KAKO RAZVITI SAMOPOUZDANJE I SAMOSVIJEST KOD DJECE
Autor: Administrator , 28. 11. 2010.
Često se naša djeca pitaju što čine i kako čine, promišljaju o sebi i postavljaju si pitanja kakva su ona zapravo. Na taj način stvaraju sliku o sebi i to traje cijeli život, ali u periodu školovanja je to najintenzivnije.
Postavljajući si ta i druga pitanja, djeca traže odgovore na njih i na taj način pokušavaju stvoriti doživljaj svijeta, način komuniciranja sa svijetom i nastoje bolje razumjeti sebe.
Djeca se međusobno uspoređuju u vrtiću, školi, športskim klubovima, s prijateljima, unutar različitih skupina kojima pripadaju i tako spoznaju svoje vrijednosti i sposobnosti.
Vrednovanje sebe u odnosu na druge donosi im pozitivne, ali i negativne informacije o njima samima i oni točno znaju u čemu su jaki, a koje su im slabosti.
Samopouzdanje i samosvijest počinju razvijati baš kroz takvo vrednovanje samoga sebe.
Zato je bitno da ova dva pojma ne poistovjećujemo jer oni se razlikuju i nemaju isto značenje, iako su usko povezani. Važno je da ih razlikujemo, ali i da ih razvijamo kod djece.
SAMOPOUZDANJE – je mjera za ono što smo sposobni učiniti, u čemu smo dobri ili loši, što možemo, a što ne možemo postići, kakve su nam sposobnosti i vještine.
SAMOSVIJEST - je znanje koje imamo o sebi i doživljaj toga tko smo, što mislimo o sebi takvom kakvi jesmo i kako se odnosimo prema tom znanju.
Tako neko dijete može biti dobro u matematici, ali ne i u engleskom. Dobar u plivanju, ali ne i u pjevanju. Što je bolji u matematici i plivanju time njegovo samopouzdanje na tim poljima sve više raste. Međutim, to što nam je dijete dobro u matematici i plivanju, ne znači da će mu pomoći da bude dobro i u engleskom i pjevanju. Zato je bitna razvijena i zdrava samosvijest, da se dijete zna nositi sa svojim neuspjesima. Razvijeno samopouzdanje kod djeteta, ne znači da dijete ima dobru sliku o sebi. Iskustvo pokazuje da ima dosta djece , ali i odraslih ljudi koji su uspješni u školovanju i završili su škole, a ne znaju tko su, što žele i često nisu sretni.
Samopouzdanje je vezano za djetetovo postignuće, dok je samosvijest vezana za djetetovo postojanje.
Roditelj može pomoći djetetu razvijati samopouzdanje da ga objektivno pohvaljuje za sva njegova postignuća, da djetetu daje povratnu informaciju o njegovim sposobnostima i vještinama. Veliku ulogu u razvijanju samopouzdanja kod svog djeteta roditelj ima i u pomaganju u razvijanju osjećaja sposobnosti.
Velik broj djece često prati nerealan osjećaj o njihovim sposobnostima, misle da nisu sposobni, da su manje sposobni od drugih i da iako vježbaju ili treniraju neće uspjeti. Zato je bitno roditeljsko vođenje u dobrom smjeru s podrškom i poticanjem.
Na samosvijest možemo gledati kao na unutarnji stup koji nas može držati stabilno, sigurno, „dobro u svojoj koži“, ali on može biti i nestabilan i mi se osjećamo krivo, nesretno, nesigurno.
Zašto je bitna samosvijest ?
Dijete koje ima dobro razvijenu samosvijest manje je ranjivo, ima bolje odnose s drugom djecom i odraslima, sretnije je i uživa u životu.
Roditelj treba djetetu pomoći da razvije i kvantitativnu i kvalitativnu dimenziju samosvijesti.
Kvantitativna dimenzija svijesti je svjesnost o nama kao osobi, kakva smo mi to osoba npr. volimo li društvo ili samoću, volimo li govoriti pred velikom skupinom ili ne, jesmo li osjetljivi na nepravdu ili nas to baš i ne dotiče.
Kvalitativna dimenzija je svjesnost kako se nosimo time što znamo o sebi, jer kako se nosimo, tako ćemo moći ili ne, odvojite svoje neuspjehe od nas kao osobe. To je jako bitno jer tada će dijete moći reći: „ Dobio sam jedan jer nisam učio, ali to ne znači da sam glup, da ne mogu naučiti taj predmet. „
U razvijanju samosvijesti kod djeteta bitne su reakcije roditelja prema djetetu koje mogu najčešće ići u dva pravca:
1. Pravac u kojem prihvaćamo i poštujemo naše dijete baš takvo kakvo je sa svim njegovim pozitivnim i negativnim stranama
2. Pravac vrijeđanja, okrivljavanja i odbacivanja jer nije onakvo kakvo smo mi zamislili da bi trebalo biti
Sigurno, da je prvi pravac, pravi izbor reakcije prema djetetu, jer on će razvijati zdravu i dobru samosvijest kod djeteta. Ako mi prihvatimo i pozitivne i negativne strane djeteta, prihvatit će i dijete samo i voljet će se baš takvo kakvo je.
Kako možemo prepoznati ima li naše dijete problema sa samosviješću ? Najčešći znakovi su slijedeći:
- Dijete je povučeno i sramežljivo
- Privlači pozornost neodgovarajućim ponašanjem ( agresivnošću, zadirkivanjem, glupiranjem )
- Dijete je previše samokritično, plačljivo
- Pokazuje nepovjerenje prema drugim ljudima, ima potrebu da ugađa drugim ljudima, da se ispričava za sve što je uradilo
- Osjeća strah od toga da pokuša nešto novo, teško mu je donijeti odluku ili neki izbor
Kako roditelji mogu pomoći ?
1. Djetetu treba pokazati svoju ljubav i to bezuvjetnu, kakvi god da su vi ih uvijek volite i to dijete treba osjetiti i doživjeti i kada je uspješno, i kada mu ide teže, i kada sve uradi kako treba, i kada griješi.
2. Budite iskreni s vašim djetetom. Oni našu iskrenost ili neiskrenost uvijek osjete. Ono što mu govorite to moraju govoriti i vaše oči, tijelo i glas.
3. Vidite i slušajte vaše dijete, razgovarajte s pogledom „oči u oči „ i stvarno ga čujte ono što vam poručuje. Razumijte njegovo trenutno stanje, njegove osjećaje.
4. Kada hvalite i kada kritizirate budite određeni, neka točno zna na što mislite , a ne da koristimo neke opće fraze.
5. Kada kritizirate nikada ne kritizirajte ličnost djeteta, već samo njegovo ponašanje. npr. „ Nije u redu da uzimaš bratove stvari “ umjesto „ Zločest si „
6. Koristite osobni jezik – ja poruke, kada želite nešto reći. Polazimo od sebe i pričamo kako mi vidimo stvari i kako se u tome osjećamo, a ne o djetetu. Npr. ako dijete ima problema u školi nećemo reći „ Moraš početi učiti, bez učenja nema dobrih ocjena, znaš da to moraš popraviti, nego ćemo krenuti od sebe i djetetu reći „ Vidim, nešto nije u redu, imaš li problema u školi ? Voljela bih čuti nešto o tome. Mogu li ti pomoći ? „ Sada dijete osjeti vašu iskrenu zainteresiranost za njega, vidi da ga stvarno primjećujete i ono se samo okreće prema sebi, promišlja i traži rješenje za novonastalu situaciju.
Roditelj ne samo da treba pomoći svom djetetu u razvijanju samopouzdanja i samosvijesti, nego treba i svojim primjerom pokazati kako voljeti samoga sebe i kako se to mi odnosimo sami prema sebi.
I na kraju važno je reći da roditelji ne trebaju zaboraviti da je odgoj dvosmjerni proces, roditelji pružaju djeci, ali i djeca roditelju. Biti roditelj znači da se stalno oplemenjujemo i razvijamo kao ljudi, a samim tim i postajemo bolji ljudi. Ako to još i kažemo našoj djeci i to će im dobro doći za razvoj njihove samosvijesti.
Dragana Barbir, prof. školske pedagogije
IZVOR: Škola za roditelje
Ova web stranica koristi kolačiće (eng. cookies) radi pružanja boljeg korisničkog iskustva i funkcionalnosti. Više informacija o tome možete pronaći u Pravilniku o zaštiti podataka.
U školskoj godini 2023./2024. naša škola sudjeluje u dvogodišnjem međunarodnom Erasmus+ projektu ‘Solidarity is About Youth - SAY’/‘p.s. Pokreni solidarnost!’ koji se paralelno održava u Hrvatskoj, Španjolskoj, Sloveniji, Italiji, Francuskoj i Poljskoj. Cilj projekta je obogatiti nastavu građanskog odgoja i obrazovanja, a s učenicima obraditi teme solidarnosti, siromaštva, nejednakosti, diskriminacije, ljudskih prava te suvremene svjetske izazove i to kroz obradu fotografija i pisanje osvrta. Fotografije koje će učenici analizirati prednji su dio razglednice koju će poslati svojim sugrađanima, poput “poruka u boci” s ciljem pokretanja dijaloga o solidarnosti s lokalnom zajednicom - odgovorite im! Tijek projekta možete pratiti na: https://www.fraternity-card.eu/ U Hrvatskoj projekt vodi Centar za mirovne studije, a našoj školi koordinatorica je Ivana Kosko. Projekt je sufinanciran sredstvima Europske Unije iz programa Erasmus+.
RODITELJSKI PRO
Roditeljski sastanak posebnog razrednog odjela održat će se u ponedjeljak, 27. 5. 2024. s početkom u 18.00 sati. razrednica Katarina Ivša
24.05.2024. 15:27
RODITELJSKI 7.B
Poštovani roditelji, obavještavam vas kako će se roditeljski sastanak 7. B razreda održati u UTORAK, 28.5. s početkom u 19.00 sati. razrednica Sanja Ivanović
24.05.2024. 15:27
RODITELJSKI 8. razreda
Zajednički roditeljski sastanak za roditelje učenika osmih razreda održat će se u utorak, 4.6. u 18 h. Tema je upis u srednju školu. Razrednice osmih razreda
22.05.2024. 09:58
RODITELJSKI 7. A
Poditeljski sastanak 7.a održat će se u utorak, 28.5.2024. u 19h. razrednica Ivana Skočić
ZDRAVE PREHRAMBENE NAVIKE U 1.A
Ove nastavne godine, 2023./2024., učenici 1. a razreda područne škole Lupoglav, zajedno s učiteljicom Danijelom Knežević, priključili su se međunarodnom eTwinning projektu “ Zdrave prehrambene navike“. Prvašići su realizirali mnoge aktivnosti; što se sve može napraviti od jabuka, izrađivali zdrave jelovnike, obilježili Medni dan i promociju meda kao zdrave zamjene za šećer, istraživali voće i povrće te vitamine koje sadrže i za što su najbolji, računali pomoću zdravih namirnica, obilježili Dane kruha i zahvalnosti za plodove zemlje, dramatizirali igrokaze, izrađivali voćne salate i služili je drugim učenicima te još mnoge druge aktivnosti. Cilj ovog projekta jest razvijanje zdravih prehrambenih navika u kojima je želja osvijestiti važnost zdrave i raznolike prehrane od najranije životne dobi te konzumiranje namirnica bogatih vitaminima, mineralima, cjelovitim žitaricama, orašastim plodovima i sjemenkama. Kod učenika se razvijalo i odgovorno ponašanje prema tradicionalnom nasljeđu i blagdanima koji su dio našeg tradicionalnog kulturnog nasljeđa. Učenici su tijekom realizacije projekta upoznati i s utjecajem određene vrste hrane na njihovo zdravlje te su kroz različita istraživanja proširiti znanje o povezanosti hrane sa zdravljem. Tijekom trajanja projekta, surađivano je u raznim aktivnostima s ostalim projektnim partnerima, a za uspješnu realizaciju projekta, razred je nagrađen potvrdom i zahvalnicom od strane autorica i stručnog tima. Učenicima je sudjelovanje u projektu bilo zanimljivo te planiramo nastaviti rad na projektu i u drugom razredu. Sve projektne aktivnosti učenika 1. a razreda dostupne su u Wakelet kolekciji na poveznici https://wakelet.com/wake/1icXGInmx3tYzrnzShDFD
01.03.2024. 15:07
VRLO GLADNA GUSJENICA U 1. A
Kako naučiti dane u tjednu bez muke i stresa? Putem zanimljivog štiva koje učenike poučava o prirodnom fenomenu transformacije gusjenice u leptira, uči djecu dane u tjednu, ali i nazive raznih namirnica i hrane. Učenici 1. a razreda područne škole Lupoglav poslušali su priču „Vrlo gladna gusjenica“ Erica Carlea. Nakon zajedničkog razgovora uslijedio je stvaralački rad. Svaki dan u tjednu nešto se događalo s našom gladnom gusjenicom koja se na kraju priče pretvorila u predivnog lektira. Učenici su ilustrirali dijelove priče koje su izvukli iz čarobnog šešira priča, a svaki ilustrirani dio dobio je i svoj zvučni zapis - svaki učenik čitao je dio priče koji je i ilustrirao. Učenici su se susreli i s izradom digitalne slikovnice u digitalnom alatu Bookcreator, a na svoj su rad jako ponosni kao i njihovi roditelji koji putem linka u svojim domovima čitaju slikovnicu koja je nastala u našoj maloj učionici. Slikovnicu možete pročitati / poslušati i vi! https://read.bookcreator.com/IoWmkxZpgY1tPRBlWzYt_36_5i0ko6oVwez59XdxTZk/V9il-zCfTwSTQBmcXwaGew
ZAHVALJUJEMO TVRTKI MONTING D.O.O. NA VELIKODUŠNOJ DONACIJI ZA
IZRADU SKULPTURE IGRA
U DVORIŠTU NAŠE ŠKOLE.
Hrvatsko knjižničarsko društvo u suradnji s pedagozima, učiteljima i knjižničarima, svake godine izabire najbolje naslove za male knjigoljupce i njihove roditelje. Dosadašnje liste knjiga pogledajte OVDJE.