Grafomotorika, vizualna percepcija, predčitalačke i matematičke vještine
Grafomotorika
Grafomotorika se odnosi na sposobnosti i vještine koje su potrebne za pravilno izvođenje pisanih pokreta. Grafomotorika uključuje držanje olovke, usklađenost ruke i oka u pokretu te precizne pokrete prstiju i ruke koji omogućuju pisanje i crtanje.
Predčitalačke vještine
Obuhvaćaju skup vještina koje djeca razvijaju prije nego što nauče čitati. To uključuje razumijevanje priča, prepoznavanje slova i zvukova, poznavanje rime, razvoj rječnika te sposobnost držanja knjige i okretanja stranica.
Predmatematičke vještine
Predmatematičke vještine su osnova za djecu prije nego što počnu učiti formalnu matematiku u školi. Uključuju prepoznavanje brojeva, razumijevanje pojmova poput više/manje, prepoznavanje oblika i obrazaca te osnovne koncepte mjerenja i količine.
Vizualna Percepcija
Vizualna percepcija je sposobnost mozga da objasni i razumije informacije koje primamo putem očiju. To uključuje prepoznavanje oblika, boja, prostora, objekata kao i razlikovanje figura od pozadine te procjenjivanje udaljenosti.
Sve su ove vještine važne u razvoju djeteta jer su povezane s:
1. Pisanjem i čitanjem: Grafomotorika je osnova za razvoj pravilnog pisanja, a pisanje je ključno za uspjeh u školi. Djeca koja imaju dobre grafomotoričke vještine lakše uče čitati i pisati. Predčitalačke vještine stvaraju temelj za uspješno učenje čitanja. Djeca koja razviju ove vještine prije polaska u školu imaju veće šanse da brzo i efikasno nauče čitati. Kroz aktivnosti koje potiču predčitalačke vještine, djeca obogaćuju svoj rječnik, bolje razumiju jezik i razvijaju sposobnost izražavanja. Pomoću vizualne percepcije prepoznaju se slova i riječi što je ključno za razvoj čitalačkih i pisanih vještina. Djeca koja imaju dobro razvijenu vizualnu percepciju lakše uče čitati i pisati.
2. Povezanosti zvuka i slova: Prepoznavanje slova i zvukova, kao i njihovo povezivanje, ključni su koraci u procesu učenja čitanja. Djeca koja su svjesna fonema (zvukova) lakše shvaćaju kako se slova slažu u riječi.
3. Slušanja i razumijevanje: Slušanje priča i razgovor o njima pomažu djeci da razviju vještine razumijevanja, koncentracije i pamćenja, što je važno kada želite nešto upamtiti i naučiti.
4. Koordinacijom i kontrolom: Kroz vježbe grafomotorike, djeca razvijaju bolju usklađenost ruke i oka što im pomaže ne samo u pisanju, već i u drugim svakodnevnim aktivnostima kao što su zakopčavanje dugmadi, vezanje cipela, crtanje, odvrtanje i zavrtanje predmeta, rezanje, valjanje, spremanje i uzimanje predmeta i sl. Vizualna percepcija igra ključnu ulogu u usklađivanje pokreta oka i ruke što je važno za pisanje, crtanje, rezanje škarama i sportske aktivnosti.
5. Samopouzdanjem: Kada dijete postigne uspjeh u grafomotoričkim zadacima, povećava se njegovo samopouzdanje i motivacija za učenje. Djeca postaju sigurnija u svoje sposobnosti jer osjećaju da su uspjela u zadatcima kao što je pravilno držanje olovke i pisanje slova. Zbog toga što se osjećaju dobro i zadovoljno htjet će raditi još takvih zadataka, odnosno stvorit će se motivacija za novim učenjem. Na jednak način kada uspješno savladaju predmatematičke vještine, povećava se njihovo samopouzdanje u vlastite sposobnosti posebno kada se u školi susretnu sa sličnim zadatcima i pojmovima. Ovo samopouzdanje dobiveno u učenju matematike pozitivno utječe na njihov pristup u učenju ostalih predmeta.
6. Pripremom za školu: Mnoge školske aktivnosti kao što su rješavanje matematičkih zadataka, crtanje i geometrija, zahtijevaju dobro razvijenu vizualnu percepciju. Djeca koja su razvila ove vještine uspješnija su u školskim zadacima. Razvijena grafomotorika omogućuje djeci da savladaju zahtjeve školskog okruženja, gdje će se od njih očekivati da brzo i čitko pišu bilješke, domaće zadatke i ispite. Kod djece s razvijenim predčitalačkim vještinama uživanje u knjigama i pričama razvija ljubav prema čitanju te će ona lakše krenuti sa samostalnim istraživanjem i učenjem u školi. Djeca koja su razvila predmatematičke vještine prije polaska u školu bolje su pripremljena za opće zahtjeve školskog okruženja i često postižu bolje rezultate u matematici.
7. Razvojem mozga, logike i rješavanja problema: Aktivnosti koje uključuju grafomotoriku potiču razvoj mozga i povezuju razne dijelove mozga. Kada je mozak povezan na taj način lakše se razvijaju vještine pamćenja, koncentracije, motorike, prepoznavanja i upamćivanja onoga što vidimo i sl. Vizualna percepcija pomaže djeci da analiziraju i razumiju informacije iz okoline, što je preduvjet za rješavanje problema i donošenje odluka. Predmatematičke aktivnosti potiču djecu na rješavanje problema, što je ključna vještina ne samo u matematici, već i u mnogim drugim aspektima života. Kroz aktivnosti koje uključuju brojanje, prepoznavanje obrazaca i rješavanje jednostavnih problema, djeca razvijaju sposobnost logičkog razmišljanja i zaključivanja.
8. Socijalnim i emocionalnim razvojem: Čitanje s roditeljima i razgovor o pričama potiče emocionalnu povezanost i razvija socijalne vještine kao što su empatija i razumijevanje različitih perspektiva. Takva djeca će se lakše 'snalaziti' s vršnjacima pa će lakše moći prilagoditi svoje ponašanje grupi ili razumjeti ponašanje druge djece. Djeca s razvijenim vizualnim percepcijskim vještinama su samostalnija jer se lakše mogu snalaziti kroz prostor, prepoznati opasnosti i pravilno procijeniti situacije.
9. Prepoznavanjem i pamćenjem: Djeca s dobrom vizualnom percepcijom lakše prepoznaju lica, objekte i mjesta, lakše se mogu usmjeriti na detalje što im pomaže u društvenim interakcijama i svakodnevnom životu. Mnogi matematički pojmovi su prisutni u svakodnevnom životu. Razumijevanje pojmova kao što su veličina, oblik i količina pomaže djeci da bolje razumiju svijet oko sebe.
Psihologinja: Tamara Eskić
« Listopad 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |