Portugal (Sintra i Cascais) – Taking groups out-of-doors (11. – 16. listopada 2021.)
Agencija Outdoor Education bila je organizator seminara „Taking groups out-of-doors“ održanog u Portugalu od 11. do 16. listopada 2021. godine u okolici Cascaisa. Voditelj seminara bio je Dušan Bartunek, a seminar je pohađalo ukupno osam učitelja različitih struka (među njima i jedna ravnateljica škole) iz različitih dijelova Europe (Poljske, Slovačke, Slovenije, Njemačke, Latvije i Hrvatske. Nakon okupljanja u lisabonskoj zračnoj luci, voditelj je sve sudionike kombijem prevezao do hotela Muchaxo smještenog na pješčanoj plaži Guincho (raj za surfere) u blizini turističkog grada Cascaisa.
Hotel je bio zanimljiv i udoban, a atmosfera u grupi od početka opuštena i prijateljska. Nakon smještaja u sobama održan je sastanak na kojemu su se sudionici upoznali i kratko predstavili. Dogovoren je način rada i predstavljene prve aktivnosti koje će se održavati poslijepodne. Od 15 do 19 sati uslijedile su praktične aktivnosti u bližoj okolici: šetnja dinama u parovima i razgovor o pojmovima vodstvo / vođa / voditelj; zajedničko stvaranje koncepta, crtanje i prikaz na papiru te kasnije predstavljanje grupi. Rad s kolegicom Andreom iz Njemačke bio je vrlo zanimljiv jer je ona odnedavna ravnateljica škole. Lako se usuglašavamo i nalazimo zajedničko rješenje za našu prezentaciju. Prvoga dana učilo se još o radu s ljudima/djecom u grupi, položaju i ulozi voditelja te ostalim bitnim detaljima o odnosu i radu s ljudima u grupi. Pristup voditelja bio je vrlo zanimljiv i s puno primjera objašnjena je interakcija u grupi te interakcija između voditelja i članova grupe. Predstavljena je i igra „Robot“ – zahtjevna i zanimljiva igra koordinacije u timu.
Drugi dan edukacije proveden je uglavnom u okolici Cascaisa. Prvi dio dana proveden je u šumi u Parku prirode Pedra Amarela gdje su nam predstavljene različite edukativne igre i aktivnosti u prirodi, igre povezivanja i suradnje - timske igre. Prikazano nam je kako organizirati aktivnosti u prirodi bez puno rekvizita, kako koristiti prirodna i priručna sredstva u igrama, što je sve važno u boravku u prirodi s grupom ljudi/djece, o čemu sve treba voditi računa i kako usvajati bitna ekološka znanja uz zabavu i igru. Nakon stanke za ručak uslijedile su aktivnosti orijentacije u prirodi uz pomoć karte – samostalno pješačenje grupe od plaže Andraga do Cabo da Roca te posjet najzapadnijoj točki Europe. “Gubljenje” na putu do Cabo da Roca pokazalo se zanimljivim iskustvom. Usprkos malo dužem hodanju, nije bilo nervoze niti neugodnosti, baš naprotiv, vrijeme je bilo savršeno, a usput su s visokih litica otkrivene prekrasne plaže i nezaboravni prizori Atlantskog oceana. Grupa se uz timski rad vratila na pravi put i stigla na vrijeme na sastanak s voditeljem. Cabo da Roca – najzapadnija točka Europe posebno je iskustvo, pogotovo u smiraj dana. Dušan kao izvrstan voditelj ovakve je upečatljive trenutke uvijek ostavljao i za posebne poruke te zanimljive sitnice koje bi u ovakvim trenutcima poklanjao sudionicama. Bez obzira na umor i ispunjen dan, uvečer su kolegice Latvijke predstavile svoju zemlju uz ugodno i zabavno druženje.
Treći je dan započeo kratkim sastankom i isticanjem stvari koje su naučene prethodnoga dana te dogovorom za ostatak dana. Planiran je izlet u Sintru i okolicu te posjet palači Monserrate i njezinim vrtovima. Palača je pravo malo čudo arhitekture iz razdoblja romantizma kao i njezini vrtovi, a osmislio ju je britanski arhitekt James Knowles Jr. Vrijeme nam je zaista išlo na ruku pa je nakon posjeta palači i šetnje osmišljavanje radionica u vrtovima bilo ugodno i zanimljivo. Trebali smo u paru osmisliti aktivnost za grupu te poslije ručka predstaviti i provesti radionicu u parku. Radila sam u paru s kolegicom Zintom iz Latvije te smo zajedno osmislile i provele radionicu “Priča drveta iz parka” u kojoj su sudionici trebali odabrati jedno drvo u blizini i zamisliti kakva je njegova priča (koliko je staro, tko ga je posadio, što je najveselija, a što najtužnija stvar koju je doživjelo i sl.). Predstavljene su i provedene i druge radionice kao što su Učenje osnovnih riječi i fraza na različitim jezicima, Predstavi i otkrij životinju, Osjeti drvo iz okoline. Osmišljavanje radionice u paru razvijalo je našu kreativnost i suradnju; radionice su bile jednostavne, a opet zanimljive i edukativne te lako provedive u prirodi. Ostatak poslijepodneva i večeri proveli smo u Sintri gdje se nalazi i kraljevska palača (ljetna rezidencija). Naime Sintra i njezina okolica zbog smještaja u brdima, puno zelenila i ugodne klime uvijek je bila omiljeno boravište imućnih stanovnika ovoga dijela Portugala koji su u njoj gradili prekrasne palače s vrtovima. Uvečer su kolege iz Poljske predstavili kulturu i osobitosti Poljske.
Četvrti je dan započeo jutarnjim sastankom nakon kojega je uslijedilo predstavljanje škola iz kojih dolaze članovi grupe te poslova kojima se bavimo u našim školama. Svatko je sebe predstavio uz pomoć maloga plakata koji smo trebali izraditi za ovu prigodu, a plakatiće smo potom zakvačili, opet u skladu s idejama edukacije i škole u prirodi, kvačicama na grm u dvorištu hotela. Tom smo prigodom istaknuli i dosadašnja iskustva naših škola u Erasmus projektima. Izlaganja su bila različita – neka bolje, neka slabije pripremljena, najčešće ovisno o znanju engleskoga jezika svakoga od izlagača. Predstavljanje se razvilo u razgovor i bilo je izvrsna prilika za razmjenu iskustava i ideja te stjecanje novih spoznaja o radu kolega u drugim državama i različitim školama. Nakon toga voditelj nas je na hotelskoj plaži upoznao s različitim igrama koje traže fizičku spremnost i usredotočenost, a pogodne su za igranje u manjim grupama (do 10 sudionika). Bilo je to učenje uz puno smijeha i zabave. Poslijepodne je provedeno u šumi Peninha gdje su provedene radionice i igre u prirodi s predmetima nađenima u prirodi. Zanimljive igre tražile su odlučivanje i dogovaranje u paru i učile nas što nam sudjelovanje u igri može reći o svakome pojedincu ili paru. Važna pouka bila je i u tome da u ovakvim igrama nema gubitnika niti pobjednika – sve ovisi iz kojega kuta igru promatramo. Uslijedila je šetnja do dvorca/utvrde na vrhu brda. Voditelj Dušan ponovo je iskoristio poseban trenutak na kraju dana za pričanje priče te predstavljanje Kronike – knjige povijesti i uspomena agencije Outdoor Education. Ona je svjedočanstvo truda i entuzijazma uloženih u rad s ljudima i promicanje pozitivnih vrijednosti u odgoju i odnosima ljudi. Navečer smo kolegica Romina iz Slovenije i ja predstavile kulturu i običaje Slovenije i Hrvatske.
Peti je dan nakon jutarnjeg okupljanja nastavljen seminarom u obližnjem parku prirode – PISAO Parque de Natureza Cascais – u posjetu parku odrađeni su zadatci i igre u grupama (“igre čekanja”), a nakon toga uslijedili su korisni savjeti i bitne “sitnice” o kojima treba voditi računa pri vođenju grupa u prirodi (što sve treba ponijeti, o čemu sve voditi računa, značaj dnevnih rituala) te predstavljena završna razmišljanja i zaključci sudionika i voditelja o ulozi voditelja i vođenju (kakav treba biti voditelj, koje su njegove osnovne karakteristike, kako dobro i na vrijeme planirati i međusobno povezati aktivnosti – kako se dobro pripremiti). Nakon ručka svaki je sudionik seminara samostalno šetao do hotela sa zadatkom kontemplacije nakon priče o rizičnim situacijama u vođenju grupe te razmišljanja o interakciji u grupi i ulozi voditelja da u svakom trenutku bude spreman na različite situacije. U popodnevnim satima održana je završna evaluacija i dodjela certifikata te obraćanje voditelja svakom pojedinom članu grupe nakon čega je uslijedila večera u Cascaisu.
Sljedećega jutra voditelj Dušan odvezao je sudionike do lisabonske zračne luke gdje smo se pozdravili.
Sandra Hajak
UDŽBENICI I DRUGI OBRAZOVNI MATERIJALI 2024./2025. - MATIČNA ŠKOLA (NIŽI RAZREDI)
ORGANIZACIJA RADA ZA VRIJEME PANDEMIJE COVID-19
Kratke upute za roditelje, učitelje i učenike
Organizacija rada u školskoj godini 2021./2022. u uvjetima povezanima s bolesti covid – 19
« Kolovoz 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |