PRVI SUSRET UČENIKA U MADRIDU
Autor: Zlata Hrženjak, 18. 2. 2018.
Prvi susret učenika partnerskih škola u projektu „Ravnopravnost spolova – prema zakonu i u stvarnosti“ održan u Madridu od 4. do 9. veljače na kojem su sudjelovali i učenici Ekonomske škole Braća Radić Marina Milošević, Nina Vidović, Matej Blažević i Daniel Ivkić, pokazao je da je položaj žene u Europi lošiji nego što se očekuje.
Kad smo početkom školske godine najavili sudjelovanje Ekonomske škole Braća Radić u novom Erasmus+ projektu čija je tema ravnopravnost spolova u teoriji i primjeni, mnogi su se možda pitali je li potrebno baviti se tom tematikom u 21.stoljeću kad svi znamo dasu su se žene davno izborile za svoja prava i jednakost. Svi danas smatraju da su gospodarstvo, razvoj tehnologije i digitalizacija najaktualnija područja kojima se svi trebaju baviti.
No, jesu li žene i muškarci danas zaista ravnopravni i zašto Europa podržava bavljenje tom problematikom, saznali su učenici iz Francuske, Španjolske, Poljske Italije i Hrvatske kroz interaktivne radionice u školi Parque Aluche u Madridu. Najimpresivnija radionica bila je suočavanje s činjenicom o medijskom iskorištavanju ženskog tijela u komercijalne svrhe. Primjeri s kojima su se sudionici susreli svjedočili su da se žensko tijelo nerijetko nepotrebno koristikao dekorativni objekt za promidžbu najrazličitijih proizvodaod hrane, muške kozmetike, odjevnih predmeta , automobila i sl.
Razgovori sa Ženama koje rade u tipično „muškim“ zanimanjima potvrdili su da u svim tim zemljama postoje isti ili slični stereotipi. Tijekom debata saznali smo da se dječaci i djevojčice svuda od malena privikavaju na ustaljene stereotipe usmjeravanjem na igre strogo podijeljenim vrstama igračaka za dječake i djevojčice kao i na boje odjeće u koju ih roditelji odijevaju.
Odnosi unutar europskih obitelji, kao i u javnom životu, duboko su tradicionalni i vrlo sporo se mijenjaju. Istraživanja su pokazala da je zadnjih godina ravnopravnost među spolovima napravila korak unazad. Sve češća je pojava i u odnosima među tinejdžerima preslikavanje konzervativnih modela ponašanja koji vode i do prihvaćanja i toleriranja nasilja nad ženama.
No sudionici ovog projekta neće samo utvrđivati činjenice stanja koje nas okružuje nego će sudjelovanjem u različitim aktivnostima i rezultatima svog rada tijekom tri godine trajanja projekta, nastojati osvijestiti problem kod svojih vršnjaka i promijeniti njihove stavove o jednakim mogućnostima za školovanje i slobodan izbor zanimanja bez predrasuda i straha od osude i podsmjeha okoline.
Jedan od takvih koraka bit će i izrada web-dokumentarca, interaktivne web stranice koja će poput video igrice voditi posjetitelja kroz različite edukativne materijale prikazane u zanimljivim i raznolikim oblicima koji će prikazivati probleme spolne ravnopravnosti u svakoj od spomenutih zemalja u pet različitih područja; dom, obrazovanje, posao, mediji i javni život. Izradu tog zahtjevnog alata započeli su u mješovitim skupinama u Madridu, a nastavit će svaki od timova u svojoj školi prema dogovorenim zadatcima, a nakon izrađenih i prikupljenih materijala konačno oblikovanje završit će učenici i nastavnici škole Parque Aluche.
Ali sudionici su uz ove radne zadatke imali i zabavne i natjecateljske aktivnosti organizirane za zajedničko druženje u slobodno vrijeme kao što je bila nezaboravna „utrka pataka“ u jezercu u obližnjem parku, šetnja Madridom slijedeći literarne putove četiriju velikih madridskih književnika, Calderona, Lope de Vege, Cervantesa i Tirsa de Moline, samostalnim itraživanjem i fotografiranjem najzanimljivijih lokacija u središtu Madrida uz pomoć svojih domaćina. Jednodnevi izlet u Toledo, stari kraljevski grad i prijestolnicu u kojoj se od 7.stoljeća do danas isprepliću tri različite kulture, muslimanska, židovska i kršćanska, poučio nas je da je suživot moguć bez obzira na različitosti, da nas one obogaćuju te da su stanovnici od najranijih vremena mudro odabirali mir unutar svojih zidina rađe nego međusobno ratovanje. Čak je i veliki El Greco čiju smo kuću posjetili, odabrao Toledo za mjesto svog stvaranja.
http://djakovo-danas.hr/djakovo-danas/zanimljivosti/3774-ucenici-ekonomske-skole-boravili-u-madridu
http://novi-radio.hr/ravnopravnost-spolova-u-europi-nezadovoljavajuce-losa/
http://www.glas-slavonije.hr/356203/4/Djakovcani-u-Madridu-o-ravnopravnosti-spolova
Od 1. rujna 2017. Ekonomska škola partner je u novom projektu programa Erasmus +, strateška partnerstva. U projektu sudjeluje pet škola iz pet europskih zemalja; Francuske, koja je nositelj projekta, Italije, Poljske, Španjolske i Hrvatske.
Ravnopravnost spolova je dugo tema u UN i EU. Ravnopravnost spolova i osnaživanje položaja žena i djevojaka su 2015. svjetski lideri usvojili kao najbitniju točku dnevnog reda Ciljeva drživog razvoja do 2030.
Iako se situacija razlikuje u pojedinim zemljama, sa sigurnošću možemo reći da seravnopravnost spolova nije još ostvarila. Primjećujemo u školama stereotipe koji se odnose na različite spolove da još uvijek utječu na stavove, izbore studija , razvoj karijere kao isudjelovanje u životu škole i javnom životu. Osim toga spolno orijentirano zlostavljanje je dio svakodnevnog života.
CILJEVI
· analizirati situaciju o ravnopravnosti spolova kod kuće i inozemstvu, te na europskoj razini
· razumjeti pitanja koja se odnose na ravnopravnost spolova
· shvatiti razloge takve situacije kako bi se moglo djelovati na razloge neravnopravnosti
· učenici i nastavnici trebaju napraviti i testirati šire primjenjive alate
· organizirati aktivnosti kojima će se poticati ravnopravnost spolova na lokalnoj i europskoj razini
AKTIVNOSTI
· sudjelovanje u radionicama za identificiranje stanja u svakoj pojedinoj zemlji, kao i utvrđivanje stanja uuropi
· odabir loga
· sudjelovanja na nastavi u školi domaćinu
· izrada interaktivne web stranice za objavljivanje web dokumentarca
· suradničko pisanje literarnih uradaka temeljenih na povijesnim događajima
· objavljivanje uradaka u obliku eKnjige
· osmišljavanje scenarija za dramsku ili glazbenu predstavu temeljenog na književnim djelima
· izrada mobilne aplikacije za učenike i odrasle za prijavljivanje zlostavljanja temeljenog na spolnim razlikama
· Sudjelovanje u organiziranju obilježavanja Dana borbe protiv nasilja nad ženama , 25.11.2019.
· Seminar za nastavno i nenastavno osoblje
RESULTATI & UTJECAJI
Dugoročno se može promijeniti mišljenje smanjivanjem stereotipa koji se odnose na spolne razlike i poticati na europsko će im pružiti znanje o Europi razviti osjećaj pripadanja europskoj zajednici.
Utjecati na izbor studija i zanimanja
Povećati mogućnosti zapošljavanja kod kuće i u inozemstvu.
Razviti brojne vještine među kojima građanstvo u školi , u svojoj zemlji i u Europi.
Suradnja s drugim partnerima su jezične, IKTi suradničke sposobnosti.
Omogućiti stvaranje alata/priručnika za rješavanje zajedničkog problema u školama svih europskih zemalja koji će se moći primjenjivati lokalno ali i izvan nacionalnih granica
OPIPLJIVI REZULTATI
· Logo
· Web dokumentarac
· e-Knjiga suradničkih priča temeljenih na povijesnim informacijama
· Scenarij temeljen na književnosti
· Predstava , dramska ili glazbena
· Aplikacija za mobilne telefone učenicima za prijavu spolnog zlostavljanja
· Organiziranje GEPE dana
· Letci, bedževi i ostali promocijski materijal
Vodič za nastavnike s materijalima o ravnopravnosti spolova
Priručnik za organiziranje događaja ili aktivnosti s učenicima na temu ravnopravnosti spolova
Bilteni o susretima