«Za sigurno i poticajno okruženje u školama»
Projekt u okviru UNICEF- ove akcije STOP NASILJU MEĐU DJECOM.
Osnovna škola «Marjan» u Splitu od travnja 2005. godine uključena je u Projekt «Za sigurno i poticajno okruženje u školama» u okviru UNICEF-ove akcije STOP NASILJU MEĐU DJECOM.
Osnovni cilj ovog Projekta je stvoriti sigurno i poticajno okruženje za svu djecu u školi i rad na prevenciji nasilja. Projekt „Za sigurno i poticajno okruženje u školama“ uspješno se proveo zahvaljujući velikom trudu i motivaciji ravnateljice Zdenke Barović, stručnih suradnika i učitelja u školi. Od samog početka ovog Projekta svi djelatnici škole i roditelji učenika osviještavaju se i educiraju o problemima vršnjačkog nasilja i njegovoj prevenciji. Proces stvaranja sigurnog i poticajnog okruženja za svu djecu u školi i rad na prevenciji nasilja odvijao se pod budnim okom mentorice projekta UNICEF-a gđe.Lenke Ćurlin.
Osnovnu školu „Marjan“ posvojila je ugledna kozmetička firma „Oriflame“ koja je financirala materijale i priručnike za učenike „Stop nasilju među djecom“ i za roditelje „Kako zaustaviti bullyng“, koje im je Škola i podijelila.
Cijeli Projekt sastojao se od sedam koraka koji vode do sigurnije škole, a uključivao je neprestani rad, motivaciju i kreativnost svih djelatnika škole.
Osviještavanje učitelja, roditelja i učenika o problemu vršnjačkog nasilja započelo je interpretacijom dobivenih rezultata Olweus-ovog Upitnika zlostavljač/žrtva o količini nasilja u samoj školi (tko, gdje, kako čini i trpi nasilje).
Na osnovu toga Škola je izgradila svoju zaštitnu mrežu u smislu izrade razrednih pravila na satovima razrednika i konačno zajedničkih školskih pravila, postavljanjem sandučića povjerenja u kojeg učenici ubacuju svoje poruke, plakata, letaka i sl.
Razrednici su na satovima razrednika provodili s učenicima različite radionice na temu što nas vuče k nasilju, kako reagiramo na nasilje, kako se oporaviti od nasilja, o odgovornom ponašanju, vlastitom identitetu i osjećajnosti.
Također su razrednici na roditeljskim sastancima s roditeljima učenika provodili radionice o stilovima odgoja, odgovornom roditeljstvu i kako biti bolji roditelj. U Školi su se osnovale dvije grupe za vršnjačku podršku – Grupa prijatelji koju vode članovi stručne službe. U svakoj grupi ima po dvanaest učenika iz svih razrednih odijeljenja od 5. do 8. razreda koji su sudjelovali u projektu školskih radionica „Od samog sebe do pomoći drugima“. Na tim radionicama učenici su naučili na pozitivan način upoznati sebe i druge, prepoznati i tolerirati sličnosti i razlike među ljudima, primati i davati podršku, razvijati samopoštovanje, prepoznavati osjećaje, zauzimati se za sebe i svoja prava. Učenici su razvili vještine empatije, aktivnog slušanja, komunikacije, grupne povezanosti i prihvaćanja u grupi.
Učenici su povećali senzibilitet, lakše prepoznaju i učinkovitije reagiraju na nasilje među svojim vršnjacima.
Na svečanoj priredbi u nazočnosti ravnateljice, stručnih suradnika, učitelja, učenika i njihovih roditelja tim učenicima su podijeljene Potvrdnice o uspješnom sudjelovanju u Grupi prijatelja podrške koje je Škola sama izradila.
U školi su se organizirale različite aktivističke grupe učenika koje svojim likovnim, literarnim i glazbenim uradcima daju do znanja da se nasilje u OŠ „Marjan“ ne tolerira.
Također su u školi organizirane izvannastavne aktivnosti koje integriraju temu nasilja u svoje programe i to od sportskih aktivnosti, učeničkih zadruga, GLOBE projekta, projekta Turistička kultura i projekta GEA.
Uspostavljena je suradnja škole s lokalnom zajednicom koju čine školski liječnik, policajac u zajednici, župnik, predstavnici Vijeća roditelja, predstavnici Centra za socijalnu skrb, predstavnici Zavoda za školstvo i mediji. Na zajedničkim sastancima donose planove djelovanja protiv nasilja i protokole postupanja u slučaju nasilja.
Važno je naglasiti da škola na vrijeme i adekvatno odgovara na potrebe svih učenika, prati napredak i raspravlja o daljnjim koracima prevencije nasilja, te svojim neprestanim trudom i s velikim uspjehom omogućava učenicima sigurnost i bezbrižnost odrastanja i učenja.
Naša škola dobila je plaketu Škola bez nasilja u lipnju 2006. godine.
Kao članica MREŽE ŠKOLA BEZ NASILJA tijekom školske godine 2009./2010. nastavljamo rad na prevenciji nasilja prema projektu UNICEF-a te smo u I. polugodištu obnovili status Škole bez nasilja. U sklopu rada na prevenciji nasilja nastavljamo s radom na održavanju uspostavljenih vrijednosti i aktivnosti usmjerenih na sprječavanje i reagiranje na vršnjačko nasilje i zlostavljanje.
Koordinatorica: Ivanka Todorić, psiholog
Član tima: Ana Depolo Kučić, pedagog