"Zajedno za zelenu, konkurentnu i uključivu Europu"
"Hrvatska i Norveška snažnije uz STEM"
"RaSTEMo zajedno za prosperitetnu budućnost"
« Kolovoz 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Projekt kao međupredmetna veza MATEMATIKE I PRIRODE - primjer dobre prakse
Motivacija učenika u svrhu lakšeg i boljeg usvajanja ishoda učenja glavni je izazov svakog učitelja. Praktična primjena, zorni prikaz i matematički dokaz temelj su svake dobre motivacije koja je put kvalitetnijoj suradnji učenika i učitelja. Inovativne metode poučavanja STEM područja neizostavan su dio nastavnog procesa. Razvijanje sposobnosti samostalnog istraživanja i donošenje zaključaka na temelju izmjerenih i dobivenih vrijednosti unutar nekog pokusa cilj su nove kurikularne reforme koja je munjevito uzela maha u našim školama i ušla u naše razrede. STEM područje ima velike mogućnosti ostvariti navedene ciljeve kroz svoja područja koja su itekako odlično povezana i kroz koja se učenicima najlakše može objasniti svrsishodnost predmeta.
Osmišljavanje i provođenje projekata koji povezuju dva ili više STEM područja unutar nastave pravi je korak osposobljavanja učenika za provođenje istraživanja, prikaz i obradu podataka te donošenje konačnog zaključka. Neizostavna je uključenost međupredmetnih tema. Odlična kolegijalna suradnja učitelja jedna je od sastavnica recepta za uspješan projekt.
Kako bi projekt bio što kvalitetniji, potrebno je dobro razraditi sve njegove sastavnice: odabrati ključne ishode učenja, osmisliti način i provođenje vrednovanja, dobro osmisliti aktivnosti i zadatke, učenicima dati jasne upute, nadzirati i poticati učenike na pravovremeni rad i aktivnosti, pripremiti i odraditi prezentaciju projekta.
Često pomislimo kako je teško povezati pojedine nastavne teme u matematici s ostalim predmetima STEM područja, ali uz dobru kreativnost i domišljatost možemo doskočiti svakom problemu. Tako se vektori i translacija vektora u sedmom razredu lako mogu povezati s kralježnjacima u biologiji, piramide se mogu povezati sa zdravom prehranom, a omjer oplošja i obujma kocke s veličinom stanica. To su samo neki od primjera projekata koji povezuju matematiku i biologiju u našoj školi.
Kao primjer dobre prakse, prezentirat ću vam projekt matematike i prirode u petom razredu koji smo proveli u svrhu istraživanja važnosti zraka. U projektu je povezivanje nastavne teme matematike Decimalni zapis broja s prirodom. U prilogu je postavljen cijeli dokument projekta.
Kako bi matematika postala bliža učenicima, a interes učenika sve veći, učitelji trebaju stvari uzeti u svoje ruke i iskoristiti autonomiju koja im je dana novim sustavom rada. Nizom ovakvih i sličnih projekata u nastavu se uvodi novi pogled na matematiku i cijelo STEM područje.
Marijana Matković, prof.
PROJEKT U NASTAVI MATEMATIKE I PRIRODE – PRILAGODBE I GEOMETRIJA
Učiteljice: Ana Maršić i Marijana Matković.
Rok izrade projekta: 5. lipnja 2023.
Upute za izradu projekta:
Potrebno pripremiti: ispuhanu loptu ili balon, pumpu za napumpavanje lopte, vagu
Istraživačko pitanje: Ima li zrak masu?
Pretpostavi koji bi bio odgovor na istraživačko pitanje i zapiši ga.
Tijek istraživanja:
a) uzmi praznu loptu ili balon i izvaži je/ga.
b) Nakon toga napumpaj loptu( napuši balon) te ponovno izvaži. Podatke mjerenja čitko zapiši.
c) Vrijednosti mase i razliku u masi prazne i napuhane lopte (balona) upiši u predloženu tablicu.
Masa prazne lopte u gramima (balona) |
Masa napuhane lopte u gramima (balona) |
Masa zraka (razlika dobivena mjerenjem) |
|
|
|
d) Pretvaranje i zapis mjernih jedinica:
Izmjerene vrijednosti u gramima pretvoriti u kilograme i dekagrame. Zapis prikazati u obliku dekadskih razlomaka i decimalnih brojeva.
Izmjerene vrijednosti u gramima |
Kilogrami (zapis u obliku dekadskog razlomka) |
Kilogrami (zapis u decimalnom obliku) |
Dekagrami (zapis u obliku dekadskog razlomka) |
Dekagrami (zapis u decimalnom obliku) |
Prazno: |
|
|
|
|
Napuhano: |
|
|
|
|
Razlika: |
|
|
|
|
e) Analiziraj rezultate i donesi zaključak.
Na temelju dobivenih podataka u tablici zaključi ima li zrak masu. Objasni.
___________________________________________________________________________
Je li pokus potvrdio tvoju pretpostavku? Objasni.
___________________________________________________________________________
Potrebno pripremiti: jednu manju i jednu veću čašu, prehrambenu boju ili tintu, vodu, komad papira.
Pretpostavi zauzima li zrak prostor, odnosno ima li volumen.
Tijek pokusa:
Kakav je papir nakon uranjanja u vodu? Razmisli i odgovori zašto je papir ostao takav nakon uranjanja u vodu.
Što to nije dopustilo prodiranje vode u manju čašu? Je li pokus potvrdio tvoju pretpostavku? Objasni.
Pomoću geometrijskih tijela (kocke, kvadra, valjak) izradi model životinje koja se kreće po zraku i prikaži njezine prilagodbe (krila, kljun, noge,…).
Izračunaj volumen svake kocke i kvadra koji koristiš u modelu (mjerna jedinica centimetri kubični). Napomena: Samostalno si istražio/la kako se računa volumen kocke, a kako volumen kvadra stoga koristi formule.
Napomena: Spajanje modela po izboru. Veličina modela i vrsta materijala je po izboru.
Kriteriji vrednovanja:
|
USPJEŠNO |
DOBRO |
TREBA DORADITI |
Poštivanje roka izrade i predaje projekta! |
Projekt je izrađen i predan na vrijeme bez upozorenja.
2 boda |
Projekt je odrađen i predan nakon upozorenja učiteljice.
1 bod |
Projekt je odrađen i predan nakon drugog upozorenja učiteljice ili nije predan. 0 bodova |
Odgovori na pitanja u projektu. |
Učenik je točno i precizno odgovorio na sva pitanja te je odgovore potkrijepio objašnjenjima.
2 boda |
Učenik je djelomično točno odgovorio na postavljena pitanje te nije naveo sva objašnjenja.
1 bod |
Učenik je odgovorio na manje od pola pitanja bez ikakvih objašnjenja (ili su objašnjenja nelogična).
0 bodova |
Matematički izračuni i pretvaranje mjernih jedinica. |
Matematičke vrijednosti mjerenja upisane su točno u tablicu. Mjerne jedinice su točno navedene i točno je odrađeno pretvaranje. 2 boda |
Učenik je djelomično točno zapisao izmjerene vrijednosti te je djelomično točno izveo pretvaranje mjernih jedinica. 1 bod |
Učenik je uglavnom netočno zapisao mjerene vrijednosti te uglavnom netočno pretvorio mjerne jedinice. 0 bodova |
Potkrijepljenost slikama i pridržavanje uputa tijekom izrade pokusa. |
Izrada pokusa potkrijepljena je slikama. Pokus je odrađen prema koracima navedenim u uputama. 2 boda |
Učenik je potkrijepio izradu pokusa slikama, ali se nije u potpunosti pridržavao koraka za izradu danih u uputama. 1 bod |
Učenik nema slika izrade pokusa.
0 bodova |
Izrada 3D modela životinje |
Učenik je izradio model uredno, pravilno, kreativno. 2 boda |
Učenik je izradio model koji nije u potpunosti uredan. 1 bod |
Učenik nije izradio model.
0 bodova |
Članak napisala: Marijana Matković, prof.
Rezultati projekta najbolje su vidljivi kroz 3D modele koje su izradili učenici!