Projekt KAKO BITI PRIJATELJ
Autor: Maja Vunderl Pasarić, Iva Eskeričić, 31. 5. 2023.
Naša je škola od svibnja, 2023. počela sa provedbom 1. Faze projekta „Kako biti prijatelj“. Autorica je Jasmina Kos, a nositelj projekta je Centar za socijalnu inkluziju. Projekt je sufinanciran od strane Ministarstva znanosti i obrazovanja RH, temeljem Natječaja za dodjelu bespovratnih sredstava projektima udruga u području izvaninstitucionalnog odgoja i obrazovanja djece i mladih. Projekt se provodi u četvrtim razredima osam OŠ diljem RH (gradovi, sela, otoci) tijekom aktualne školske godine 2022/23. Na poveznicama pronađite video priču na znakovnom jeziku i audio priču koju su čitala djeca tipičnog razvoja za svoje slijepe vršnjake. Video priča na znakovnom jeziku. https://www.youtube.com/watch?v=kw66ZMl5fzg&t=60s Audio priča koju su čitala djeca tipičnog razvoja za svoje slijepe vršnjake. https://www.youtube.com/watch?v=iK2NWsA2ZFQ Klikom na [više] ispod fotografije pročitajte preostale informacije o projektu, a na poveznici pročitajte članak i pogledajte isječak iz emisije RTL Danas.
KONTEKST
Mnoga istraživanja potvrđuju da su šanse za stvaranje inkluzivnog društva najveće ako se s izgradnjom stavova o osobama s invaliditetom počne u ranoj fazi obrazovanja. Pozitivnim izlaganjem u kratkom vremenu mijenjaju se negativni i grade poželjni stavovi kod djece.
Učitelji koji su sudjelovali u projektu ocjenjuju da su učenici redovnih škola (1.-4. razred OŠ) kroz nastavu donekle informirani o djeci s teškoćama u razvoju i o osobama s invaliditetom, znaju da trebaju biti „dobri“ i „lijepo se ponašati“, no problem je konkretna primjena tih općih informacija u praksi.
CILJ PROJEKTA
Zato smo osmislili projekt „Kako biti prijatelj“. Cilj mu je djecu u 4. razredima redovnih OŠ upoznati s Brailleovim pismom (brajicom) i znakovnim jezikom te kroz to - s komunikacijskim potrebama i odnosom prema slijepima/slabovidnima i prema gluhima/nagluhima. Razvijamo inkluziju, time što uklanjamo neznanje koje stvara nelagodu, zbog koje se prekida komunikacija i otvara put diskriminaciji.
SADRŽAJI
U izradi i provjeri sadržaja sudjelovao je niz stručnjaka, uključujući i iz Centara „Vinko Bek“ i „Slava Raškaj“. Učitelji i stručni suradnici u OŠ educirani su kako projekt provoditi u nastavi, a svi sadržaji ostaju u trajnom vlasništvu škola, kako bi se mogli provoditi i u narednim godinama.
Sadržaji projekta su:
- tiskana taktilna slikovnica na brajici i uvećanom crnom tisku, uz reljefne crteže kontrastnih boja
- u cijelosti 3D-printana taktilna slikovnica
- video priča na znakovnom jeziku (tumači je dijete oštećena sluha)
- audio priča (čitaju je djeca bez teškoća za vršnjake s oštećenjem vida, kao pomoć pri učenju brajice)
- radni materijali i zadaci uz koje učenici primjenjuju stečeno znanje o odnosu prema DTR/OSI
DODATNA KORIST
Slijepa/slabovidna i gluha/nagluha djeca ovim su projektom dobila dodatni odgojno-obrazovni materijal – temeljen na priči „Mačak Krešo se pita: Koje je boje srce moje“ koja pojašnjava boje kroz druga osjetila (osim vida) i emocije te ističe vrijednosti poput empatije, prijateljstva, vjere u svoje sposobnosti.
Taktilne slikovnice (tiskana UV lakom i 3D printana) im tako pomažu u razvoju taktilne percepcije i učenju brajice kao temeljnog pisma slijepih, a poticaj za učenje znakovnog jezika je video priča na znakovnom jeziku koju tumači 15-godišnji Borna Belani.
NASTAVAK PROJEKTA
Temeljem iznimno dobrih reakcija ravnatelja, učitelja, stručnih suradnika i učenika, kao i interesa za projekt iz drugih škola, predložit ćemo Ministarstvu znanosti i obrazovanja širenje projekta na veći broj osnovnih škola.
Na natječaj Erasmus+ programa, prijavili smo fazu 2 projekta "Kako biti prijatelj" u kojoj namjeravamo proširiti sadržaje, stvoriti platformu da djeca s teškoćama i osobe s invaliditetom sami predstavljaju svoje iskustvo, a planiramo i sadržaje za roditelje učenika. Sve - kroz niz tiskanih i digitalnih sadržaja. OŠ Grigora Viteza partner je u ovom Erasmus projektu.
Projektne aktivnosti predviđene za OŠ Grigora Viteza, Zagreb organizira i provodi u suradnji sa kolegama i učenicima, Maja Vunderl Pasarić.
Ravnateljica Vlatka Kovač, učiteljice Kristina Žganjar i Maja Vunderl Pasarić, autorica projekta Jasmina Kos te učiteljice Tatjana Šikić, Jasna Kunac i Natalija Stanić.
sat
|
početak - završetak
|
0.
|
7.10 - 7.55
|
1.
|
8.00 - 8.45
|
2.
|
8.55 - 9.40
|
3.
|
9.50 - 10.35
|
4.
|
10.40 - 11.25
|
5.
|
11.30 - 12.15
|
6.
|
12.30 - 13.15
|
7.
|
13.20 - 14.05
|
8.
|
14.10 - 14.55
|
9.
|
15.00 - 15.45
|
10.
|
15.50 - 16.35
|
« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |