Kako obrazovanju dodati boju?
Autor: Biljana Šalić, 3. 12. 2014.
Učiteljica Irena Vitaljić i Andreja Bartolac, psihologinja i radni terapeut, sudjelovale su na 22. Godišnjoj konferenciji psihologa s međunarodnim sudjelovanjem pod nazivom "Kako obrazovanju dodati boju?"
Predstavile su svoj rad pod nazivom : UČENJE KROZ IGRU: RAD U PRODUŽENOM BORAVKU KORIŠTENJEM ELEMENATA DRAMSKIH IGARA I DJEČJE PSIHODRAME.
Predstavile su primjere rada s djecom u kombiniranom odjelu produženog boravka (27 učenika) kroz povezivanje nastavnih tema i dramskih igara te dječje psihodrame.
Pokazale su kako se Dramske igre tematski jednostavno uklapaju u nastavne teme, služe „zagrijavanju“ i aktivnom uključivanju djece u rad. Nastavno, dječja psihodrama omogućava djeci da sama osmisle priču, scenografiju i kostimografiju te uđu u zajednički „kao da“ svijet i na simboličan način odigraju scene koje su u njima asocirale prethodne teme i aktivnosti, iskažu svoje emocije i vrijednosti u sigurnom i prihvaćajućem okružju te izgrađuju i osnažuju samopouzdanje i socijalne vještine.
Pokazale su da, iako je za psihodramskog terapeuta nužna certificirana izobrazba (koju Andreja i Irena posjeduju), elemente dječje psihodrame s uključivanjem dramskih igara moguće je provoditi u vremenu produženog boravka. Ova kombinacija nastavnih tema, dramskih igara i dječje psihodrame usmjerena je na postizanje odgojnih, a ne samo obrazovnih ciljeva. Oni se pokušavaju ostvariti kroz aktivnosti igre kao djetetovog prirodnog načina učenja, te socijalne interakcije pri čemu su sva djeca aktivno uključena u proces koji im omogućava slobodu aktivnog izražavanja i sudjelovanja, a učenje se događa implicitno, primijenjeno i u kontekstu.
Radom se potvrdilo da svrha produženog boravka nije samo odrađivanje školskih obveza (pisanje „domaće zadaće“), nego i prilika da djeca u manje formalnoj atmosferi (izvan predmetno-satnog sustava) unutar vršnjačke skupine usvajaju razvojno primjerene socijalne i životne vještine. Potvrdno se odgovorilo na pitanje je li moguća integracija dva navedena cilja produženog boravka kroz povezivanje nastavnog gradiva i uključujućih razvojno socijalnih aktivnosti.
Zajedništvo, podrška, kreativnost i smijeh
Prošle školske godine organizirali smo Kreativno - razvojne radionice pod nazivom Psihodramske radionice za djecu petih razreda. Radionice su bile organizirane po principu dramskog izričaja, uključujući dijete u dramsku igru na zabavan i kreativan način.
Voditeljice radionica bile su: Irena Vitaljić, učiteljica razredne nastave i dramski pedagog, te Andreja Bartolac, profesorica psihologije i radni terapeut.
Polaznici radionice su bili: Marita, Luka, Luka Nera, Sara, Branko, Rada, Matija Tin i Mislav.
Kroz igru, smišljanje priča, kostimiranje, izražavanjem glasom, rječju, pokretom, crtežom.. razvijali smo stvaralačku maštu, istraživali kreativna rješenja raznih dječjih pitanja i problema. Na spontan način kroz simboliku i dramsku igru otkrivali smo svoje kvalitete, interese, stavove, spontanost, razumijevali doživljaje drugih, „stajanjem u tuđim cipelama“, surađivali smo, povezali se...
Stvorili smo prekrasnu atmosferu zajedništva, podrške, kreativnosti, smijeha u kojoj smo na sat vremena izašli iz razreda, borili se sa zmajevima, tražili ili štitili blago kao gusari, svladali naizgled nesavladive prepreke i zahtjeve, zagonetke čarobnica, tražili put iz začarane šume, otoka uz pomoć čarobnih moći ili snalažljivošću Emila, mace, duha, kralja, princeze. Imali smo doživljaj da svi problemi postaju lakši i da mogu biti ovaj tren baš kakav jesam i da je to O.K.
Svježina je ušla u naš dan, a zatim smo se vratili na matematiku, zemljopis, kemiju ili engleski. Hvala profesoricama Jasminki, Davorki, Angelini i Anici te učiteljicama Ljiljani i Sanji što su dopustile da učenicima bude omogućeno naše malo avanturističko putovanje.
Hvala dragi učenici i roditelji što ste se odazvali na našu Kreativno – razvojnu radionicu.
Učiteljica Irena Vitaljić