« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Deficit pažnje s hiperaktivnošću (ADHD) je razvojni poremećaj s izraženim simptomima nepažnje i impulzivnosti. Bitno je obilježje trajna prisutnost ovih simptoma kroz cijeli život.
Loša slika o sebi često je posljedica neprijateljskoga ponašanja okoline zbog karakterističnih oblika ponašanja djeteta, što može uzrokovati osjećaj napuštenosti, osamljenosti, anksioznosti.
Karakteristike djece s ADHD-om:
- nesposobnost da zadrže koncentraciju dovoljno dugo kako bi mogla naučiti ono što je potrebno
- čini se da ne slušaju kada im se obraćamo
- ne prate upute i ne dovršavaju započeto, ALI NE ZBOG PRKOSA
- izbjegavaju i odbijaju zadatke koji zahtijevaju trajniji mentalni napor
- često gube stvari
- često ih smetaju vanjski podražaji
- zahtijevaju stalnu pomoć u obavljanju aktivnosti
- smanjena kontrola impulsa, pretjerano reagiranje na signale, događaje koji su nevažni za obavljanje tekućih zadataka
- nizak prag tolerancije na frustraciju
- nesposobnost odgađanja zadovoljavanja svojih potreba
- okrivljavanje drugih za vlastite probleme
- pretjerana osjetljivost na kritike
- upadanje u riječ, nametanje, govorenje pogrešnih stvari u pogrešno vrijeme (teškoće u stvaranju i održavanju prijateljstava)
- pretjerano i često ustrajavanje na ispunjavanju zahtjeva
- teškoće s organizacijom zadataka i aktivnosti
- nisu u stanju naučiti socijalna pravila niti prepoznavati socijalne znakove
SAVJETI KOJI ĆE VAM POMOĆI
1. ZAUZMITE POZITIVAN STAV
Postoji medicinski razlog za veći dio ponašanja djeteta. Usmjerite se na jake strane. Budite prilagodljivi, ali postavite I održavajte dosljedne granice.
2. TRAŽITE POZITIVNU NAMJERU U PONAŠANJU
Djeca rade najbolje što znaju. Prihvatite ih i poštujte kao jedinstvene osobe. Najveća prepreka koju djeca trebaju prevladati je oznaka da su “glupa, čudna ili različita”.
Odvojite osobu od ponašanja, pronađite pozitivnu namjeru ponašanja I naučite ga da je ostvari na prihvatljiv način.
3. RAZLOG NIJE ISPRIKA
ADHD je razlog za neprihvatljivo ponašanje, ali nije isprika za isto. Uz vašu pomoć, dijete s ADD-om može naučiti bolje kontrolirati svoje ponašanje.
4. KORISTITE PRISTUP MODIFIKACIJE PONAŠANJA
Usmjerite se na potkrepljivanje pozitivnih ponašanja I preusmjeravanje negativnih. Postupci se provode odmah u trenutku kada se ponašanje događa jer kasnije neće biti uspješno.
Nagrade (pozitivno potkrepljivanje pozitivnog ponašanja)
Tehnika gašenja (ignoriranje)
Izolacija (kada gornje dvije tehnike ne pomažu, trajanje 5-15 min. – odlazak pedagoginji, defektologinji ili u knjižnicu)
5. IZBJEGAVAJTE PRIJETNJE I STRES
Kad je suočen s pritiskom, mozak djeteta se zatvori I radi ispod svojih mogućnosti. Umjesto da kažete: ”Ako ne prestaneš pričati, ostat ćeš nakon nastave”, recite: “Postavimo 3 cilja koja danas želimo ostvariti. Za 5 min. ću provjeriti pratiš li što radimo.”
6. OSIGURAJTE OPRAVDANE PRILIKE ZA FIZIČKU AKTIVNOST
Izaberite to dijete da ode po nešto i to donese ili da obriše ploču.
7. POKUŠAJTE PRONAĆI NAČIN KOJI ĆE MU OMOGUĆITI DA SE VRPOLJI bez da time izluđuje ostalu djecu. Gumene loptice za stiskanje su barem tiho rješenje.
8. DJECA S ADHD-om IMAJU PROBLEMA U PLANIRANJU AKTIVNOSTI i izvršenju istih po određenom redu. Pomoći će im, ako im date pregled onoga što želite da ta djeca naprave (zadatak razbiti na dijelove ili korake I napraviti prioritete, samoprovjera uratka). “Napisat ćeš svoje mišljenje o knjizi”, a zatim to isto podijelite u manje korake: “Najprije bih željela da izabereš knjigu, …” itd. Može pomoći i pismeni popis za križanje izvršenih stvari. Za neku djecu korisno je da glasno izgovore što će kao sljedeće učiniti. Djeca s ADD-om trebaju vježbati planiranje i izvođenje aktivnosti po redu.
9. PRUŽAJTE ČESTE POVRATNE INFORMACIJE
Odajte priznanje čak I za djelomičan napredak
10. PAZITE NA PROMJENE U UOBIČAJENOJ RUTINI i promjene aktivnosti. Za djecu s ADD-om to je često vrlo uznemirujuće. Rutinska ponašanja će osigurati predvidljivost. To znači da će se dnevni I tjedni događaji odvijati po planu. npr. započnite I završite sat na isti način, prijelaz s jedne aktivnosti na drugu neka bude rutinski. Kada dođe do promjene u rutini naglasite promjenu.
11. POPRAVITE IM UGLED i samopoštovanje dajući im javnu pohvalu za dobro ponašanje, a ako ih morate ukoriti, onda to učinite tiho i nasamo.
Koristite rječnik koji se odnosi na ponašanje I privremenost za nepoželjno ponašanje!
“Sad si smetao na satu. Ako to budeš radio, morat ćeš izaći na hodnik neko vrijeme.”
Koristite rječnik koji se odnosi na ličnost I rječnik stalnosti na ona ponašanja koja želite ohrabriti!
“To si dobro napravio. Sjajan si u rješavanju problema.”
Kakav je ADHD učenik?
UMJESTO DA MISLITE DA JE MISLITE DA JE
hiperaktivan pun energije
impulzivan spontan
distraktibilan dobar promatrač
sanjar maštovit
nepažljiv globalni mislilac
nepredvidljiv fleksibilan
raspravlja neovisan
tvrdoglav uporan
razdražljiv osjetljiv
ADD jedinstven