« Srpanj 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Mala škola optimizma - 1. dio
Stres je tako česta riječ u našem svakodnevnom govoru. Ovih dana dobila je i neka nova značenja u našim životima, zar ne? Što je zapravo stres?
Najpoznatiji model stresa razvio je 1966. Lazarus sa suradnicima, a naša poznata profesorica Lidija Arambašić upravo je taj model ispitivala u sklopu svoje doktorske disertacije. Prema Lazarusovom modelu stres je naše unutrašnje stanje do kojeg dolazi uslijed stresnog događaja, a sastoji se od emocionalnih, misaonih, tjelesnih i ponašajnih reakcija.
Međutim, nije svaki događaj jednako stresan za sve nas. Isti događaj neka osoba procjenjuje, tumači kao stresor, a neka ne. Dakle, hoćemo li doživjeti stres i u kojoj mjeri ovisi o našoj procjeni samog događaja, a ne samom događaju.
Svi ćemo se složiti da je trenutna situacija pandemije novim virusom za većinu ljudi stresor.
Tri su osnovne skupine načina kako se suočavamo sa tom situacijom:
Koje strategije koristimo i koliko su uspješne ovisi o nizu faktora, između ostalog i o našim osobinama.
Naučena bespomoćnost je pojam kojeg je 1967. otkrio Seligman, prvo doduše na psima, a kasnije je razvio teoriju koja ovu pojavu povezuje i sa nekim oblicima depresije.
Naučena bespomoćnost je prihvaćanje, prepuštanje, mirenje sa situacijom bez pokušaja da se nešto u situaciji promijeni. Formira se u ranom djetinjstvu. Ljudi koji su skloniji naučenoj bespomoćnosti, skloniji su pesimističnom pogledu na životne događaje, a u konačnici i depresiji.
U danima ispred nas ponudit ću vam još neke spoznaje o stresu, naučenoj bespomoćnosti, optimizmu i kako ga učiti, poticati kod djece, vježbati...
Čitamo se...
Pišite, javite se ... marija.mikulic1@skole.hr
Zdravi bili!
Psihologinja Marija