Netiquette - pravila ponašanja na internetu (internetski bonton)
Internet nije samo mreža računala, nego i velika neformalna zajednica s vlastitim kodeksom ponašanja. Pravila ponašanja na Internetu slična su onima u svakodnevnom životu pa su i na Internetu razni oblici agresivnog i uvredljivog ponašanja te povrede privatnosti neprihvatljivi.
Internetski bonton razlikuje dvije grupe smjernica za uljudnu komunikaciju:
- pravila ponašanja u komunikaciju dvaju korisnika (e-pošta)
- pravila ponašanja u komunikaciji više korisnika (društvene mreže, forumi, blogovi, web-stranice).
Internetski bonton za elektroničku poštu
- U rubrici Naslov (predmet) napiši kratak i jasan sažetak poruke koju šalješ. Dobro naslovljena poruka omogućuje primatelju lakše razvrstavanje e-pošte.
- Poruku uvije započni i završi pozdravom.
- Tekst poruke neka bude napisan jezgrovito i jasno. Ljudi često ne čitaju dugačke poruke e-pošte.
- Pripazi na gramatiku.
- Ne šalji nepotrebne privitke.
- Uvijek pročitaj poruku prije nego je pošalješ, ispravi eventualne greške.
- Ne prosljeđuj lančana pisma.
- Ne šalji poruke uvredljivog sadržaja.
- Primiš li poruku uvredljivog sadržaja, potraži pomoć osobe kojoj vjeruješ.
- Potpiši se na kraju poruke. Primatelj neće znati tko je poslao e-poštu ako adresa pošiljatelja glasi poput ove: vesela.mala@mail.hr
- šalješ li e-poštu primatelju u nekoj drugoj zemlji, sjeti se da je primatelj ljudsko biće čija kultura, jezik i smisao za humor može biti drugačiji od tvoga.
- Kad prvi put nekoga kontaktiraš, predstavi se i napiši kratku i jasnu poruku.
- E-pošta se smatra neformalnim, ležernim medijem, što znači da se korisnici e-pošte oslovljavaju u prvom licu ("ti"). Ukoliko pišeš poruku nepoznatom primatelju, uvijek izrazi poštovanje oslovljavanjem u drugom licu ("Vi").
- PORUKU NEMOJ PISATI SAMO VELIKIM SLOVIMA. TAKO PISAN TEKST TEŽE SE ČITA, A NA INTERNETU SE ČESTO TUMAČI KAO VIKANJE.
- Za izražavanje raspoloženja i osjećaja možeš koristit znak smješka, ali nemoj misliti da ćeš tim znakom poništiti uvredljivu poruku.
- U porukama ne piši ništa što ne bi javno izrekao.
- Prosljeđuješ li poruku, ne mijenjaj joj sadržaj.
- Ne dijeli tuđe adrese elektroničke pošte i ostale osobne podatke.
Internetski bonton za društvene mreže i ostale servise koji omogućuju komunikaciju više korisnika
- Sva pravila navedena za e-poštu vrijede i u komunikaciji više korisnika.
- Nije dopušteno predstavljati se tuđim imenom.
- Sve što napišeš na društvenim mrežama je javno.
- Želiš li da neka nepoznata osoba postane tvoj "mrežni prijatelj", uljudno se predstavi i obrazloži zašto to želiš.
- Nije primjereno dosađivati stalnim slanjem zahtjeva za prijateljstvo ili pristupanje nekoj grupi. Pošalji jedan zahtjev. Ukoliko tvoj zahtjev ne bude prihvaćen, pomiri se s tim i ne dosađuj slanjem novih.
- Nije prihvatljivo objavljivanje tekstova, slika ili videoisječaka neprimjerenog i uvredljivog sadržaja.
Više o pravilima ponašanja na internetu možete saznati na https://helpdesk.carnet.hr/Netiquette.
[
Povratak |
Ispiši članak |
]