Teorijska polazišta e-učenja : konstruktivizam i aktivizam
Pitanje o smislu učenja i spoznavanju ne samo izvanjske stvarnosti već unutrašnjeg svijeta bilo kojeg učenika postavile su konstruktivistička i humanistička teorija učenja. Pojmovi kao što su virtualne zajednice, e-zajednice, umrežene zajednice učenja sve se češće koriste.
E-učenje ne bi trebalo svoditi samo na programiranu nastavu ili multimedijski hipertekst, ono bi trebalo omogućiti učenicima da budu kreatori svog znanja (konstruktivizam) i, što je čak važnije, svijeta u kojem žive (aktivizam). Suvremeni sustavi za e-učenje kao što je Moodle, Teams i društvene mreže mogu se koristiti za ostvarivanje takvog učenja.
U tako demokratiziranom mrežnom okruženju moguće je ostvariti učenje koje se oslanja na aktivnosti i interakciji samih učenika. U konstruktivističkom pristupu učenje postaje u većem dijelu odgovornost samih učenika koji sudjelujući u različitim socijalnim aktivnostima konstruiraju znanje propitkujući njegov smisao i uporabnu vrijednost kroz interakciju s ostalim sudionicima obrazovnog procesa.
Konstruktivizam - učimo stvaralački, kroz socijalnu interakciju!
Za razliku od biheviorističkog i kognitivističkog pristupa u kojima je posebno važna uloga učitelja koji oblikuju proces učenja manipulirajući okolinom, sadržajima, potrebama i mogućnostima pojedinog učenika, u konstruktivističkom pristupu do izražaja dolazi aktivnost samog učenika u njegovu socijalnom kontekstu. Konstruktivizam nije samo nova znanstvena teorija učenja, već je to prije filozofski pristup koji se bavi problemom čovjekovog učenja (Schunk, 2012, str. 23).
Pedagoške implikacije konstruktivističke filozofije ogledaju se u drugačijem razumijevanju procesa učenja: „Kao teorija, konstruktivizam ističe kako učenje nije fenomen koji se svodi na podražaj-reakciju niti pasivni proces usvajanja znanja; umjesto toga, kao adaptivna aktivnost ono zahtijeva stvaranje pojmovne strukture i samoregulaciju kroz refleksiju i apstrakciju. Učenje je aktivan proces stvaranja znanja na koji utječe interakcija i interpretacija novih ideja i događaja“ (Yilmaz, 2008, str. 165). Konstruktivistički usmjerena nastava trebala bi omogućiti što veću samostalnost i aktivnost učenika, poticati njihovo kritičko mišljenje, postavljanje pitanja i uočavanje problema, rasprave, eksperimentiranje, istraživanje i rješavanje životnih problema (Pritchard i Woollard, 2010, str. 45). To znači da učenje više nije moguće svesti na vođenu aktivnost učenika koja se odvija uz pomoć unaprijed pripremljenih materijala kao što su udžbenici, knjige i multimedijski sadržaji, ili izlaganja učitelja, već ono podrazumijeva stalnu socijalnu interakciju između onih koji uče te onih koji im u tome pomažu. Dakle, učenje nije transfer znanja, već se ono događa u odnosima između ljudi i sudjelovanjem u praktičnim aktivnostima. Morphew (2009, str. 418) ističe kako je za konstruktivističko učenje važno osigurati iskustva koja imaju smisla za učenike. Isto je tako važno uvažavati prethodno znanje učenika koje služi kao polazište za nove konstrukcije koje stvaraju sami učenici međusobnom interakcijom i interakcijom s učiteljima.
(Uvod u aktivizam)
Premda konstruktivistička teorija naglasak stavlja na znanje koje učenici sami stvaraju putem suradničkog učenja, u konstruktivistički oblikovanom nastavnom okruženju (Leonard, 2002, str. 37) ona nije usmjerena toliko na stvaranje novih ideja. Međutim, za čovjeka je specifično stvaralaštvo koje izlazi izvan okvira povijesno dosegnute razine kulturne proizvodnje. Učenje koje je utemeljeno na stvaralaštvu svoj pogled usmjerava prema onome što još ne postoji, ali bi moglo postati kao rezultat produktivnog priviđenja i stvaralačkog djelovanja kreativnih pojedinaca i grupa. U okviru konstruktivizma orijentacija na stvaralaštvo svodi se uglavnom na interpretaciju svijeta u kojem oni koji uče participiraju (ne nužno na stvaralački način). Međutim, radi se o tome da se taj svijet izmijeni (Marx, 1989, str. 339).
Aktivizam - Učimo zajedno, baveći se stvarima koje su nam važne, mijenjajući svijet oko sebe!
Aktivističko učenje – učenje usmjereno na promjene
Učenje u kojemu se polazi od promjene svijeta i koje je sastavni dio stvaralaštva teško je objasniti jednim teorijskim pristupom. Naime, postoji više pristupa u kojima se naglasak stavlja na praksu kao povijesno, sustvaralačko djelovanje ljudi udruženih u zajednice autonomnih pojedinaca koji svoju svrhu ne vide samo u prilagodbi postojećim kulturnim obrascima, već u osmišljavanju i stvaranje novih kulturnih dostignuća.
Analizom različitih pristupa učenju koji su utemeljeni na ostvarivanju promjena možemo učiti sljedeće značajke:
Ukratko, dobra organizacija i kvalitetno vođenje pretpostavke su uspješnog preuzimanja uloge učitelja – akcijskog istraživača koja je utemeljena na učenju usmjerenom na promjene. Put do suštinskih promjene nije pravocrtan i jednostavan. On podrazumijeva velik osobni angažman svih sudionika tog procesa.
Izvor: Bognar, B. (2016.) Teorijska polazišta e-učenja, Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje, 18 (1), 2016., str. 225-256. Preuzeto 19.01.2021. s https://hrcak.srce.hr/file/229424
« Listopad 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |