Smjernice i savjeti za roditelje sukladno Uputama MZO-a o vrednovanju i ocjenjivanju učenika tijekom nastave na daljinu
Autor: Dimitrije Milaković, 7. 4. 2020.
Dragi roditelji, u nastavku vam donosimo sve smjernice i savjete vezane za vrednovanje i ocjenjivanje učenika na daljinu, a sve sukladno uputama Ministarstva.
- Osigurati i postaviti pravila škole u kući i odrediti vrijeme za učenje
- Poticati dijete da samostalno odrađuje postavljene zadatke i poticati ga da se za sve nejasnoće obrati učitelju
- Pomoći djetetu, ali ne izvršavati obaveze umjesto njega
- Surađivati s učiteljima i stručnim suradnicima
- Poticati ih na učenje, istraživanje i dobru organizaciju vremena
- Pratiti način rada i pomagati mu da uči kako učiti ( u suradnji s učiteljima i stručnim suradnicima)
- Upoznati roditelje što se od učenika očekuje : samostalnost, kreativnost, mogućnost korištenja naučenog, timski rad,…
- Svi će učenici u ovom razdoblju dobiti i ocjenu iz aktivnosti u izvršavanju svojih obaveza
- Vrednovati će se bitni sadržaji
- Inovativne metode vrednovanja – izrada projekata, plakata, rješavanje problema, praktični radovi, istraživački radovi, ali uz potporu učitelja i vršnjačku potporu
- Vrednovat će se aktivnost učenika preko diskusija i domaćih zadaća ( barem jedna ocjena)
- Do kraja nastavne godine dvije ocjene
- Sve videolekcije na stranici Škole za život
U vremenu izvanredne situacije, u ovom trenutku više ste nego uobičajeno uključeni u rad škole, ali i u osiguravanje kruga povjerenja za učenje.
Posebno je to izraženo kod učenika u razrednoj nastavi. Prvenstveno je svima nama cilj dobrobit samih učenika koje kvalitetnim povratnim informacijama treba poticati na učenje.
S obzirom na to da smo se svi našli u potpuno novoj situaciji i vrsti nastave, važno je da svi , imaju razumijevanja jedni za druge, učitelji, učenici i roditelji.
Od vas se u nastavi na daljinu očekuje više nego u nastavi u školi jer ste odrasle osobe koje s učenicima imaju izravan svakodnevni kontakt te je dobro da budete upoznati i s načinima vrednovanja i ocjenjivanja u nastavi na daljinu.
Sada vam je cjelokupni proces učenja i poučavanja vidljiviji nego kada se veći dio toga procesa odvijao u školi, ali i zato jer dolazi do pomaka u načinu vrednovanja i ocjenjivanja.
Osigurajte i postavite djetetu pravila škole u kući i odredite vrijeme za učenje osobito u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi.
Svjesni smo da ni djeca, a ni vi, ne doživljavate svoj dom kao školu. U ovim uvjetima više nije tako i na takav se način trebate postaviti i prema djeci.
Potičite dijete da samostalno odrađuje sve zadatke i ohrabrite ga da se za sve nejasnoće obrati učitelju.
Vaša je odgovornost pomaganje djetetu – ali ne i raditi umjesto njega.
Iako je razumljivo vaše nastojanje da učenici postignu bolje rezultate, a time i ocjene, vaša pomoć ne smije prijeći u pisanje zadaća umjesto učenika, izradu radova koji učenici trebaju samostalno napraviti ili pritisak na učenike i učitelje vezano uz bolje ocjene.
Prelaskom na pomoć koja to nije, upitan je razvoj odgovornosti i samostalnosti kod djece i umanjuju se njihove šanse za samostalno snalaženje u procesu učenja i svakodnevnog rješavanja problema.
Roditelji su oni koji odgajaju svoju djecu da ne varaju, ne prepisuju i da cijene rad, kako svoj, tako i tuđi. Pritom surađujte s učiteljima i stručnim suradnicima da biste osigurali opću dobrobit svoje djece, poticali ih na učenje, na istraživanje i dobru organizaciju vremena tijekom nastave na daljinu.
Tijekom učenja i vrednovanja, možete pratiti način rada učenika i u suradnji s učiteljima i stručnim suradnicima pomagati mu u osmišljavanju što boljih pristupa i načina učenja, odnosno pomagati mu da uči kako učiti.
Vezano uz vrednovanje i ocjenjivanje sljedeći naglasci važni su za roditelje:
Vrednovanje se ne oslanja, kao do sada, na poznavanje sadržaja kao glavni pokazatelj znanja, već će se obratiti pažnja i na druge elemente (samostalnost, kreativnost, mogućnost korištenja naučenog, timski rad…).
Posebno je i istaknuto da će svi učenici u ovom razdoblju dobiti i ocjenu iz aktivnosti u izvršavanju svojih obaveza, ali i da se očekuje njihov samostalan rad na složenijim zadacima. U tim složenijim zadacima dobro je da budete upoznati s njima, ali bez sudjelovanja u izradi i pisanju takvih radova umjesto učenika.
Vrednovanje se provodi da bismo učeniku dali povratnu informaciju je li ostvario odgojno-obrazovne ishode, ali i kako će poboljšati svoje učenje. Da bismo to postigli, moramo pratiti rad učenika, poticati njihovu aktivnost i suradnju, kako s učiteljem tako i s drugim učenicima.
Inovativne metode vrednovanja uključuju izradu projekata, plakata, rješavanje problema, izradu e-portfolija, istraživačke radove, praktične radove, projekte, ali za sve njih potrebna je potpora učitelja i vršnjačka potpora kao i postupnost izrade uz povratne informacije učeniku na različitim stupnjevima izrade.
Konkretno, u svim predmetima može se vrednovati aktivnost učenika preko diskusija i domaćih zadaća i tome pridodati barem jedna ocjena.
U svakom predmetu moguće je napraviti i jedan složeniji zadatak u obliku plakata, prezentacije, projekta, istraživačkog rada, kritičkog prikaza ili problemskog zadatka i takav se rad može vrednovati rubrikom ili nekim drugim načinom koji jasno prikazuje elemente i kriterije vrednovanja.
Najmanje dvije ocjene do kraja nastavne godine mogu dobiti svi učenici.
Za predmete u školama koji se izvode s tjednom satnicom od četiri sata tjedno (Hrvatski jezik i Matematika) usmeno ispitivanje poželjno je provesti jedanput do kraja školske godine, a posebno ukoliko učitelj ili učenik imaju dilemu oko zaključne ocjene, odnosno ukoliko nema dovoljno elemenata za zaključivanje ocjene.
Za predmete s tjednom satnicom od tri sata tjedno usmeno ispitivanje preporuča se provesti ukoliko se učenika ocjenjuje ocjenom odličan ili ako nastavnik procijeni da nema dovoljno elemenata za zaključivanje pozitivne ocjene i da je ovo primjereni oblik ispitivanja.
Zaključno, u ovakvim izvanrednim uvjetima, odluke MZO se donose sukladno preporukama stručnjaka i epidemiološkoj situaciji te stalno uslijed promjena okolnosti možemo očekivati i promjene nekih odluka, naravno u interesu učenika ili njihovih mogućnosti za nastavak obrazovanja.
Stručna suradnica:
Bruna Kuharić-Milovan, ped.prof.
Forum za slobodu odgoja
"Kako s djecom i mladima razgovarati o ratu u Ukrajini"
sa smjernicama odraslima za potporu i podršku djeci i mladima u teškim trenucima
« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Može zatrebati |
Dnevni tisak |
Službene stranice |
> Ministarstvo znanost... |
> Agencija za odgoj i ... |
> CARNet |
> Agencija za mobilnos... |
> Narodne novine |