"Pitaj? Ne skitaj!" je online savjetovalište NZZJZ-a gdje učenici mogu postavljati pitanja na koja će im odgovor dati stručnjaci za mentalno zdravlje.
« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Europski dan logopedije obilježava se 6. ožujka. Svake je godine taj dan posvećen određenoj problematici s područja jezično-govorno-glasovne komunikacije kojom se bave logopedi. Tema Europskog dana logopedije u 2023. godini jest "Uloga logopeda u jedinicama intenzivne skrbi".
Intenzivna skrb – zašto logoped?
Nakon proživljenog moždanog udara, pacijenti su najčešće smješteni u jedinicu intenzivne skrbi zbog potrebe za povećanim i stalnim praćenjem od strane medicinskog osoblja. Iako uz jedinicu intenzivne skrbi vezujemo one najteže medicinske slučajeve, ona je također i mjesto liječenja onih pacijenata kojima prijeti ponovno ponavljanje moždanog udara. U kategoriju pacijenata čije je stanje potencijalno reverzibilno spadaju i pacijenti oboljeli od moždanog udara. Uz pravovremeno liječenje i rehabilitaciju započetu unutar 24 sata nakon moždanog udara, vjerojatnost pozitivnih ishoda daleko je veća. Medicinsko osoblje se najprije pobrine za zbrinjavanje vitalnih funkcija bolesnika i normaliziranje istih.
Jezični poremećaj koji nastaje nakon moždanog udara i ostalih trauma mozga naziva se AFAZIJA.
Jezične teškoće mogu biti prisutne u svim jezičnim sastavnicama (fonologiji, morfologiji sintaksi, semantici i pragmatici), kroz sve modalitete (slušanje, čitanje, pisanje, pjevanje), te u ekspresiji i razumijevanju govora (Papathanasiou i sur., 2013).
Medicinsko osoblje se najprije pobrine za zbrinjavanje vitalnih funkcija bolesnika i normaliziranje istih, a u idealnom slučaju odmah po zbrinjavanju vitalnih funkcija trebala bi započeti logopedska rehabilitacija.
Zadaća logopeda je da pomno izabranim stimulacijama ponovno dovodi moždane funkcije u red, pokušavajući maksimalno iskoristiti sve dijelove mozga. Upravo iz tog razloga se najviše napretka vidi u toj ranoj fazi rehabilitacije, kada je sve još relativno fragilno. Iz dana u dan logoped određuje kratkoročne ciljeve koje može lako evaluirati i time vidjeti pomak. Uz govor i jezik, logoped u suradnji s nutricionistom i liječnikom određuje konzistenciju hrane koju će pacijent uzimati ovisno o mogućnostima gutanja koje je ispitao, vježba strukture koje sudjeluju u gutanju i s poboljšanjem modificira konzistenciju kako bi se pacijent što više vratio u stanje prije udara.
Izvor: Logoped.hr
Pripremila: Diana Burazin, prof. logop.