepoznali važnost zdravih grickalica, a posebno ako su hrvatskog porijekla što garantira nesumnjivu kvalitetu.
Prodaja ispred crkava
Prodaja u našoj školi
Cilj ovogodišnje akcije bio je prikupiti sredstva za Udrugu roditelja djece s posebnim potrebama Naša dica. Prikupljeno je oko 8 000 kuna što je dovoljno za kupnju jednog računala, didaktičkih pomagala i igračaka.
Hvala svima koji su i ove godine na bilo koji način podržali akciju, a veliko hvala i svim udrugama koje su sudjelovale u organizaciji:
Na linku ispod pročitajte i članak u Slobodnoj Dalmaciji o Danu jabuka.
ZA LJEPŠA KAŠTELA
3.ožujka 2010.
U Osnovnoj školi Prof. Filip Lukas u Kaštel Starom održani su Projektni dani, a u koje su bila uključena djeca iz svih razreda. Teme koje su obrađivali učenici nižih razreda odnose se na ekologiju, pa je tako bilo govora i aktivnosti na temu čistog dvorišta, čistog mjesta, zbrinjavanja otpada. Učenici su čak posjetili i splitsku Čistoću gdje su na dar dobila i dva kontejnera za odlaganje otpada. Izradili su i pano od otpadnih materijala, a naučili su i što je to reciklaža.
Učenici viših razreda obrađivali su temu ˝Eko Kaštelanski zaljev˝, ˝Otpad više nije smeće˝, ˝Plaže grada Kaštela˝ i slično. Podsjetimo, ove školske godine Osnovna škola „Prof. Filip Lukas“ iz Kaštel Starog, čiji će se učitelji i učenici u narednom razdoblju za cilj imati ugradnju odgoja i obrazovanja za okoliš u sve segmente redovne nastave i slobodnih aktivnosti, uključila se u projekt Međunarodne eko-škole.
(vijest preuzeta sa Internet stranice: www.kastelanska-panorama.com)
Učiteljica Sandra Milić i njena izvannastavna grupa "Male ruke" i ove godine su organizirali prigodnu prodajnu akciju povodom Dana jabuka. U okviru ove akcije svake godine se pomažu potrebiti u našem okruženju. Ove godine cilj akcije je omogućiti terapijsko jahanje mladim osobama s invaliditetom. Vrijednost akcije prepoznale su i udruge vjernika laika i Udruga tjelesnih invalida iz Kaštela koje su također sudjelovale u prodaji jabuka. Naime, povodom dana jabuka cilje je bio prodati što više jabuka, a cijena je bila simbolična: jedna jabuka - jedna kuna. U nedjelju, 20. listopada, akcija se održavala ispred kaštelanskih mjesnih crkava, a u utorak u osnovnim školama. Nadamo se da će se ova akcija održati i sljedeće godine i da će još više Kaštelana sudjelovati u akciji te tako pomoći onima kojima je naša pomoć potrebna.