« Kolovoz 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Na Dan znanosti, 10.11.2010. pedesetak učenika i devet učitelja pokušalo je gledateljima otkriti tajnu „Ča još more more“.
Koristeći rezultate do kojih smo došli prošlogodišnjim istraživanjima u projektu, ove smo se godine bavili gibanjima mora i gibanjima u moru.
Pokušali smo odgovoriti na pitanja:
Što se sve u moru giba?
Kako se gibaju živa bića u moru?
Kako se gibaju objekti koje je čovjek stavio u more?
Što je s gibanjima čestica mora?
Kako su se živi organizmi prilagodili na gibanja mora?
Odakle valovi?
Što su to plima i oseka?
Što su morske struje?
Kako se gibanje mora odražava na kemijski sastav mora?
Cilj nam je bio približiti učenicima znanstvene sadržaje, primjerene njihovoj dobi u okvirima predmetnih područja: kemije, fizike, biologije, matematike, tehničke kulture, geografije.
Nizom pokusa, promatranja, praćenja i mjerenja pokazali smo učenicima kako se mogu ispitivati gibanja mora i gibanja u moru. Pri tome smo naglasak stavili na interdisciplinarnost, tj. ukazali učenicima kako istu pojavu proučavaju različite znanosti.
Prezentacija projekta provedena je u dva dijela. U prvom dijelu su učenici uključeni u projekt svim gledateljima predstavili što su sve radili u okviru svojih predmeta. Predstavljanja su uglavnom bila u obliku PowerPoint prezentacija, a uz malo pokusa vidjeli smo i dva filmića koja su snimili sami učenici. U drugom dijelu učenicima su ponuđene radionice.
Što su radili timovi pojedinih predmeta?
Geografi su obradili gibanja mora: plimu i oseku, morske struje, valove. Naučili su nas kako ona djeluju na živa bića, njihovu geografsku rasprostranjenost, te kako djeluju u Jadranu. Mentorica mladim geografima bila je prof. Jadranka Gillich.
Biolozi su, pod vodstvom prof. Lucije Šarinić, objasnili kako su se morski organizmi prilagodili gibanjima mora: pričvršćivanjem na podlogu, čuvanjem pričuvne vode za sušnih razdoblja, načinima hranjenja... Proveli su fenološka promatranja organizama obalnog pojasa Kostrene u obliku terenske nastave pri čemu su na određenim mjernim postajama bilježili pojavnost određene vrste, njezinu brojnost i distribuciju. Uzimanjem uzoraka izradili su herbarsku zbirku morskih algi obalnog pojasa. Također uzimanjem uzoraka izradili su i zbirku životinjskih organizama obalnog pojasa.
Matematičari su se priključili geografima i biolozima pa su mjerili visinu plime i oseke na lokacijama srednjeg i sjevernog Jadrana te statistički obraditi dobivene podatke. Također su obradili i prikazali podatke dobivene fenološkim promatranjima organizama obalnog pojasa u biologiji. Voditeljica matematičara bila je prof. Nevia Grbac.
Kemičari su, vođeni prof. Dianom Kružić, ispitali fizikalno-kemijska svojstva morske vode na nekoliko različitih mjesta u Primorsko-goranskoj županiji te na temelju dobivenih rezultata napravili usporedbu, odnosno odredili kakvoću mora, te uočili kako gibanja mora utječu na nju.
Mladi tehničari su obradili povijesni razvoj plovila pod nazivom „Jedrima kroz povijest“. Napravili su i knjižicu koju su podijelili gostima. Osim toga ispričali su nam priču o gradnji plovila – od ideje do gotovog plovnog objekta. Mentorica mladim tehničarima bila je prof. Smiljana Mičetić.
Fizičari su nas naučili kako izmjeriti brzinu jedrilice. Kako su naši fizičari ujedno i aktivni jedriličari, snimili su filmiće jedrenja uz vjetar i niz vjetar, izmjerili svoje brzine i usporedili ih. Voditelj mladih fizičara bio je prof. Sanjin Blečić.
Na kraju prvoga dijela grupa učenica pokušala je pokazati kako se na jednom, svima dragom stanovniku mora – dupinu, mogu promatrati i objasniti svi pojmovi koje smo kroz pojedine predmete obrađivali. Time je interdisciplinarnost našega projekta u potpunosti ostvarena.
Nakon prezentacija održane su radionice.
Učenici hrvatskoga jezika, vođeni prof. Silvanom Kopajtić Zurak, obradili su ritam (gibanje) u pjesmi s motivom mora. Interpretirali su pjesmu Morska groznica. Novinarska skupina, sa profesoricom Dijanom Jurković, vrijedno je pripremala i objavila zidne novine s vijestima o detaljima projekta.
Uz njih su učenici likovne kulture predstavili novi suvenir naše škole – straničnik s motivom mora. Sve likovne uratke na temu gibanja mora izložili su u prostorima škole. Vodila ih je prof. Majda Leskovar.
Geografi su priredili zadatke ucrtavanja morskih struja, te plime i oseke na slijepe karte.
Biolozi su predstavili svoju herbarsku zbirku morskih algi i zbirku morskih životinja obalnoga pojasa. Osim toga ponudili su učenicima slagalice i igre memorije sa slikama organizama obrađenih na prezentaciji. Na dva mikroskopa priredili su preparate s morskim algama, pa su učenici mogli promatrati staničnu građu morskih algi.
Kemičari su izvodili pokuse ispitivanja pH vrijednosti morske i slatke vode. U izvođenju pokusa mogli su se okušati svi zainteresirani učenici.
Fizičari su izvodili pokuse određivanja gustoće tijela. I tu su se mogli uključiti svi zainteresirani učenici i odrediti gustoću ponuđenih tijela.
Matematičari su nas naučili kako se može konstruirati spirala koja se nalazi u unutrašnjosti Petrovog uha. Zainteresirani su učenici mogli pokušati konstruirati spiralu na velikom kartonu.
Tehničari su nam priredili izložbu maketa brodica, a osim toga pokazali su nam kako se izrađuju splav, katamaran i brodić od papira. Svi učenici mogli su isprobati raditi s pripremljenim materijalima i alatima.
Vjerujemo da su svi naši gledatelji uživali u projektom danu kao što smo i mi uživali pripremajući ga.
Voditeljica projekta: prof. Nevia Grbac, učitelj mentor