Podrška učenicima u nastavi na daljinu
Autor: Marinko Šimunek, 6. 4. 2020.
Pedagoška podrška učenicima obuhvaća niz aktivnosti koje nastavnici provode da bi osigurali učenikovo praćenje nastave u online okruženju. U prvom redu riječ je o dijeljenju sadržaja za učenje, osmišljavanje, objava i moderiranje nastavnih aktivnosti, pojašnjavanje sadržaja i aktivnosti, uspostava i održavanje komunikacije, praćenje i poticanje učenika koji nisu aktivni, te na koncu davanje povratnih informacija. Dio interakcija bit će vezan uz specifična pitanja i nastavnik će komunicirati s određenim učenicima, dok će dio biti opći i odnosit će se na upute cijelom razredu. Ovisno o specifičnosti teme i broju učenika kojima se obraća, nastavnik će odabrati komunikacijski alat kojim se obraća pojedincu (npr. elektronička pošta), grupi (npr. forumska rasprava za jednu skupinu učenika) ili će cijelom svom razredu objaviti upute ili obavijesti na naslovnici sustava unutar kojeg se nastava odvija. Osim toga nastavnik će za dio aktivnosti koristiti komunikaciju u realnom vremenu, odnosno sinkronu komunikaciju, takva vrsta komunikacije podržana je alatima za čavrljanja (eng. chat) i audio i video pozive. Za takvu će se komunikaciju najčešće odlučiti kada učenicima želi prenijeti neki sadržaj ili upute, a važno mu je da prati njihove interakcije ili kada je potrebno brzo riješiti neke nedoumice. Pri organizaciji susreta u ralnom vremenu potrebno je voditi računa da se takvi susreti najave unaprijed i kao i za sve ostale aktivnosti u online okruženju da nastavnik i učenici imaj tehničke pretpostavke za ostvarivanje takve komunikacije. Važno je da nastavnik pri odabiru alata za komunikaciju vodi računa o tome: Thorpe (2002) kao jednu od ključnih dimenzija podrške polaznicima navodi interakciju. Jedan od najvećih izazova vezan za interakciju i komunikaciju u okruženju e-učenja povezan je s udaljenošću. Negativan utjecaj udaljenosti u online komunikaciji može se bitno smanjiti tako da se s polaznicima komunicira pravovremeno i redovito. To podrazumijeva: Podrška učenju u teorijama poučavanja u online okruženju često se poistovjećuje s engleskim terminom scaffolding koji znači skela. Izrazom skela nastoji se ilustrirati podršku kakvu bi nastavnici trebali osigurati učenicima. Najznačajniji dio u pružanju potpore je “izgraditi skelu” kakva je odgovarajuća svakom od učenika. Najveći izazov nastavnicima je pružiti odgovarajuću vrstu i intenzitet potpore koja je svakom pojedinom učeniku potrebna i koja će mu pomoći u razvijanju vlastitih vještina neophodnih za samostalno i uspješno učenje. Vrsta potpore Uloga nastavnika Orijentacija Jasno iznositi očekivanja, zahtjeve i ishode učenja. Postaviti kontekst za učenje. Vođenje Pružati poticaj i moderirati podršku i interakciju među učenicima. Poticanje artikulacije Zahtijevati od učenika da jasno iznose ideje i argumentiraju ih. Podrška za aktivnosti Osigurati da su aktivnosti jasno opisane i da su dane upute za korištenje novih alata. Stručna pomoć Pružiti podrobne i dostatne povratne informacija o predanim zadacima. Pomoć u usvajanju sadržaja Osigurati da se novi koncepti uvode tako da se nadovezuju na prethodno usvojena znanja. Metakognitivna podrška Upoznati s tehnikama i pristupima učenju (promišljanje, utvrđivanje ciljeva) te pružati mogućnosti za samoprocjenu. Proceduralna podrška Nastavnik mora sam znati (naučiti) kako se neki problem rješava, kako bi u tome mogao voditi svoje polaznike. Treba pokazati učinkovite postupke za rješavanje problema, utvrditi smjernice za grupnu suradnju. Strateška podrška Pružati mogućnosti učenicima da nadziru svoj napredak, usmjeravaju svoje učenje i procjenjuju svoj napredak. Kako bi nastavnici lakše prošli kroz proces prelaska u virtualne učionice i provedbu nastave na daljinu, Ministarstvo znanosti i obrazovanja, CARNET, ravnatelji škola i drugi dionici koji pružaju podršku sustavu obrazovanja nastoje odgovoriti na potrebe svih korisnika uključenih u ovaj proces, a posebno nastoje nastavnicima pružiti potrebne smjernice i podršku kako bi nastavnici mogli pružati ove potrebne oblike podrške svojim učenicima i njihovim roditeljima. No, uz spomenute formalne oblike podrške koju pružaju nadležne ustanove, svakako može pomoći razgovor i savjetovanje s drugim nastavnicima koje poznajete i za koje znate da imaju iskustva s učenjem i poučavanjem na daljinu. Ukoliko nemate nekoga takvog, pokušajte potražiti primjere dobre prakse organizacije i provedbe ovakvog oblika nastave kako u Hrvatskoj tako i u drugim zemljama te se, ukoliko već niste, uključite u virtualne zajednice nastavnika u kojima nastavnici dijele međusobno svoja iskustva, pružaju si podršku i raspravljaju o idejama i načinima provedbe nastavnih aktivnosti kroz nastavu na daljinu. To će vam sigurno pomoći i ohrabriti vas u ovim počecima, a također vam pružiti dodatne ideje kako organizirati nastavne aktivnosti i osigurati svu potrebnu podršku vašim učenicima kako bi svi što zadovoljniji i sa što više uspjeha prošli kroz ovo izazovno razdobllje prije povratka u “stvarne” učionice. LiteraturaPedagoška podrška učenicima
S obzirom na udaljenost interakcija i komunikacija su ključni za provođenje nastave u online okruženju. Nastavnicima je na raspolaganju mnoštvo komunikacijskih alata, no ako se nastava odvija u određenom sustavu za upravljanje učenjem poput Loomena ili sustava poput Google Classrooma dobro je da komunikacijski alati budu povezani ili dio tog sustava kako bi učenici uvijek bili sigurni gdje i na koji način mogu pronaći neophodne informacije.
Različite faze nastavnog procesa zahtijevaju i različite razine interakcije između nastavnika i učenika. Primjerice na početku rada u online okruženju interakcija će uglavnom biti vezana za traženje pomoći u pronalaženju informacija o nastavnim aktivnostima, načinima pružanja tehničke podrške i davanje osnovnih uputa za savladavanje sadržaja i izvršavanje nastavnih aktivnosti.
Oblici i način komunikacije s učenicima i roditeljima
Izazovi za interakciju i komunikaciju u online okruženju
Podrška učenju
U početku rada u online okruženju podrška učenicima bit će učestalija, a nakon navikavanja na takav oblik rada postupci potpore bit će rijeđi, a učenici samostalniji.
McLoughlin (u Zawacki-Richter, 2004) opisuje devet kategorija potpore koje pronalazi u različitim kontekstima poučavanja prikazanih u sljedećoj tablici.
Tablica 1. Devet kategorija potpore učenicima
Umrežavanjem do kvalitetne podrške
Autori: Jasminka Maravić, Mirta Janeš