« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
U sklopu nastave Hrvatskog jezika i književnosti i nastavne cjeline Govor i razgovor profesorica Ivana Bašić provela je anketu o čitateljskim navikama učenika 6.a i 6.d razreda. Učenici su anketirali jedni druge te su na taj način upoznali ovaj način sakupljanja podataka. Iz odgovora su se dala iščitati mnoga zanimljiva zapažanja o čitanju i književnosti općenito, no vidljivo je da se učenici uglavnom dijele na one koje čitanje opušta i usrećuje te one kojima je čitanje dosadno i naporno. No, ovim je skupinama jedno zajedničko, a to je da nitko ne voli kad mu netko drugi određuje što će čitati, što potvrđuje onu čuvenu misao francuskog pisca Daniela Pennaca koji kaže da glagol čitati, kao ni glagol voljeti, ne trpi zapovjedni način.
I učenici koji ne vole čitati više bi čitali, sudeći po odgovorima, kad bi im bilo omogućeno da češće sami biraju knjige koje će čitati.
Oni koji vole čitati kažu da su im knjige “uzbudljive kao lunapark”, odnose ih u drugi svijet, uz njih mogu maštati i smišljati svoje priče, osjećaju se upotpunjeno, zabavljaju ih. Učenici koji ne vole čitati kažu da nailaze na razne poteškoće u čitanju od kojih su nepoznate riječi koje se manje koriste ili se uopće ne koriste u jeziku samo jedna. Neke učenike čitanje umara jer se teško mogu usredotočiti na veliku količinu teksta, neki osjećaju fizički zamor kad gledaju u tekst, a neki teško pamte što su pročitali pa nakon čitanja osjećaju određeno nezadovoljstvo. Ova skupina također navodi izvanjsku buku kao problem koncentracije na štivo koje se čita.
Na pitanje što bi voljeli čitati i koja je njihova savršena knjiga učenici su najčešće odgovarali da su to zanimljive, uzbudljive avanture: krimići, neobična putovanja, ljubavne priče, opušteni i nostalgični ljubavni romani, dnevnici, fantastična književnost. Većina anketiranih priželjkuje više ilustracija, iako neki ne vole da ilustracije dominiraju nad tekstom. Većina učenika više uživa u slušanju priča nego u čitanju jer se tako bolje opuste i mogu lakše zamisliti svijet u koji uranjaju, ali i ovdje iznimke potvrđuju pravilo.
Nama profesorima rezultati ankete o čitateljskim navikama dragocjena su informacija o tome kakve knjige trebamo ponuditi svojim učenicima za izbornu lektiru, ali također i na koje elemente lektirnih priča treba obratiti više pažnje.
Ivana Bašić, prof.