Plava riba zdrava hrana
Autor: Maja Zubalić, 25. 3. 2011.
Učenici viših razreda sa učiteljicom Vesnom Poropat Medaković realizirali su projekt "Plava riba zdrava hrana".
Fotografije se nalze u Foto galeriji (izbornik s lijeve strane)
U Osnovnoj školi Joakima Rakovca Sveti Lovreč Pazenatički u petak, 25. ožujka održana je radionica u sklopu projekta iz prirode i biologije Plava riba zdrava hrana. U navedenom projektu sudjelovali su učenici od 5. do 8. razreda, a s njegovom realizacijom su započeli početkom drugog polugodišta.
Kako podaci raznih anketa prehrane koje provodi HZJZ u okviru praćenja stanja uhranjenosti i prehrane stanovništva pokazuju kako je riba rijetko zastupljena na jelovniku, a njezina prehrambeno-biološka vrijednost je visoka, učiteljica prirode i biologije Vesna Poropat Medaković željela je popularizirati ribu među učenicima.
U početnoj fazi projekta učenici su se upoznavali s građom i položajem riba u sistematici životinjskog carstva, sa značenjem pojma ''sitne plave ribe'' i njezinim predstavnicima, distribucijom plave ribe u Jadranskom moru i najpoznatijim lovištima po vrstama. Proučavali su i njezinu prehrambeno-biološku vrijednost i sastojke ribljeg mesa iz literature. Analizirali su podatke o količini potrošnje ribe po stanovniku u Hrvatskoj i nekim drugim zemljama.
Također su spoznali važnost pravilne prehrane koja uključuje ribu od dojenačke dobi nadalje. Prilikom izvođenja praktičnog dijela projekta učenici su upoznali vanjski izgled i građu srdele te određivali svježinu srdele prema parametrima kvalitete ribe utvrđene Pravilnikom o tržnim standardima određenih proizvoda ribarstva (NN 37/10.).
Nakon određivanja kategorije svježine srdele učenici su upoznali tehniku čišćenja i filetiranja ribe i sudjelovali u pripremi fileta ribe s limunom, paštete od pržene ribe, paniranih fileta i pašteta od konzervirane ribe.
Učenici su pokazali veliko zanimanje za praktičan rad. S puno poleta su pregledavali, analizirali, čistili i pripremali filete srdele. Jedino dvije su učenice malo podozrivo pogledavale ribu i nisu se usudile raditi na ribi. Pokazali su iznimnu zrelost u poimanju važnosti plave ribe kao hrane, iznimnu volju i spretnost u rukovanju ribom kao sirovinom pa do pripreme jela od srdele.
Evo dojmova s projektnog dana nekolicine učenika:
Najzanimljivije mi je bilo kad nam je učiteljica objašnjavala kako razlikovati ribu koja je tek ulovljena od one koja je malo već odstajala. Sudjelovao sam u čišćenju ribe. Nije mi to ništa neobično, jer i inače kod kuće pomažem mami u njezinu čišćenju.
Mateo Antolović, 5.r.
Meni je sve bilo vrlo zanimljivo i poučno, jedino me čišćenje ribe baš ne privlači, premda sam se i ranije u tome okušala. Sada smo naučili razlikovati ribe. Voljela bih da se ovakvi projekti češće održavaju u školi.
Karla Martinović, 5.r.
Projekt je bio vrlo zanimljiv. Naučila sam čistiti ribu, do sada to nikada nisam probala. Nemam prigovora na samu organizaciju projekta, sve je bilo vrlo stručno odrađeno, a s druge strane nije nedostajalo ni smijeha.
Ornela Paljan, 8. r.
Meni se je svidjelo čišćenje ribe. S posebnim zadovoljstvom sam ribu odvajao od kosti. Volio bih da se ova radionica ponovi.
Matteo Terlević, 5. r.
Mnogo sam naučila, ali i zabavila se. Mi smo pravili paštetu i pržili ribu. Pripremljena jela ocijenila bih čistom peticom.
Suzana Tramošljanin, 8.r.
Ako je suditi po zanimanju učenika i pojedenoj ribi na kraju radionice onda bi roditelji trebali učiniti sljedeći korak na popularizaciji i uvrštenju srdele na jelovnike u svojim domovima barem jedanput tjedno.
U prilogu se nalazi prezentacija Plava riba učenice Ines Babić (8. razred).