Zanimljivosti - Tehnika pamćenja starih Grka
Autor: Mate Vuković, 3. 12. 2020.
Tijekom obrazovanja susrećemo se s brojnim informacijama koje često nisu povezane ili su vam sasvim apstraktne, što otežava učenje. Mnemotehnike su mentalne strategije koje su koristili stari Grci a koje bi trebale olakšati učenje i omogućiti pamćenje velikog broja informacija. SKRAĆIVANJE Najjednostavniji oblik verbalne mnemotehnike je skraćivanje. Njime smanjujemo broj informacija koje trebamo zapamtiti tako da stvaramo lako pamtljive akronime kako bismo usvojili duže riječi ili njihovu kombinaciju. ELABORIRANO KODIRANJE Elaborirano kodiranje koristimo tako što nepoznatim informacijama dodamo one poznate i zajedno s njima stvorimo lako pamtljivu cjelinu. Ovaj oblik verbalne mnemotehnike olakšava i pamćenje raznih formula iz prirodnih znanosti. REČENIČNI MNEMONICI Ova mnemotehnika funkcionira na način da od pojmova koje želimo upamtiti stvorimo smislenu priču. Za objašnjenje ovog principa zgodan je primjer iz kemije gdje je kod miješanja vode i kemikalije vrlo bitno što se ulijeva u što. Naime, vrlo je opasno lijevati Vodu U Kiselinu. RIME I RITAM Unošenje ritma i rime u proces učenja uvelike olakšava usvajanje znanja što se posebno dobro očituje kod nižih uzrasta. Profesori su to relativno često koristili kako bi osnovcima olakšali pamćenje nekih matematičkih postulata, pa nam je svima poznata poneka rima iz te domene. Članak je izvorno objavljen na portalu srednja.hr.
Mnemotehnike odnosno specifične mentalne strategije za poboljšavanje pamćenja imaju svrhu olakšati usvajanje informacija koje bismo inače zaboravili. Nastale su još u staroj Grčkoj, a koristili su ih i rimski senatori kako bi impresionirali puk.
Princip na kojem funkcioniraju mnemotehnike je jednostavan. Ukoliko želimo zapamtiti novu informaciju dovedite je u vezu s nečim poznatim kako bi se probudila vaša predodžba. Cilj je asocijativnim putem nove podatke pohraniti u dugoročno pamćenje te ih zapamtiti na takav način da ih možete koristiti.
Kad čujemo ili pročitamo neku riječ ili misao mozak automatski stvara auditivnu, kinestetičku ili pak slikovnu predodžbu o tom pojmu. S obzirom na način na koji naš mozak stvara predodžbu i obrađuje podatke moguće je izabrati odgovarajuću mnemotehniku.
Generalno gledano razlikuju se ukupno tri kategorije mnemotehnika, a to su verbalne, slikovne i mješovite. U nastavku pročitajte više o verbalnim mnemotehnikama.
Idealan primjer za ovaj oblik pamćenja je način na koji su učenici u bivšoj Jugoslaviji pamtili imena susjednih država. Učili su da je njihova država okružena BRIGAMA, odnosno da su im susjedi Bugarska, Rumunjska, Italija, Grčka, Albanija, Mađarska i Austrija.
Korištenje akronima stvorenog od početnih slova susjednih država uvelike olakšava pamćenje sedam susjednih država bivše Jugoslavije. Na ovaj način možemo pamtiti i druge stvari sve dok uspijevamo sažeti nepoznatu informaciju u nešto lako pamtljivo.
Ukoliko želimo zapamtiti npr. raspored boja u spektru, ova će nam tehnika poslužiti bolje od skraćivanja. Ljubičasta. modra, zelena, žuta, narančasta, crvena su boje koje moramo memorirati, a ako bismo pokušali stvoriti akronim ne bi nam mnogo pomogao, jer bismo dobili „LJMZŽNC“. No kada bismo to kodirali mogli bismo načiniti smislenu rečenicu. Ljepotica Miluje Zlatnu Žabu Na Cigli bila bi rečenica koja bi nas trebala asocirati na raspored boja u spektru.
Na sličan način se može zapamtiti i formula za brzinu. Ona inače glasi v= t*a, a mi je možemo formulirati ka Vidim Tamo Avion.
Iskoristimo li prva slova ove sintagme dobijemo riječ VUK. Vuk kao opasna životinja nas može asocirati na opasnost koju u sebi krije lijevanje vode u kiselinu.
'Kvadrat nad hipotenuzom, to znade svako dijete, jednak je zbroju kvadrata nad obje katete' i 'Ja znam, jer sam lumen, gustoća je masa kroz volumen' dobri su primjeri ove mnemotehnike.
Ipak, ritam i rima često nisu upotrebljivi ili vam pak mogu oduzeti mnogo vremena.
Upute za nastavnike:
e-Dnevnik za nastavnike
Upute za razrednike:
e-Dnevnik za razrednike
Upute za učenike-roditelje:
e-Dnevnik za učenike-roditelje
Kako biti podrška svom djetetu?
Edukativna slikovnica
Kako djeci objasniti
epidemiju koronavirusa?
Digitalni asistent Andrija
- GPIP 2023.
- KURIKUL 2023.
- Kucni red 2020
- Eticki kodeks 2020
- Clanovi Eti. pov.
- Udzbenici 2020
- Statut 2019.
- Statutarna odluka o izmjenama statuta.pdf
- Plan nabave 2017.
- Pravilnik o radu
- Pravilnik o zapo.
- Pravilnik o nabavi
- Pravilnik o zap1
- Pravilnik os. poda.
- Pravilnik o nepravi.
- Poslovnik o radu školskog sportskog društva.pdf
- OS PLOKITE 2022 Pravilnik o postupku unutarnjeg
- Prijedlog za imenovanje povjerljive osobe i njezina zamjenika
- Poziv imenovanje povjerljive osobe i njezina zamjenika
- Financijski plan 2022 - 2024 OŠ Plokite.xls
- Imenovanju povjerljive osobe
- Razrješenju i imenovanju člana ETIČKOG POVJERENSTVA
- Imenovanju zamjenice povjerljive osobe
- Financijski plan ŠO 2023-2025.xls
- Financijski plan ŠO 2023-2025.pdf
- Godišnje_izvješće_o_poslovanju i izvršenju financijskog plana 2022 OŠ Plokite.pdf
- Pravilnik o videonadzoru 2023.pdf
- Pravilnik o provedbi postupka jednostavne nabave u skoli.pdf
- Pravilnik o stjecanju i korištenju vlastitih prihoda
- Pravilnik o radu 2023..pdf
- Pravilnik o ostvarivanju i korištenju nenamjenskih donacija i vlastitih prihoda OŠ Plokite.pdf
- 17 OŠ_Plokite_Split_ŠK_2023.pdf
- 17 OŠ_Plokite_Split_GPiP 2023-2024.pdf
- Izmjene i dopune Kućnog reda pdf.pdf
- Statut OŠ Plokite 2024.pdf
- Elaborato internom sustavu i provedbi uzbunjivanja, obavješćivanja i prijemu priopćenja.pdf
- Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o radu Osnovne škole Plokite 2024.pdf
- Pravilnik o radu školske knjižnice 2024.pdf
Jamstveni list
Proces prijave kvara
Upute za uporabu
Najčešća pitanja i odgovori
Upute za korištenje SIM kartice
« Listopad 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Razni časopisi |
> Enter |
> PC Chip |
> Vidi |
> National Geographic |
> Drvo znanja |
> Modra lasta |
> Radost |
> Alkica |
> Mak |
> Prvi izbor |
Kamo poslije osnovne... |